NAD eller DENON

apsolut. Eller om man vill biampa men har inte kanaler nog för man vill köra 7,1 eller som jag. Vill köpa en "seriös" 2 kanalsstereo som cd går till men när jag kör 7,1 eller annat kul skall ju frontkanalerna gå genom denna nya stereo så jag slipper en kanalväljare eller annat dumt mellan enheter eller högtalare. OCH avlastar onkyon som får jobba på bra ibland med alla 7 kanalerna. Glödhet blir den.

Alternativt att man vill köra aktiva högtalare överhuvudaget. Kanske trådlösa där bak?
Trådlöst låter sisådär dock så det går väl för all del att köra från redan förstärkt kanal... huhu.
exempelvis m3i eller m6i går att köra som rent slutsteg med ett knapptryck och då är det gott att ha en förförstärkarfunktion på hembion.

Nu har jag inte kollat men antar trots allt att 609 och 709 vart fall har preout på lfe kanalen.

men i 8 serien har man det på alla kanaler.

Bara lite extrasvammel... Du verkar ju ha sunt förnuft när det gäller ljud imaster

Pre-out är förstegssignal ut, alltså som ska skickas till ett slutsteg. Det man hör i högtalarna är förstärkt signal och är inte alls samma sak - om man ska vara teknisk. :)

Om man t.ex. ska skicka till en aktiv sub så har den redan slutsteg, då vill man inte skicka en förstärkt signal dit för den ska förstärka själv och då kopplar man den på en pre-out. Eller om man har andra aktiva högtalare eller tycker att ens förstärkare är lite för klen och vill ha ett externt slutsteg.

Pre-out är förstegssignal ut, alltså som ska skickas till ett slutsteg. Det man hör i högtalarna är förstärkt signal och är inte alls samma sak - om man ska vara teknisk. :)

Om man t.ex. ska skicka till en aktiv sub så har den redan slutsteg, då vill man inte skicka en förstärkt signal dit för den ska förstärka själv och då kopplar man den på en pre-out. Eller om man har andra aktiva högtalare eller tycker att ens förstärkare är lite för klen och vill ha ett externt slutsteg.

Meh. Pre-Out har väl varenda modern reciever idag? Min gamla SONY från 2000 har en "Pre-Out" för subban. Så måste det väl vara överallt?

BLINDTEST BLINDTEST OCH BLINDTEST. Försvarar du det?

Silver var ETT exempel helge. Googla och du skall finna.

Liten kul grej man kan fixa relativt billigt själv:
http://diyaudioprojects.com/Power/diySilver/

Skulle jag börja tillverka och byta ut kablarna till dessa så skulle jag först bli utskrattad, och sedan få sparken direCt! :D

Jag kommer då ALDRIG vilja ha med dig och hifi att göra då du verkar helt sakna hörsel.
Det finns bra och billiga rca kablar också. MEN SÄLLAN DE TUNNA SMALA LAKRITSSNÖRENA som följer med.

Och hur ofta och dålig kan inte en produktion vara från en del studios då?
Finns ju en anledning att man samlar på sig referensskivor som är seriöst producerade.

Bara för att inte du hör skillnaden behöver ju inte betyda att inte andra gör det?!
Dags för hörapparat annars kanske?

Jag har nog väldigt lite och göra med den hifi du sysslar med. Besök en audiomässa för proffs/musikproduktion och se vad det används för utrustning för att producera musiken, du hittar tyvärr inga tjocka snokar av silver och guld där! men råkar du stöta på en RCA-kabel (RCA är ovanligt, XLR, balanserat är normalfallet), så är den garanterat gjord av helt vanlig kabel!

Dåliga produktioner finns det tyvärr hur mycket som helst nuförtiden... Men även fina! Ser man på utbudet så är det mycket större och bredare än tidigare! Trenden går nu ännu mera mot små "hemma"studion, så utbudet kommer att vara ännu mera varierande i framtiden.

Hörapparat, det behöver jag inte ännu tur nog... men glasögon börjar det vara dags för... :3freak

Eh va? Jo, kvaliten på kontakterna spelar visst roll.

