Kalibrera skärm för fotoframkallning?!

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
Africa Twin
Jag har en dator (HP Pavilion DM4-1160eo) och en extern skärm (LG W2220P-BF) som jag köpte till bara för att kunna framkalla bilder med så att färger och dyl skulle bli bra. Jag framkallade en del bilder direkt, men med så dåligt resultat att jag tappade intresset för fotografering. Orkade helt enkelt inte med allt strul. Kameran är en Nikon D5000 som körs med RAW storlek på filerna och utan någon digital efterbehandling.

Jag har nu bestämt mig för att ge skiten en sista chans.

Hur ska man enklast kalibrera skärmen? Jag har provat Colorbreze som Crimson (där jag beställer bilderna) utan resultat. Den är omöjlig att använda på ett vettigt sätt. Måste dra ned kontrast och ljus till botten för att närma mig de framkallade bilderna...

Även helt okalibrerat så blir de framkallade bilderna rejält mycket mörkare än bilden på skärmen. Sjukt irriterande.

Finns det några lösningar på det här? Jag vill helst inte lägga en massa pengar på en kalibreringsmaskin eftersom jag redan har pyntat in en massa stålar i både kamera, dator och skärm och ändå får pissig kvalitet på bilderna. Det är ju inte en finjustering som vi pratar om då det skiljer en hel del. Ska även tillägga att skärmen i övrigt verkar helt ok i sin färgåtergivning när man ex kollar på film, så jag ror inte att det är skärmens fel.

Någon som har bra tips för hur man kommer vidare?

Har du lagt en massa pengar på allt det andra så är det ju dumt att inte spendera en slant på att få skärmen att visa rätt.
Det finns nog sidor på nätet där man guidas genom en kalibrerings process men det blir givetvis inte lika exakt som en kalibrator.

Jag har en eye1 kalibrator som jag är mycket nöjd med men den är ju inte billigast på marknaden (har nog utgått ur sortimentet också).
Ska man komma lite billigare undan så kan man nog välja en av dom här med gott resultat!

Pantone huey pro
Colorvision Kalibrering Spyder 3 Elite

En kalibrerad skärm är "tråkigare" att titta på än en standard skärm.

Men borde inte skärmen vara något sånär kalibrerad vid leverans? Problemet nu är ju inte att jag måste ändra kontrast och ljus några enheter hit och dit. Mitt problem är att jag måste dra ned kontrast och ljus till noll för att ens komma nära referensbilderna... Så fel kan väl en skärm inte visa?

I övrigt så ser ju allt helt ok ut när man kör med standardinställningar. Även foton som jag tagit i autoläge med kameran ser ok ut på skärmen med autoinställningar, men så fort jag framkallar bilderna blir det skit.

Gör en söking i digitalfoto tråden. Det finns en fil att ta hem som man kan köra o kalibrera med. Det blir inte 100% mendet blir bra.

Kom på vad den heter, adobe gamma, googla.

Kom på vad den heter, adobe gamma, googla.
Brukar följa med när man installerar t.ex. Photoshop har jag för mig.

Och nej, det är långt ifrån säkert att skärmen är "bra" inställd från fabrik. Snarare så är den nog kanske inställd för att saker och ting ska upplevas vara bra även om de inte är det. Så stäng av t.ex. bildförbättringsfunktioner eller dynamisk kontrast och sånt till att börja med.

Jag har en dator (HP Pavilion DM4-1160eo) och en extern skärm (LG W2220P-BF) som jag köpte till bara för att kunna framkalla bilder med så att färger och dyl skulle bli bra. Jag framkallade en del bilder direkt, men med så dåligt resultat att jag tappade intresset för fotografering. Orkade helt enkelt inte med allt strul. Kameran är en Nikon D5000 som körs med RAW storlek på filerna och utan någon digital efterbehandling.

Jag har nu bestämt mig för att ge skiten en sista chans.

Hur ska man enklast kalibrera skärmen? Jag har provat Colorbreze som Crimson (där jag beställer bilderna) utan resultat. Den är omöjlig att använda på ett vettigt sätt. Måste dra ned kontrast och ljus till botten för att närma mig de framkallade bilderna...

