Yamaha dt125lc, fila kolven

dannen25

Ny medlem
Gick med
22 Nov 2011
Ort
Kalmar
Hoj
yamaha dt125lc
Tja

Tänkte klämma ur några extra hk ur min dt125 och undrar om att fila kolven vore lämpligt:va Ska man fila bara fila mot utblåset eller alla portarna?

Kompet kommer att sänkas om man filar kolven så tänkte jämna ut detta med att plana toppen lite.
Vet någon hur många bar man kan ha för att det ska hålla? har iaf nu en bra bit mellan kolv och toppen så det finns lite att plana bort:hihi

Mvh
 
Om jag vore dig skulle jag köra original med trimrör och ta ur pluggarna. Enligt mig är det onödigt att ens lägga tid och pengar för att försöka trimma 125cc maskiner ännu mer.
 
Om jag vore dig skulle jag köra original med trimrör och ta ur pluggarna. Enligt mig är det onödigt att ens lägga tid och pengar för att försöka trimma 125cc maskiner ännu mer.

Men det e enligt dig det:tummenupp
 
Tja

Tänkte klämma ur några extra hk ur min dt125 och undrar om att fila kolven vore lämpligt:va Ska man fila bara fila mot utblåset eller alla portarna?

Kompet kommer att sänkas om man filar kolven så tänkte jämna ut detta med att plana toppen lite.
Vet någon hur många bar man kan ha för att det ska hålla? har iaf nu en bra bit mellan kolv och toppen så det finns lite att plana bort:hihi

Mvh

Fila kolven kan man ju gör men BARA om din motor har kolvstyrt-insug altså ingen reedventil eller slidmatning. fila isf en halvmåne på nederkanten av kolven mot insuget.

Men jag skulle nog rekommendera att du gör mer med cylindern ist!
Du kan höja Avgasporten med några mm beroende på hur cylindern ser ut.
sen slipar ner insugsporten med några mm såklart olika på olika cylindrar här med.
sen kan man ta upp spolkanalerna lite men inte på höjden.
Plana toppen kan man ju med göra men gör det inte för mkt bara!

Men jag skulle nog rekommendera den enkla vägen och gå genom att köpa ett trimmrör .
 
Last edited:
Fila kolven kan man ju gör men BARA om din motor har kolvstyrt-insug altså ingen reedventil eller slidmatning. fila isf en halvmåne på nederkanten av kolven mot insuget.

Men jag skulle nog rekommendera att du gör mer med cylindern ist!
Du kan höja Avgasporten med några mm beroende på hur cylindern ser ut.
sen slipar ner insugsporten med några mm såklart olika på olika cylindrar här med.
sen kan man ta upp spolkanalerna lite men inte på höjden.
Plana toppen kan man ju med göra men gör det inte för mkt bara!

Men jag skulle nog rekommendera den enkla vägen och gå genom att köpa ett trimmrör .

Har reedventiler på den så då blir det ingen filning nere på sidan av den iaf, tack för svaret:)
Men man kan väll fortfarande fila en kant uppe på kolven? en liten lutning mot ex avgasporten?
Toppen tar jag av lite på iaf :brynad
Avgasporten sitter väldigt högt upp enligt mig, så vet inte om det hjälper att fila uppåt, kanske åt sidorna?
insugsporten kan man ju alltid fila upp lite:brynad
 
Har reedventiler på den så då blir det ingen filning nere på sidan av den iaf, tack för svaret:)
Men man kan väll fortfarande fila en kant uppe på kolven? en liten lutning mot ex avgasporten?
Toppen tar jag av lite på iaf :brynad
Avgasporten sitter väldigt högt upp enligt mig, så vet inte om det hjälper att fila uppåt, kanske åt sidorna?
insugsporten kan man ju alltid fila upp lite:brynad

Det går absolut att fila kolven på ovansidan mot portarna för att öka durationen något. Om du inte har squishtopp kan du kanske få någon hästkraft. Med squishtopp är det inte lönt att göra detta eftersom man förstör poängen med den.

Om du ska pilla i cylindern rekommenderar jag dig att läsa på så du vet hur det fungerar. Bondemek går inte riktigt hem där..

Vad händer när man breddar för mycket? Hur mycket kan man bredda? Hur mycket kan man höja de olika portarna? Vad ger det för förbättring? Vilken form ska man ha? osv osv.

