Rostskyddande vit färg för tank ?

WebGringo

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 May 2006
Hoj
En skitig rackare och en motorcyklarnas version av volvo 740
Tänkte fixa till min DR, den förra ägaren droppade den i garaget och är ett par mindre bucklor som gått igenom lacken. Bryr mig egentligen inte så mkt om bucklorna, men vill inte att det ska rosta igenom. Är redan lite rost i sprickorna. Hört rykten om att det finns rostätande färg, men är den inte brun ? Finns det något vitt jox jag kan lägga på som inte ser för illa ut på en vit tank och som samtidigt skyddar mot rost ?

Grundfärg sedan vit lack är väl bäst lr? bara grundfärg funger inte så bra i längden . Vit hammarlack är väl ett alternativ om det inte spelar någon roll hur det ser ut

Last edited:
Kommer inte och lacka om hela tanken, planen är att smeta på något på de ställen där det rostat så det inte sprider sig. Är det då hammarlack som gäller ? Testa det på min gamla hoj, men inte allt för lyckat resultat nämligen. =/

Eftersom det inte är viktigare än att lacka om tanken så kör till en bitfirma och hitta en likvärdig kulör.

Köp ett stenskottskit och följ anvisningarna.

Kommer inte och lacka om hela tanken, planen är att smeta på något på de ställen där det rostat så det inte sprider sig. Är det då hammarlack som gäller ? Testa det på min gamla hoj, men inte allt för lyckat resultat nämligen. =/

Nackdelen med hammarlack är att den är silikonbaserad, så all hammarlack måste bort om tanken sedan ska lackas om med vanlig lack.

Vanlig grundfärg är till 99% inte "Tät" dvs vattnet går igenom och det fortsätter rosta iallafall.
Hagmans 2K epoxyprimer är tät, och giftig som fan = Jättebra

Lackstift funkar annars, men är det rost kvar så kommer det fortsätta.

Jörgen : Måla om kommer det inte bli tal om på den hojen, har den för o köra o vurpa med, så no worrys. Men funkar hammarlack att bara lägga utanpå rosten, eller måste jag slipa innan ?

Nikel : Gillar ditt sätt att tänka, brukar gå på samma inställning gällande avfettning och dyl. Epoxyprimer, var hittar jag den, och hur dyr ?

Lackeringsfirmor och sånt brukar ha.
Betalade sist 400 kr för 0,8 liter.

Har bättringsmålat halva bilen och har 0.7 liter kvar.
Den är sinnessjukt dryg och håller sig i många år.

Hmm.... 800 är ungefär vad en ny tank kostar. Jag ligger i ballpark 100 pix för en fullösning, vad finns för förslag där ?

Går det att slipa bort rosten utan att gå igenom är detta absolut o föredra, annars slipa bort det mesta.
Själv tycker jag hammarlack funkar rätt bra på rost, visst får man fylla i ibland men det får man vad man än målar över med så länge det är rost kvar under.
Altenativet är nån syra, fosforsyra(som finns i dessa "rostlösare/ätare") även citronsyra ska väl funka om du har gått om tid, men tror inte du får nått vidare resultat genom att droppa på lite utan handlar mer om att läggas i blöt en period.

Edit: Med 100kr gränsen en bit sandpapper o en liten burk hammarlack:tummenupp

Last edited:
Pansarsol ? Vart hittar jag detta undermedel ?

Jörgen : Måla om kommer det inte bli tal om på den hojen, har den för o köra o vurpa med, så no worrys. Men funkar hammarlack att bara lägga utanpå rosten, eller måste jag slipa innan ?

Ok!
Med Hammarlack räcker med att smärgla bort det värsta, du behöver ingen grundfärg. Hammarlack är en kombinationsfärg, grund- och täckfärg i ett.

Last edited:
Jag upplever att hlack funkar men då ett par tre lager.
Feltemas hlack är väl så där.. Jag kör hammerite, numera

Jag brukar slipa bort den värsta rosten och sedan lägga på rust-eater för att få bort det sista, funkar finfint. När all rost är borta lägger jag grundfärg och sedan lack, men det går kanske att skippa grundfärgen om du har tight budget.

Feltema hammarlack, 80 spänn för en liten burk. Låter ballpark, har hyfsat fint sandpapper hemma. Så med den budgeten finnes ju plats för en pensel också inom 100 kr budgeten. Om jag inte kör med en tops då.

Hur besviken kommer jag bli på den lösningen ?

Tja om du inte målar på gravrost så kommer dt inte se ut som nytt men inte som hejkomåhjälpmigådö heller.

Slabbat på Biltemas hammarlack över dingsen efter att ha putsat bort det värsta. Ser ok ut på avstånd, men det var den lösaste färg jag jobbat med. Får se hur det håller sig över vintern.

Nu var det de här med och ställa ventiler, snillet i mig lyckades ju tanka fullt, dvs 30 liter i tanken före jag parkera den. Blir mysigt att lyfta ner den från ramen.

*/ ?>
Nyheter
KTM uppdaterar sin elhoj

Pressrelease från KTM: ...

Verksamheten säkrad på Gotland Ring!

Det har varit många turer k...

Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Back