Ducati Hypermotard 796/1100

Hej hopp!!

Hojbyte till sommaren - Går det, med lite vilja att toura till alperna på en Hyper? Och finns det väskor att få tag i? såg nå små på ducatis hemsida, vore trevligt om man fick ner liiite mer än VISA-kortet och en tandborste... Konkurrenten (i mina ögon..) KTM 990 SM finns det ju typ en miljard väskor och andra tillbehör till, men satans vilken könslös hoj...

Peace

Niklas

Det finns ju lite olika lösningar på väskor, men jag skulle satsa på en rejäl tankväska.
Då har du tyngden på rätt ställe och dessutom både full uppsikt över packningen och lite, lite vindskydd.
Praktiskt att ha kartan på också, eller GPS:en.
 
Jo, tankväska känns bäst (Va i alperna med Buellen i sommras, med packningen på kutsen - vägegenskaperna blir minst sagt lite.. speciella)

Men man klarar av att åka längre sträckor på en Hyper utan att arselet trillar av när man stannar?
 
Jo, tankväska känns bäst (Va i alperna med Buellen i sommras, med packningen på kutsen - vägegenskaperna blir minst sagt lite.. speciella)

Men man klarar av att åka längre sträckor på en Hyper utan att arselet trillar av när man stannar?
Den har ju bara 12,4 liters-tank så du måste stanna och vila röven rätt ofta ändå.
Pallar gör man, det roligaste är dock att ta mindre vägar, motorväg är rätt trist.
 
Den har ju bara 12,4 liters-tank så du måste stanna och vila röven rätt ofta ändå.
Pallar gör man, det roligaste är dock att ta mindre vägar, motorväg är rätt trist.

Genom tyskland fuskar man och tar tåget så man slipper de där träääääliga autobahn, måste vara mina bäst investerade 4000 spänn någonsin! :banana

Nu ska jag sluta spamma sönder tråden, återkommer i vår om det blir nått köp :)
 
Hej hopp!!

Hojbyte till sommaren - Går det, med lite vilja att toura till alperna på en Hyper? Och finns det väskor att få tag i? såg nå små på ducatis hemsida, vore trevligt om man fick ner liiite mer än VISA-kortet och en tandborste... Konkurrenten (i mina ögon..) KTM 990 SM finns det ju typ en miljard väskor och andra tillbehör till, men satans vilken könslös hoj...

Peace

Niklas

Klart det finns, billigt även till ducati:hihi

IMG_0322.jpg




Ta bort hela boxen alltså? Lösa Kn-filter på trattarna då?

På tal om trattar

Kan detta vara något? Nu när jag ändå har den inne kanske man kan göra det ordentligt!
Länk: https://www.tpoparts.com/cat093/index.php?route=product/product&path=1_5&product_id=235
 
Last edited:
Jag har Ducati performance slirkoppling på min hoj men tycker att den slirar lite väl mycket. Växlar jag ner inför en kurva och dumpar kopplingen blir det en fördröjning innan motorbromsen kommer och den är dessutom för svag för min smak, något jag stör mig på rejält när det börjar gå fort och marginalerna minskar. Går det att justera hur mycket kopplingen ska slira så jag slipper bakhjulslåsningar men får en mer direkt inverkan och hårdare motorbroms?
 
Last edited:
Jag har Ducati performance slirkoppling på min hoj men tycker att den slirar lite väl mycket. Växlar jag ner inför en kurva och dumpar kopplingen blir det en fördröjning innan motorbromsen kommer och den är dessutom för svag för min smak, något jag stör mig på rejält när det börjar gå fort och marginalerna minskar. Går det att justera hur mycket kopplingen ska slira så jag slipper bakhjulslåsningar men får en mer direkt inverkan och hårdare motorbroms?

Om det är en sån här så är den justerbar:
http://store.proitalia.com/ducati-corse-wsbk-style-spring-slipper-clutch-p-112.html?cPath=22_36_85

Men den här tror jag inte är justerbar:
http://store.proitalia.com/ducati-performance-street-slipper-clutch-p-113.html?cPath=22_36_85
 
Ok, tackar. Får leta upp kvittot o kolla vilken modell det är.
 
Klart det finns, billigt även till ducati:hihi

IMG_0322.jpg






På tal om trattar

Kan detta vara något? Nu när jag ändå har den inne kanske man kan göra det ordentligt!
Länk: https://www.tpoparts.com/cat093/index.php?route=product/product&path=1_5&product_id=235

Googla runt lite på det, jag har läst både bra och dåligt om det. Har för mig att det var diskussioner om instabil luft runt insuget när man kommer upp i fart och att det därför var svårt att ställa in insprutningen till kittet, att insugsljudet blir för högt (det kan det väl inte bli) och att det tog lång tid att få grejerna.
Jag tror inte riktigt på deras siffror gällande hästkraftsökning heller.

