10-50W i en R6:a 2002:a

Henraisse

Medlem
Gick med
25 May 2009
Hoj
Yamaha YZF-R6 -02
Har sökt i forumen men jag hittade inget tidigare svar på min fråga.
Jag har som släktens mest engagerade motorcyklist (dock, blott 20 år) fått en 20-liters dunk med
motorcykel racingolja, en 10-50W, API - SM. Då är min fråga, jag har en r6:a som jag brukar piska lite, så passar 10-50W bra eller är 10-40W eller något annat bättre lämpat? och isåfall, varför och hur fungerar det? :)

fråga din lokala mc-handlare om råd. eller kolla i din handbok. 10-50 oljan har högre viskositet än 10-40

Last edited:
http://www.sporthoj.com/forum/archive/index.php/t-67251.html

Har sökt i forumen men jag hittade inget tidigare svar på min fråga.
Jag har som släktens mest engagerade motorcyklist (dock, blott 20 år) fått en 20-liters dunk med
motorcykel racingolja, en 10-50W, API - SM. Då är min fråga, jag har en r6:a som jag brukar piska lite, så passar 10-50W bra eller är 10-40W eller något annat bättre lämpat? och isåfall, varför och hur fungerar det? :)

är den Jaso-klassad ?,Jaso MA2 så lär den funka, Jaso MA fungerar den antagligen också

Jag antar att det är OKQ8 SBK 10W-50 som du fått, den kan du köra på i din R6:a.
Egentligen ska det vara 10W-40, men om du nu redan har 50-dunken hemma så kör på den.
Den lite högre viskositeten höjer nog bränsleförbrukningen en aning, men skadar inte motorn.
SBK 10W-50 är en bra mc-olja

Jo, men har du läst oljetrådarna? Vad är det för problem att köra med 50 istället för 40...

Jag ifrågasätter ditt svar helt enkelt och skulle vilja att du utvecklade.

rädd?? vad jag vet så är det inte min hoj tråden handlar om. jag svarade bara på hans fråga.

Jo, men har du läst oljetrådarna? Vad är det för problem att köra med 50 istället för 40...

Jag ifrågasätter ditt svar helt enkelt och skulle vilja att du utvecklade.

okej. nä det har jag inte gjort (kanske borde). jag kan inte minans att jag skrivit att det är ett problem att köra med 50 olja. jag bara förklarade skillnaden att 50 oljan har högre viskositet. och att om jag var som han hade jag kollat med återförsäljare om jag var osäker. nöjd?

Absolut.

okej. nä det har jag inte gjort (kanske borde). jag kan inte minans att jag skrivit att det är ett problem att köra med 50 olja. jag bara förklarade skillnaden att 50 oljan har högre viskositet. och att om jag var som han hade jag kollat med återförsäljare om jag var osäker. nöjd?

Jag anser att man ska vara försiktig med att byta viskositet. Dock tror jag inte att det är något stort problem att använda nämnd olja i den här motorn.
Men jag tycker man ska ha klart för sig att häller man i tjockare olja i en motor så försämrar man det viktiga oljeflödet.
När allting är som det ska, så ska vevtappen (som ex) surfa fram på en våg av olja, då gäller det att det finns tillräckligt med olja att "flyta" på. (Som en planande båt.) Men även friktionsvärmen som blidas i lagret ska ledas bort med flödet genom lagret. Högt flöde, lättare att leda bort värme.

I en Cross/Motard, är det väldigt ofta rulllager, då är inte behovet av stora flödesmängder olja lika viktigt. Därför används ofta lite tjockare olja i sådanna motorer.

I det här fallet är det bara en något tjockare olja... troligtvis inga problem. Men i en nyare bil där 0W-30 rekomenderas ska man absolut inte använda 10W-60 DÅ kommer man att få problem!

Så finns det motorer som verkligen behöver tjock olja för att klara av väldigt stora ventiler, med väldigt starka ventilfjädrar, som kanske till och med har stötstänger som påverkar trögheten i systemet. Trycket mellan ventillyftare och kamnock blir påtaglit. Men dom motorerna har anpassat smörjsystemet för att det ska fungerar med den tjocka olja som krävs.

Mats

Bra där. Men om jag förstår dig rätt så tycker ju även du att det skall vara ok.
Vad säger du om huruvida en sliten motor kan ibland må bättre och låta lite smidigare av snäppet tjockare olja? ex 40 -> 50
Och att trots klassningar kan en 40 eller 50 olja faktiskt ha samma visko (eller i alla fall jäkligt snarlik) vid annan temp som inte alls behöver ligga så långt ifrån arbetstemp.

Jag anser att man ska vara försiktig med att byta viskositet. Dock tror jag inte att det är något stort problem att använda nämnd olja i den här motorn.
Men jag tycker man ska ha klart för sig att häller man i tjockare olja i en motor så försämrar man det viktiga oljeflödet.
När allting är som det ska, så ska vevtappen (som ex) surfa fram på en våg av olja, då gäller det att det finns tillräckligt med olja att "flyta" på. (Som en planande båt.) Men även friktionsvärmen som blidas i lagret ska ledas bort med flödet genom lagret. Högt flöde, lättare att leda bort värme.

I en Cross/Motard, är det väldigt ofta rulllager, då är inte behovet av stora flödesmängder olja lika viktigt. Därför används ofta lite tjockare olja i sådanna motorer.

I det här fallet är det bara en något tjockare olja... troligtvis inga problem. Men i en nyare bil där 0W-30 rekomenderas ska man absolut inte använda 10W-60 DÅ kommer man att få problem!

Så finns det motorer som verkligen behöver tjock olja för att klara av väldigt stora ventiler, med väldigt starka ventilfjädrar, som kanske till och med har stötstänger som påverkar trögheten i systemet. Trycket mellan ventillyftare och kamnock blir påtaglit. Men dom motorerna har anpassat smörjsystemet för att det ska fungerar med den tjocka olja som krävs.

Mats

*/ ?>
Nyheter
KTM uppdaterar sin elhoj

Pressrelease från KTM: ...

Verksamheten säkrad på Gotland Ring!

Det har varit många turer k...

Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Back