Även helt okalibrerat så blir de framkallade bilderna rejält mycket mörkare än bilden på skärmen. Sjukt irriterande.

Finns det några lösningar på det här? Jag vill helst inte lägga en massa pengar på en kalibreringsmaskin eftersom jag redan har pyntat in en massa stålar i både kamera, dator och skärm och ändå får pissig kvalitet på bilderna. Det är ju inte en finjustering som vi pratar om då det skiljer en hel del. Ska även tillägga att skärmen i övrigt verkar helt ok i sin färgåtergivning när man ex kollar på film, så jag ror inte att det är skärmens fel.

Någon som har bra tips för hur man kommer vidare?

Brukar du förhandsgranska bilderna med Crimsons ICC-profil i Photoshop?
Att bilderna blir en aning mörkare som framkallade än på skärmen är vanligt. Har du sett att man kan beställa gratis testbilder hos Crimson.
Brukar du inte göra något alls med bilderna utan bara direkt konvertera de till jpeg och skicka på framkallning?
Brukar du fotografera i sRGB eller AdobeRGB?

Jag kommer nog strax på fler saker, så jag återkommer :D

Nu kanske inte jag inte vet riktigt vad varken ni eller jag pratar om men är det inte så att det inte går
att få en bildskärm och ett pappersfoto att bete sig lika pga att de helt enkelt är olika?

En bildskärm använder additiv färgblandning.
En pappersbild använder mer subtraktiv färgblandning.

En skärm avger eget ljus.
En pappersbild reflekterar och filtrerar befintligt ljus.

Vanliga bildskärmar anpassar sig inte efter omgivningsljuset.
Tar man med sig datornskärmen in i en skum garderob kommer skärmen att se ljus ut.
Tar man med sig datornskärmen ut i solskenet en klar sommardag kommer skärmen att se mörk ut.
En pappersbild "följer med" det befintliga ljuset och ser lika mörk ut som allt annat i garderoben, och
ser lika ljus ut som allt annat i solskenet.

Samma sak händer med färger.
Pappret "följer med" men inte bildskärmen.

Dessutom är det så att ögonen och hjärnan lurar oss att tro att vi kan se alla färger, men det vi uppfattar
som färger är egentligen förhållandet mellan signaler från tre olika sorters tappar i ögat som är känsliga
för tre lite olika, men delvis överlappande, våglängdsområden.
Ett pappersfoto består av ett "vitt" reflekterande papper med reflekterande och filtrerande färgpigment på.
Att pappret ser "vitt" ut betyder inte att det reflekterar "alla färger" (våglängder) lika bra.
Pigmentens filtrerande och reflekterande egenskaper är inte heller perfekt anpassade för våra tappar.

Samma foto kan för ögonen och hjärnan se ut att ha olika färger om man belyser det med två olika ljus,
som ögonen och hjärnan är lika "vita", beroende på deras spektrala sammansättning.

Beroende på val av papper och pigment kan två olika foton se lika ut i ett "vitt" ljus och se olika ut i ett
annat lika "vitt" ljus.

Ska man få en bild att se bra ut på en bildskärm måste man fixa och trixa på ett sätt.
Ska man få samma bild att se bra ut på ett papper måste man helt enkelt fixa och trixa på ett annat sätt.
Man kan ju försöka simulera pappersfotots egenskaper på datorn, men det blir ju pga allt ovanstående
aldrig helt rätt.

Last edited:
Hej Juha,
Att fota raw (nef) utan att efterarbeta är inget bra arbetsflöde, då är det bättre du fotar i jpg direkt i kameran och lägger lite tid på att få bra kontrast, färg, färgbalans osv direkt i de filerna. D5000 har ett gäng inställningar för detta.

För att få rimmligt liknande bild mellan skärm och utskrift kräver som du är inne på en kalibrering. Eftersom skärmen är den springande punkten likom omgivningsljuset så är det skillnad på faktisk återgivning och upplevd återgivning. Pantone huey eller liknande får ordning på skärmen och sen behöver du en skrivarprofil. Då har du börjat närma dig :)

Hej Juha,
Att fota raw (nef) utan att efterarbeta är inget bra arbetsflöde, då är det bättre du fotar i jpg direkt i kameran och lägger lite tid på att få bra kontrast, färg, färgbalans osv direkt i de filerna. D5000 har ett gäng inställningar för detta.