Har läst om en annan lösning där man behåller nedre delen av luftburken och sätter ett platt filter ovanpå som jag hade på min Aprila Mille. http://www.kaemna.de/cms_en/katalog.htm?&view=artikel&artikel=2563
 
Googla runt lite på det, jag har läst både bra och dåligt om det. Har för mig att det var diskussioner om instabil luft runt insuget när man kommer upp i fart och att det därför var svårt att ställa in insprutningen till kittet, att insugsljudet blir för högt (det kan det väl inte bli) och att det tog lång tid att få grejerna.
Jag tror inte riktigt på deras siffror gällande hästkraftsökning heller.

Har läst om en annan lösning där man behåller nedre delen av luftburken och sätter ett platt filter ovanpå som jag hade på min Aprila Mille. http://www.kaemna.de/cms_en/katalog.htm?&view=artikel&artikel=2563

Det låter ju sisådär ja... Om jag ska vara ärlig så är det nog mest för ljudet jag gör det. Tror inte heller på den ökningen. Tror ducati har en lösning som du beskriver.

Just nu har jag kn-filter påväg. Man kanske ska nöja sig med det för det borde räcka både ljud- och. effektmässigt
 
Det låter ju sisådär ja... Om jag ska vara ärlig så är det nog mest för ljudet jag gör det. Tror inte heller på den ökningen. Tror ducati har en lösning som du beskriver.

Just nu har jag kn-filter påväg. Man kanske ska nöja sig med det för det borde räcka både ljud- och. effektmässigt

Ja dessutom måste du dra om vevhusventilation och skaffa ett filter för den och kallstartsventilen kan krångla med lösa filter utan luftbox har jag läst mig till.

Det här är det senaste jag läst, en platta ovanpå filtret som skall stabilisera luften och där man behåller undre delen av boxen http://www.mota-lab.com/mwr-ducati-...sic-high-efficiency-air-filter-kit-p-368.html
 
Last edited:
Hej hopp!!

Hojbyte till sommaren - Går det, med lite vilja att toura till alperna på en Hyper? Och finns det väskor att få tag i? såg nå små på ducatis hemsida, vore trevligt om man fick ner liiite mer än VISA-kortet och en tandborste... Konkurrenten (i mina ögon..) KTM 990 SM finns det ju typ en miljard väskor och andra tillbehör till, men satans vilken könslös hoj...

Peace

Niklas

Här kan du fynda väskor om du är snabb.. http://www.blocket.se/kalmar/Hypermotard_09_utrustning_37698350.htm?ca=6&w=3
 
Ja dessutom måste du dra om vevhusventilation och skaffa ett filter för den och kallstartsventilen kan krångla med lösa filter utan luftbox har jag läst mig till.

Det här är det senaste jag läst, en platta ovanpå filtret som skall stabilisera luften och där man behåller undre delen av boxen http://www.mota-lab.com/mwr-ducati-...sic-high-efficiency-air-filter-kit-p-368.html

Hojen är ju inlämnad hos biscaya så de ska ju göra jobbet. Frågan e hur de tänkt att göra då... Jo jag har läst om det filtret, ska nog ta upp det med Panta.
 
Äääh, köp väskorna nu så blir du ännu mer motiverad o köpa en hoj som passar till... :)
 
Eftersom jag vill byta ut jättestyret mot ett smalare behöver jag ju ha blinkers fram.
Några bra förslag på typ och placering?
Gärna tips på inkoppling/motstånd eftersom dessa styrs av instrumentpanelen vad jag vet.

Tack på föris.
 
Eftersom jag vill byta ut jättestyret mot ett smalare behöver jag ju ha blinkers fram.Några bra förslag på typ och placering?Gärna tips på inkoppling/motstånd eftersom dessa styrs av instrumentpanelen vad jag vet. Tack på föris.
Rizoma kanske? http://www.motovationusa.com/mvstore/scripts/prodView.asp?idproduct=414eller om man skulle ta och sätta ledblinkare inne i lufthålen i "tankkåpan"?
new-ducati-hypermotard-2011-wallpaper.jpg
Typ så här, inte så lagligt kanske men men....

 
Last edited:
Hade såna där Rizomafästen på den förra, problemet är att dom ska monteras i nedre fästet för tankkåporna och kåpans lilla plastöra mår inte bra av att man drar skruven hårt för att tyngden av blinkersen inte ska dra ner den.
Men visst kan man modifiera fästet lite.

edit: bak är ju inga problem, där hamnar dom bredvid bakljuset eftersom ett fäste ingår i race-avgaset.
 
Last edited:
Runt gaffeln då? Rizoma hade sådan fästen också, annars kan du pröva dig fram tycker jag så kan jag göra likadant sen :hihi
 
Back
Top