EDIT: Jag kan rekommendera dig boken Two stroke performance tuning som kan laddas ner som pdf.
 
Last edited:
Det går absolut att fila kolven på ovansidan mot portarna för att öka durationen något. Om du inte har squishtopp kan du kanske få någon hästkraft. Med squishtopp är det inte lönt att göra detta eftersom man förstör poängen med den.

Om du ska pilla i cylindern rekommenderar jag dig att läsa på så du vet hur det fungerar. Bondemek går inte riktigt hem där..

Vad händer när man breddar för mycket? Hur mycket kan man bredda? Hur mycket kan man höja de olika portarna? Vad ger det för förbättring? Vilken form ska man ha? osv osv.

EDIT: Jag kan rekommendera dig boken Two stroke performance tuning som kan laddas ner som pdf.

Squishtopp är den där kanten mellan topplock och cylindern eller? har en sån kant så då funkar det inte att göra en lutning på kolven?

Ska ta hem den där pdf:en och läsa den, tack!:)

UPDT: Har läst en hel del på den där pdf:en så vet nu var en squish topp är och förstår hur den fungerar men dock så ser jag inte varför det fortfarande inte skulle fungera att fila uppe på kolven en lutning mot avgasporten, blir nästan samma sak som att höja porten lite?
 
Last edited:
Squishtopp är den där kanten mellan topplock och cylindern eller? har en sån kant så då funkar det inte att göra en lutning på kolven?

Ska ta hem den där pdf:en och läsa den, tack!:)

UPDT: Har läst en hel del på den där pdf:en så vet nu var en squish topp är och förstår hur den fungerar men dock så ser jag inte varför det fortfarande inte skulle fungera att fila uppe på kolven en lutning mot avgasporten, blir nästan samma sak som att höja porten lite?

Va bra att du laddade ner den. Fortsätt läsa, finns mycket matnyttigt :)

Jo visst kan du fila kolven ändå, du kanske vinner lite (omärkbart) på höga varv, men du kommer att förlora effekt i övriga registret, dels för att själva squishen kommer att fungera sämre (mer oförbränt bränsle blir kvar i sidorna, mindre turbulens i förbränningskammaren osv.) och dels för att durationen är högre.

Har för mig att det står om just kolvfilning i den boken.
 
Va bra att du laddade ner den. Fortsätt läsa, finns mycket matnyttigt :)

Jo visst kan du fila kolven ändå, du kanske vinner lite (omärkbart) på höga varv, men du kommer att förlora effekt i övriga registret, dels för att själva squishen kommer att fungera sämre (mer oförbränt bränsle blir kvar i sidorna, mindre turbulens i förbränningskammaren osv.) och dels för att durationen är högre.

Har för mig att det står om just kolvfilning i den boken.

Det står om kolv filning på sidan 37, och som han skriver det så ska det tydligen ge lite effekt, dock så kanske den blir som du sa, klen på låga och mellan registret.
Så det blir till att tänka över hur man ska göra med kolven, ska bredda avgasporten lite och ställa in squish bandet rätt till att börja med iaf, även polera kanalerna lite:brynad

Mvh
 
Det står om kolv filning på sidan 37, och som han skriver det så ska det tydligen ge lite effekt, dock så kanske den blir som du sa, klen på låga och mellan registret.
Så det blir till att tänka över hur man ska göra med kolven, ska bredda avgasporten lite och ställa in squish bandet rätt till att börja med iaf, även polera kanalerna lite:brynad

Mvh

Om du vill göra det någorlunda seriöst så mät upp durationerna noggrant och se till att få rätt tid-area.

Det finns ett par alternativ på vad man kan göra.

Det bästa tror jag är att höja cylindern, och sedan svarva/fräsa ner toppen på cylindern eller toppen så att du får ca 0,8mm i squish. Sen breddar du avgasporten lite och matchar så att det inte blir en kant mot avgasporten när kolven är i BDC. Avgasporten är relativt lätt att komma åt med en vanlig dremel.

Gör inget utan uträkningar om det ska bli bra.
 
Om du vill göra det någorlunda seriöst så mät upp durationerna noggrant och se till att få rätt tid-area.

Det finns ett par alternativ på vad man kan göra.

Det bästa tror jag är att höja cylindern, och sedan svarva/fräsa ner toppen på cylindern eller toppen så att du får ca 0,8mm i squish. Sen breddar du avgasporten lite och matchar så att det inte blir en kant mot avgasporten när kolven är i BDC. Avgasporten är relativt lätt att komma åt med en vanlig dremel.

