Kolla om bromsskivor är oskadda

janos

There can only be three
Gick med
22 Aug 2003
Hoj
> Honda crf250rx 2011 > Honda crf450r 2012 supermoto > Honda crf250rx enduro
Hej,

Jag fick ett framfälg m bromsskivor på från en crashad gsxr1000.
Fälgen har en stor bula + att en del metall losssnat.

Bromsskivorna ser bra ut men jag undrar hur jag ska kolla dom på smidigt sätt för att vara säker.
Förstår att ett sätt är att montera på dom och köra för att upptäcka vibrationer men undrar om det finns annat sätt.

mvh: jan

Snurra hjulet. Slår skivorna inte och där inte finns några större islagsmärken så är de ofast ok.

Har hört flera varianter. Lägg dem på ett glasbord, spegel eller nåt annat platt och känn om de ligger helt stumt mot. Försök köra in ett bladmått lite överallt runtom skivan.

Man ska även kunna åka till någon "mekanisk verkstad" och sätta upp skivan i en klocka där avvikelser på mikrometernivå kan mätas upp. Sen huruvida detta känns eller inte känns i styret när du duttar på bromsen i 200 km/h går bara att ta reda på genom att pröva.

Har hört flera varianter. Lägg dem på ett glasbord, spegel eller nåt annat platt och känn om de ligger helt stumt mot. Försök köra in ett bladmått lite överallt runtom skivan.

Man ska även kunna åka till någon "mekanisk verkstad" och sätta upp skivan i en klocka där avvikelser på mikrometernivå kan mätas upp. Sen huruvida detta känns eller inte känns i styret när du duttar på bromsen i 200 km/h går bara att ta reda på genom att pröva.

Hur tänkte du att man skulle lägga en flytande skiva på glas och de något? Den ligger bara på nitarna och sen ser man inte ett skit.

Boris,
Menar du att jag ska montera på hjulet på framgaffeln för att se om skivorna slår mor beläggen ?

Boris,
Menar du att jag ska montera på hjulet på framgaffeln för att se om skivorna slår mor beläggen ?

Antingen så sätter du skivan direkt i en svarv eller liknande ställe där du kan snurra den lös. Eller så monterar du skivan på hjulet och sätter hjulen i en däckbalanserare.

Det säkraste sättet är att mäta med en indikatorklocka som finns att köpa på biltema.
Jag hade problem med skeva skivor på min hoj , men dom såg raka ut när jag snurrade hjulet.
Inga pulserade bromsar hade jag heller men jag hade dock sinnessjuk värmebildning på skivan efter endast fåtal kilometer trots att jag inte använt frambromsen.
Det visade sig att den var 0.3 milimeter skev på 2 olika ställen vilket gjorde att skivan tog emot beläggen två gånger varje varv som hjulet gjorde , vilket orsakade värme trots att jag inte använt frambromsen.

Så somsagt indikatorklocka om du vill vara helt säker.

Ok. tack för alla svar !

*/ ?>
Nyheter
KTM uppdaterar sin elhoj

Pressrelease från KTM: ...

Verksamheten säkrad på Gotland Ring!

Det har varit många turer k...

Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Back