Låt mig ta ett par exempel: i replokalen har vi en stor basförstärkare dit min telekabel går från min effektpedal. Kontakten i ena änden av telekabeln är av tveksam art. Här snackar vi ljudförsämring som tillochmed trummisen hörde under tiden vi spelade och det svajade i volymen. Där vill jag påstå att kontaktens kvalitet spelar enorm roll.

En av våra gitarrister har en kabel med taskig skärm i, den skapar missljud när den råkar ligga i fel lägen och lägger man den för nära PA:t får man mycket intressanta effekter. Där vill jag påstå att kvaliten på skärmen spelar enorm roll.

Nu pratade jag om signalkablar för stereon där hemma, d.v.s RCA-kablar. Där funkar en helt vanlig kabel perfekt!
Pluggkablar till gitarrer..:näsblod fifan säger jag bara, där säljs det mycket skit... Skulle jag få 1€ för varje gång jag bytt ut en pluggkabel, så skulle jag vara en rik man!

För ett gäng år sen hade jag en RCA-kabel från Tara Labs med en kallödning i kontakten. Den försämrade signalöverföringen till den grad att det blev mätbara volymsvängningar i den kanalen. Där vill jag påstå att kvaliten på lödningen spelar enorm roll.

Nu kör inte vi med svindyra kablar i repan men nog väljer man bort de billiga Black-kablarna när man handlar för man vet att de håller extremt varierad kvalitet (alla ovan har varit av liknande lågbudgetmärke). Planet Waves med gjutna kontakter och Schultz med sina gängade stålkontakter funkar extremt bra.

Enligt mig så är en kabel defekt om den har en kallödning, då är det bara att reparera den alt. kräva en ny!
Jag har själv inte så mycket erfarenhet av kablar specifikt till gitarrer, men jag har nästan alltid använt kablar av Cordial eller någon egentillverkad.

Så, duger vilket skit som helst i studion? Tur att vi spelar in i Sverige, här har jag inte stött på nån seriöst studio som, om de inte tillverkar själva, åtminstone köper kvalitetskabel (har varit i en av SVT:s TV-studios, de kör inte heller på vad skit som helst bara för att spara pengar).

Nepp, inte duger det med vad för skit som helst... Kablarna är normalt sett från Cordial, Gotham, Sommercable, Canare, kontakterna kommer nästan alltid från Neutrik. Det jag försöker säga är att det finns inget "exotiskt" och hokuspokus med dem.

Akta dig även för svindyra kablar, som inte har någon betydelse alls... Det är endast lurendrejeri! Vanliga svarta "lakritssnören" fungerar precis lika bra!

Det där är inte bara lögn, utan ett riktigt dåligt tips!

Om det är skillnad på dyra kablar eller inte kan ju diskuteras till dödagar. Men att säga att en kabel som nästan helt saknar skärmning från det råttboet av kablar som brukar uppstå bakom en stereo är lika bra som en som är ordentligt skärmad är ju bara fel. Med svarta lakrits snören kommer du få in brum och störningar i ljudet.

men råkar du stöta på en RCA-kabel (RCA är ovanligt, XLR, balanserat är normalfallet), så är den garanterat gjord av helt vanlig kabel!

Nepp, inte duger det med vad för skit som helst... Kablarna är normalt sett från Cordial, Gotham, Sommercable, Canare, kontakterna kommer nästan alltid från Neutrik. Det jag försöker säga är att det finns inget "exotiskt" och hokuspokus med dem.

Dax att bestämma dig vad du pratar om?

Det är en enorm skillnad på överföringen i xlr och rca iom att du helt separerar jorden så är den i mycket mindre utsträckning påverkad av störningar, framförallt i korta avstånd.

du rabblar upp flertalet märkeskablar som säkert är proffsigt skärmade och med jämför med lakritsbablarna man får med när man köper en stereo? Det är vad skit som helst och har fram tills den här meningen dugit nästan bättre än allt annat, men nu duger inte vad skit som helst? :va

För att komma på rätt spår i tråden, det är ett antal år sen jag sluta leka med hifi, men då va rotel väldigt vassa på reciever fronten.