För att få rimmligt liknande bild mellan skärm och utskrift kräver som du är inne på en kalibrering. Eftersom skärmen är den springande punkten likom omgivningsljuset så är det skillnad på faktisk återgivning och upplevd återgivning. Pantone huey eller liknande får ordning på skärmen och sen behöver du en skrivarprofil. Då har du börjat närma dig :)

Jag brukar efterbehandla i Lightroom. Det blir mest exponering och vitbalans som ändras.

Det känns helt sjukt att man inte kan framkalla bilder för hemmabruk utan en skärm för 2000:- och ett kalibreringsprogram för en tusenlapp till... Jag förstår att det är ett måste om man jobbar med bilder och är noga med alla detaljer, men här är det ganska grova skillnader.

Jag brukar efterbehandla i Lightroom. Det blir mest exponering och vitbalans som ändras.

Det känns helt sjukt att man inte kan framkalla bilder för hemmabruk utan en skärm för 2000:- och ett kalibreringsprogram för en tusenlapp till... Jag förstår att det är ett måste om man jobbar med bilder och är noga med alla detaljer, men här är det ganska grova skillnader.

Börja med att låna en kalibrator av någon och få skärmen schysst inställd. Sen skaffar du en skrivare där du kan provskriva dina bilder för att få ett hum om hur det kommer att se ut. Tänk på att en laptopskärm ofta är ganska dålig och de har tagit en jämrans massa genvägar för att få den att se bra ut.

Om du har en riktig kamera, Nikon, så är det i "fotograferingsmenyn" sen färgrymd , srgb eller adobergb.

Börja med att låna en kalibrator av någon och få skärmen schysst inställd. Sen skaffar du en skrivare där du kan provskriva dina bilder för att få ett hum om hur det kommer att se ut. Tänk på att en laptopskärm ofta är ganska dålig och de har tagit en jämrans massa genvägar för att få den att se bra ut.

Men jag har ju redan en extern skärm av den anledningen. Tydligen en bra sådan som är just bra till bildbehandling.

Försten hit att kalibrera min skärm får en femhundring!

Vad redigerar du bilderna med?

Kan du se alla nyanser på den här bilden?
http://www.photofriday.com/calibrate.php

Nu var det visserligen ett par månader sen vi kalibrerade skärmarna men jag ser inte de två mörkaste grå i den. Dock stämmer skärmen (den som funkar bra) riktigt bra med både digitalprint och screentryck så jag tror vi behåller det som det är ändå... ;)

Men jag har ju redan en extern skärm av den anledningen. Tydligen en bra sådan som är just bra till bildbehandling.

Försten hit att kalibrera min skärm får en femhundring!

Då är det nog bara så att du har den ställd för ljust. En riktig skärmkalibrator (i1Display) kostar strax över 2000 kr och den är ruskigt självförklarande (vemsomhelst och hans moster kan använda den) och det brukar alltid finnas nån prylgalen nörd i ens bekantskapskrets som har en sån liggande. Det måste absolut inte vara senaste modellen heller.

Lite off topic, men det kan omöjligt vara ett bra test då min laptop visade alla nyanser klockrent (startade upp min stationära och jämförde)

Eller så har jag en bra laptop.

Har du ljuset högt ställt ser du lätt alla nyanser - det är egentligen inte det man ska testa utan den svarta ska fortfarande se svart ut. Kör upp bilden igen och dra fram en bit matt svart papper, eller nåt annat som är matt och svart och jämför.

Har du ljuset högt ställt ser du lätt alla nyanser - det är egentligen inte det man ska testa utan den svarta ska fortfarande se svart ut. Kör upp bilden igen och dra fram en bit matt svart papper, eller nåt annat som är matt och svart och jämför.

Det blev ännu bättre när jag drog ner ljuset :D

Provade med båda grafikkorten på laptopen dessutom, båda såg bra ut.

Men jämfört mot ett svart papper var det svarta allt mellan något grått till väldigt grått, det går nog inte att komma ifrån med en bakgrundsbelyst bild.

*/ ?>
Nyheter
Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Back