Gör inget utan uträkningar om det ska bli bra.

Låter som en bra ide, tack, höjer man cylindern så kommer durationen att höjas lite ochså, och sedan svarva ner toppen tills squishen är 0,8mm låter bra:) Får ta och mäta och göra lite ritningar till att bredda avgasporten, han beskrev det ganska bra hur man gorde detta i hans bok:)
 
Jag kan inte DT fullt ut men RD125 LC iaf, det som verkar hålla tillbaks effekten på RD är förgasarstorleken, avgasröret och möjligtvis (troligtvis) tändningen.
Visst, portarna lämnar en del att önska, speciellt de bakre spolportarna, men portarna är inte det första man borde attackera om man är ute efter mer effekt.

Fixa dessa tre faktorer (förgasare och avgasrör iaf) innan du börjar med portning så ska du se att det blir fart på den.

Det borde finnas programmerbar CDI till DT125 LC på zeeltronic.com, och JA, det har en tendens att verkligen liva upp gamla slöa hojar. Det kostar lite, men det är värt det. Mycket populär mod på RD350 LC och YPVS, skillnaden i effekt efter att byta till en programmerbar CDI är tydligen riktigt brutal om man får till siffrorna bra.

På 350 motorerna kan man förvisso vrida tändplattan för att ställa in förtändningen, (detta är dock inte samma sak som att programmera tändkurvan) vilket inte går på DT och RD 125, isåfall får man fila upp bulthålen i tändplattan, MEN då kommer nästa problem - man har inte en jävla aning om var man ska ställa den, (och detta är jävligt viktigt, för en för tidig förtändning kan bränna hål på kolven) eftersom det inte finns några märkningar på svänghjulet och statorplattan, eftersom dessa delarna på 125cc motorerna inte är gjorda för att kunna justeras.

Hur som helst, tips om tändkurvor kan du säkerligen hitta på något RD forum, eller så kan snubben på zeeltronic hjälpa dig. :tummenupp

EDIT, VIKTIGT: Att höja durationerna på en LC motor med 50 mm slaglängd kan vara KATASTROFALT.
Dessa hojarna har inte speciellt mycket vridmoment och effektbandet är smalt, det är ingen bra idé att trimma för höga varvtal och mycket "andning" om man inte tänker gå hela vägen med avstämt rör, bra tändning som också klarar av höga varvtal, större förgasare/reeds och allt vad det innebär. Så tänk dig för innan du sätter portverktygen i cylindern.

Att höja cylindern med dubbla fotpackningar kan man ju iofs testa, det är ju lätt att återställa om det blir skit med effekten. Om du testar, återkom gärna med resultat! :)
 
Last edited:
Jag kan inte DT fullt ut men RD125 LC iaf, det som verkar hålla tillbaks effekten på RD är förgasarstorleken, avgasröret och möjligtvis (troligtvis) tändningen.
Visst, portarna lämnar en del att önska, speciellt de bakre spolportarna, men portarna är inte det första man borde attackera om man är ute efter mer effekt.

Fixa dessa tre faktorer (förgasare och avgasrör iaf) innan du börjar med portning så ska du se att det blir fart på den.

Det borde finnas programmerbar CDI till DT125 LC på zeeltronic.com, och JA, det har en tendens att verkligen liva upp gamla slöa hojar. Det kostar lite, men det är värt det. Mycket populär mod på RD350 LC och YPVS, skillnaden i effekt efter att byta till en programmerbar CDI är tydligen riktigt brutal om man får till siffrorna bra.

På 350 motorerna kan man förvisso vrida tändplattan för att ställa in förtändningen, (detta är dock inte samma sak som att programmera tändkurvan) vilket inte går på DT och RD 125, isåfall får man fila upp bulthålen i tändplattan, MEN då kommer nästa problem - man har inte en jävla aning om var man ska ställa den, (och detta är jävligt viktigt, för en för tidig förtändning kan bränna hål på kolven) eftersom det inte finns några märkningar på svänghjulet och statorplattan, eftersom dessa delarna på 125cc motorerna inte är gjorda för att kunna justeras.