Dax att bestämma dig vad du pratar om?

Det är en enorm skillnad på överföringen i xlr och rca iom att du helt separerar jorden så är den i mycket mindre utsträckning påverkad av störningar, framförallt i korta avstånd.

du rabblar upp flertalet märkeskablar som säkert är proffsigt skärmade och med jämför med lakritsbablarna man får med när man köper en stereo? Det är vad skit som helst och har fram tills den här meningen dugit nästan bättre än allt annat, men nu duger inte vad skit som helst? :va

Jag har nog bestämt mig vad jag pratar om... Jag nämnde enbart XLR-standarden samt kablarna för att försöka förtydliga att det inte är något "trolleri" det handlar om. Dessa kabeltillverkare är seriösa och "flummar" inte med en massa tredubbel guldisolering och annan crap!

Självklart så kan man byta ut lakritzkabeln mot en ännu mera skärmad (om man är nojjig mot störningar :rolleyes:, och man tycker det är roligt...) Men hur man än vänder och vrider på det så motiverar inte ett köp av ex. van den hul "the name" för det hutlösa priset av 648kr/m... När riktig kabel kostar max 10kr/m...

Hörni, häng upp ett par ordenliga akustikskivor istället på väl valda ställen och ni har på riktigt förbättrat ert ljud!

Placeboeffekten är till för att förtjäna pengar på! :tungan

alltsa lyssna till rad har ar som att singla slant.

du maste lyssna pa grejorna, jag tycker ocksa du skall lyssna pa hogtalarna du tankt dig ihop med forstarkaren. ta med egna skivor ocksa sa du kan prova grejorna med den musik du vanligtvis lyssnar pa.

Håller med tallner fullt ut här. Många glömmer av att det är ett helt system med grejer som ska matchas för att få ett välljudande system. CD/DVD -> Förstärkare -> Högtalare. Provlyssna, byt ut olika delar av kedjan och hitta ett system som passar DINA öron. Du kan lyssna hur mycket som helst på alla andra men i slutändan är det du som bestämmer om det låter bra eller inte.

Kablar kan diskuteras i all oändlighet, där förespråkar jag inte på något sätt dom dyraste men visst är det skillnad på en Biltema-RCA och en ifrån Supra t.ex. Mycket pga bättre skärmning och högre kvalité på kontakterna. Kom ihåg att det i slutändan är elektronik vi pratar om, all elektronik måste matchas för att kunna komma till sin fulla rätt, och kablarna är en del i den elektriska kedjan.

Och när det gäller vilken effekt du behöver, du kanske tycker att du har ett litet rum med små högtalare och att du inte behöver så mycket effekt. Det är enligt mig fel. Mycket effekt är alltid bättre, det ger ett större headroom, och när du spelar högt så behöver du inte pressa förstärkaren. En 300 watts förstärkare som bara behöver spelas till t.ex 100 watt låter skjukt mycket bättre än en 100 watts som pressas till sitt yttersta och tvingas spela nära klippning.

Personligen så bygger jag mina egna för-förstärkare, slutsteg och och phonosteg, så jag kan anpassa min elektronik ner på komponentnivå ;) Men jag lyssnar mest på vinyl och har ingen fler-kanals, så i slutändan kan jag inte ge dig något råd om vilken NAD eller Denon du ska ha :tungan

HiFi-klubben är gay...

Enbart sprättar som jobbar där.

Ang. vilken förstärkare så vet jag inte.. Själv kör jag Onkyo sedan många år och är väldigt nöjd. Just nu en 809.

Jaha, då blev jag 4000 fattigare idag då tack vare dig. Jag behövde egentligen inte alls en ny förstärkare, men nu blev det en 609:a :) Skit också!

Har den senaste onkyon samma problem med ljudet i 2kanalläge som de äldre, svårt att hitta en reciever som funkar lika bra som en ren 2kanalare?

akustikplattor? Väldigt bra om du bortser från WAF faktorn. Räknar du med den är det ju bara att glömma.

