Håll till godo, där står om hur barnakullarna sett ut sedan sent 1800-tal.Så vi halverade vår reproduktion på hundra år, hur många av dom fyra komma någonting överlevde?
http://www.scb.se/statistik/_publikationer/LE0001_2010K04_TI_09_A05TI1004.pdf
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Håll till godo, där står om hur barnakullarna sett ut sedan sent 1800-tal.Så vi halverade vår reproduktion på hundra år, hur många av dom fyra komma någonting överlevde?
Jag tänkte mig mera att erbjuda P-stavar till dom som själva inser att familjen inte kan mätta en mun till...
Nej, men möjligheten att tillägna sig de resurser som finns ökar ju större familjen är.
Så svält beror på att de inte är tillräckligt många för att tillgodogöra sig de tillgängliga resurserna?
GuW, gillar hur du ignorerar att det minskade barnafödandet och antalet döda hänger ihop med Sveriges kraftigt ökade BNP i början på 1900-talet.
Nej, den individuella familjens överlevnad beror på möjligheterna att tillägna sig resurserna, grunden till ökat barnafödande.
Så lösningen på svälten är att en familj får alla resurserna och de övriga svälter ihjäl?
Du har ett mycket konstigt resonemang.
GuW skrev:Jag gillar hur du ignorerar det faktum att det ökade BNP kan vara en följd av det minskade barnafödandet eller tusen andra saker, men det står fortfarande i skuggan av att du tycker det är bättre att dom föder många barn och att några dör än att dom föder få barn och att alla överlever.
Tror du får ta och läsa det där en gång till.
Nobelt, särskilt när din egen lösning är att stoppa upp P-spiraler i ett par hundra miljoner människor och sen låta de lösa skiten själva.
Nobelt, särskilt när din egen lösning är att stoppa upp P-spiraler i ett par hundra miljoner människor och sen låta de lösa skiten själva.
Förklara då hur du menar.
Passa även på att förklara vad felet med P-stavar (inte spiraler) är.
Guw skrev:Tror du får ta och läsa det där en gång till.
Min lösning var P-stavar till dom som vill ha, dom kostar inte mycket och kan sättas in i samband med andra besök hos vårdpersonal, exempelvis vaccinering.
(Dom sätts in med en kanyl strax under skinnet, det skulle t.o.m jag klara av)
P-stavarna räcker i ungefär 5 år, så om dom inte kommer tillbaka blir dom så småningom fruktsamma igen utan hjälp.
Sen är väl det historiska perspektivet uppenbart i resten av världen, barnafödandet har minskat med ökad levnadsstandard och inte tvärtom i hela västvärlden.
Det jag skrev handlar enbart om motivationen bakom barnafödandet och inget annat.
En P-stav räcker i ungefär 3 år, den som får de ska helst ha använt minipiller tidigare (för att gardera mot bi-effekter) och det är knappast vem som helst som får sätta in de (i Sverige görs det endast av specialutbildade gynekologer/barnmorskor). Priset är, i alla fall här, runt tusenlappen, knappast "billigt" när pengarna kan gå till vatten eller liknande.
Varför är så fallet? Bara för det inte handlar om ett I-land ska vilken apa som helst få administrera en P-stav? Tvärtom är det viktigare att det görs av kvalificerad personal i ett sådant område eftersom t ex en infektion medför otroligt mycket högre risker. Dessutom har nervskador dokumenterats pga felaktig insättning av P-stav.Och det är just den motivationen/inställningen som orsakar problemen.
Resonemanget angående pstav gäller endast i Sverige.
Eventuella biverkningar av pstaven upphör om man plockar ut den.
Kostnaden för staven och insättningen medelst ett biståndsprogram blir ingalunda en tusing.
Varför är så fallet? Bara för det inte handlar om ett I-land ska vilken apa som helst få administrera en P-stav? Tvärtom är det viktigare att det görs av kvalificerad personal i ett sådant område eftersom t ex en infektion medför otroligt mycket högre risker. Dessutom har nervskador dokumenterats pga felaktig insättning av P-stav.
Vad menar du att priset blir då? Även om det blir billigare så kommer det knappast bli billigt i jämförelse med andra åtgärder.
Varför är så fallet? Bara för det inte handlar om ett I-land ska vilken apa som helst få administrera en P-stav? Tvärtom är det viktigare att det görs av kvalificerad personal i ett sådant område eftersom t ex en infektion medför otroligt mycket högre risker. Dessutom har nervskador dokumenterats pga felaktig insättning av P-stav.
Vad menar du att priset blir då? Även om det blir billigare så kommer det knappast bli billigt i jämförelse med andra åtgärder.
Kul att du klarar erkänna att du har fel i alla fallNämen vad fan, du har rätt, vi fortsätter som tidigare, det är ju fan ett vinnande koncept!
Skrotnisse skrev:Varför tror du att det är svårt att peta in en P-stav i armen?
Varenda veterinär gör motsvarande i ackordstempo, utan att jag hört talas om några nervskador.
När man pratar "billigt" så handlar det om effektivitet per krona.
Lösningar på grundproblem är bättre än konstgjord andning på döfödda situationer.
Själva staven kostar under hundringen (från producent) och sätts in i samband med vaccination eller rutinkontroll.
Dessutom blandar du ihop i- och u-länder.
Kraven är annorlunda i u-länder.
Det ärt skillnad mellan förstahjälpen och bröstförstoring.
Kul att du klarar erkänna att du har fel i alla fallMen jag ser hellre att vi gör som Rosling säger, som jag sagt från första början.
Du känner inte igen ironi va?
|
|
Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN
Pressrelease; Visby, 2025-1... |
|
|
2026 års YAMAHA XSR900 GP
Yamahas Sport Heritage-seri... |
|
|
Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger
Yamaha Motor firar sitt 70-... |
|
Smarta garageprylar från IVON!
IVON motorcykellyft, 450 ki... |
|
|
|
Med ny V-twin och monocoque-ram
Ducati presenterar nya Hype... |
|
|
Slutstrid i MotoGP
MotoGP-säsongen börjar lida... |
|
|
CFMOTO V4 SR-RR
CFMOTO presenterade sitt pr... |
|
|
Honda V3R 900 E-Compressor
Honda V3R 900 E-Compressor ... |
|
|
Indian Concept Girder – En framtidsvision?
Indian Concept Girder är en... |
|
|
Yamaha R7 får stor uppgradering!
Yamaha R7 får en nängd uppg... |