XLR borde finnas mer till hifi. Det existerar knappt i den prisklassen jag leker. För mig lite av en gåta med dess fördelar.
Jag har då nästan aldrig sett en riktigt usel xlr men väl 1000tals lakritssnören med RCA som låter crap och man blir mest sugen att ta ett bett då det ser ut som godis mest... Gör sig troligen bättre som det också och det säger en hel del.

Känns dock som det svävas allt längre ifrån dina ursprunliga hugg om att lakritssören ala rca som följer med till flertalet stereoprylar är minst lika bra. Lägg ner säger jag!

The name må vara dyr, och det finns säkert mer prisvärda. Men nu har jag kört så många blindtest mot en hög andra kablar där jag pekat ut just den kabeln som en av de mest välljudande på min Onkyo 807 så det var enbart ett tips i all välmening. Det går säkerligen hitta en billigare kabel som kanske till och med låter bättre. tyvärr vet jag inte på rak hand vilken. 700:- gav jag för mitt kit. Det är ju tyvärr billigt och en tveksam kabel om du frågar de mest fanatiska.
Jag tyckte inte polarens kabel lät bättre vars namn jag ej ens minns som låg på nära 10k.

Det är ju samma sak med det kända blindtestet vars namn jag inte heller minns där en del ickeförståsigpåare vill hävda att man inte hör skillnad mellan de dyra och billiga stereoapparaterna. Läs om testet säger jag.

De hörde skillnad men det var inte enbart de dyra prylarna som lät bäst. Det fanns billiga förstärkare som en del tyckte lät bäst. Och just så är det. Ögon och öron är inte exakt på en enda person. Ljud och bild är högst subjektivt

Jag har nog bestämt mig vad jag pratar om... Jag nämnde enbart XLR-standarden samt kablarna för att försöka förtydliga att det inte är något "trolleri" det handlar om. Dessa kabeltillverkare är seriösa och "flummar" inte med en massa tredubbel guldisolering och annan crap!

Självklart så kan man byta ut lakritzkabeln mot en ännu mera skärmad (om man är nojjig mot störningar :rolleyes:, och man tycker det är roligt...) Men hur man än vänder och vrider på det så motiverar inte ett köp av ex. van den hul "the name" för det hutlösa priset av 648kr/m... När riktig kabel kostar max 10kr/m...

Hörni, häng upp ett par ordenliga akustikskivor istället på väl valda ställen och ni har på riktigt förbättrat ert ljud!

Har den senaste onkyon samma problem med ljudet i 2kanalläge som de äldre, svårt att hitta en reciever som funkar lika bra som en ren 2kanalare?

Vet inte vad som var förr men den låter inte i mitt tycke helt 100 i 2kanalsläget som jag redan sagt tidigare i tråden,
807 i mitt fall. tänker komplettera med en 2 kanalere med slutstegsfunktion till frontarna och cdn.

Att försöka övertyga audiofiler om att man kan ha något annat än det dyraste och konstigaste är som att slåss med väderkvarnar. Spelar ingen roll hur många blindtester man hänvisar till, deras öron är såklart alltid bättre, alternativt så "trivs" de inte med utrustningen i fråga, eller så är det rummets akustik det är fel etc etc i de fall de inte kan höra någon skillnad.

Lägg din energi på något annat, och låt audiofilerna spendera sina pengar på placeboeffekter!

Glöm inte bort andrahandsmarknaden för värdefallet är stort...

Kablarna då? Handlar det inte om att skicka ström och spänning till högtalarna?? Vad är det för fel på koppar där?
Vad har E.On i sina ledningar och vad gör det bättre/sämre än till stereon?

Jaha, då blev jag 4000 fattigare idag då tack vare dig. Jag behövde egentligen inte alls en ny förstärkare, men nu blev det en 609:a :) Skit också!

Grattis till ett bra köp! Jag har en likadan. Appen funkar f.ö. strålande. Spotifyklienten saknar shuffle vilket är en stor brist men annars är det en kalasstärkare sett till kostnaden.

En kabel fungerar som en antenn. Dvs den kan ta upp en hel del skit i form av brus och skräp som man inte vill ha in. På en signalkabel är det viktigt med bra skärmning om man vill lyssna på musiken och slippa höra 50Hz brum från vägguttaget.

I en bil märks det väldigt tydligt. Man hör nästan alltid generatorn som följer varvtalet på motorn. Ju bättre skärmad kabel desto mindre hörs det. Då snackar jag om analogkablar eller såkallade lågnivåkablar. När det gäller kablar för digital överföring så är det enda viktiga att de klarar av att skicka en etta eller en nolla utan att ta upp mer brus än att mottagen kam detektera dem rätt.
Dvs digitalkablar för rimliga pengar med sjyssta kontakter sköter jobbet lika bra som hokus pokus-kablar.

Högtalarkabel som skickar förstärkta signaler mellan förstärkaren och högtalarna är mindre känsliga än lågnivåkablarna, men eftersom det är analog signal i dem och dessutom ganska höga signalstyrkor så måste de vara tillräckligt grova för att klara jobbet utan att strypa effekten ut till högtalarna.

Dyrare kablar brukar vara spunna av finare (tunnare) trådar för att de ska bli mer böjliga utan att för den sakens skull tappa i ledningsförmåga.

Så givetvis spelar kablar roll, men det beror pengarna ska läggas på bra lågnivåkablar och tillräckligt feta högtalarkablar. Digitalkablarna kan man snåla in på utan att tappa ljudkvalite.

Grattis till ett bra köp! Jag har en likadan. Appen funkar f.ö. strålande. Spotifyklienten saknar shuffle vilket är en stor brist men annars är det en kalasstärkare sett till kostnaden.

Jo, den verkar cool. Har precis kopplat ihop allt. Känns väldigt prisvärd.

trots det föredrar en del enkarderligt. Örat är skapt olika eller så gäggan mellan öronen.

En kabel fungerar som en antenn. Dvs den kan ta upp en hel del skit i form av brus och skräp som man inte vill ha in. På en signalkabel är det viktigt med bra skärmning om man vill lyssna på musiken och slippa höra 50Hz brum från vägguttaget.

I en bil märks det väldigt tydligt. Man hör nästan alltid generatorn som följer varvtalet på motorn. Ju bättre skärmad kabel desto mindre hörs det. Då snackar jag om analogkablar eller såkallade lågnivåkablar. När det gäller kablar för digital överföring så är det enda viktiga att de klarar av att skicka en etta eller en nolla utan att ta upp mer brus än att mottagen kam detektera dem rätt.
Dvs digitalkablar för rimliga pengar med sjyssta kontakter sköter jobbet lika bra som hokus pokus-kablar.

Högtalarkabel som skickar förstärkta signaler mellan förstärkaren och högtalarna är mindre känsliga än lågnivåkablarna, men eftersom det är analog signal i dem och dessutom ganska höga signalstyrkor så måste de vara tillräckligt grova för att klara jobbet utan att strypa effekten ut till högtalarna.

Dyrare kablar brukar vara spunna av finare (tunnare) trådar för att de ska bli mer böjliga utan att för den sakens skull tappa i ledningsförmåga.

Så givetvis spelar kablar roll, men det beror pengarna ska läggas på bra lågnivåkablar och tillräckligt feta högtalarkablar. Digitalkablarna kan man snåla in på utan att tappa ljudkvalite.

*/ ?>
Nyheter
Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa

Det händer en hel del när d...

Katalogen börjar ta form!

Stora Motorcykelkatalogen 2...

KTM och Husqvarna återkallelser

Pressreleaser från KTM och ...

Provkörning pågår: KTM 1390 Super Adventure S EVO

Vulkanen Teide vakar över o...

Äventyr i Algeriet

I januari åker Allt om MC t...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Lite fler live foton på KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Direkt från Teneriffa! Förs...

Back