Hur som helst, tips om tändkurvor kan du säkerligen hitta på något RD forum, eller så kan snubben på zeeltronic hjälpa dig. :tummenupp

EDIT, VIKTIGT: Att höja durationerna på en LC motor med 50 mm slaglängd kan vara KATASTROFALT.
Dessa hojarna har inte speciellt mycket vridmoment och effektbandet är smalt, det är ingen bra idé att trimma för höga varvtal och mycket "andning" om man inte tänker gå hela vägen med avstämt rör, bra tändning som också klarar av höga varvtal, större förgasare/reeds och allt vad det innebär. Så tänk dig för innan du sätter portverktygen i cylindern.

Att höja cylindern med dubbla fotpackningar kan man ju iofs testa, det är ju lätt att återställa om det blir skit med effekten. Om du testar, återkom gärna med resultat! :)


Ett avstämt rör skulle jag nog klara av att bygga om det krävs, har pogram och verktyg för att bygga det iaf.
Men förgasaren, menar du att jag ska skaffa en större eller bara borra upp min nuvarande som är 27mm?
Sen på cylindren så tänkte jag bara bredda ytterst lite, detta höjer mest bara låg och mellanregister. Dock så skulle en extra cylinderfortspackning höja durationen men som du skrev så är detta mycket enkelt att årgärda:)
 
Ett avstämt rör skulle jag nog klara av att bygga om det krävs, har pogram och verktyg för att bygga det iaf.
Men förgasaren, menar du att jag ska skaffa en större eller bara borra upp min nuvarande som är 27mm?
Sen på cylindren så tänkte jag bara bredda ytterst lite, detta höjer mest bara låg och mellanregister. Dock så skulle en extra cylinderfortspackning höja durationen men som du skrev så är detta mycket enkelt att årgärda:)

Avstämt rör är roligt att bygga, men tänk på att det inte räcker att bara räkna fram det utan i slutändan måste man ändå kapa i det och testa sig fram om det ska bli riktigt bra. Har du ett svindyrt simulatorprogram så är det en annan sak, men men..

Hur många hk ligger hojen din på ostrypt?

Du kan testa med bara en extra fotpackning, men det är nog en mindre lyckad modd eftersom du får lägre komp och högre squish.

Nu var det länge sen jag läste om 2t, men jag skulle tro att en breddning av avgasporten ger mest där du har ditt maxvrid, alltså där flödet genom cylindern är som högst.
 
Avstämt rör är roligt att bygga, men tänk på att det inte räcker att bara räkna fram det utan i slutändan måste man ändå kapa i det och testa sig fram om det ska bli riktigt bra. Har du ett svindyrt simulatorprogram så är det en annan sak, men men..

Hur många hk ligger hojen din på ostrypt?

Du kan testa med bara en extra fotpackning, men det är nog en mindre lyckad modd eftersom du får lägre komp och högre squish.

Nu var det länge sen jag läste om 2t, men jag skulle tro att en breddning av avgasporten ger mest där du har ditt maxvrid, alltså där flödet genom cylindern är som högst.

Har bara ett fritt pogram så det kanske blir att modda lite.
Original utan strypningar så har jag för mig att den ligger på 17hk
Men iaf så kan det inte skada att bredda runt 0,5-1mm på varje sida
 
Har bara ett fritt pogram så det kanske blir att modda lite.
Original utan strypningar så har jag för mig att den ligger på 17hk
Men iaf så kan det inte skada att bredda runt 0,5-1mm på varje sida

17 hk är vääldigt klent med dagens mått mätt. Det är inte värt att lägga några större pengar på den. Vill du ha effekt så finns det 125or med ca 30hk för 5000 kr.

Vill du meka så kör på och lär dig något. Var beredd på att resultatet inte tvunget blir som du vill ;)
 
17 hk är vääldigt klent med dagens mått mätt. Det är inte värt att lägga några större pengar på den. Vill du ha effekt så finns det 125or med ca 30hk för 5000 kr.

Vill du meka så kör på och lär dig något. Var beredd på att resultatet inte tvunget blir som du vill ;)

Mycket möjligt att effekten inte ökar specielt mycket, men jag kommer ändå göra ett försök och se vad som händer:)
 
Nyheter
ExploreBike: Lerigt Gotland Grand National

Årets Gotland Grand Nationa...

Nytt om H-D Bagger-Världscupen

Under en presskonferens på ...

BMW F 450 GS ”Din bästa kompis” 

Screenshot Nya BMW F 450...

Nya MV Agusta Brutale 800

MV Agusta Brutale har länge...

YAMAHA Tracer 7 OCH Tracer 7 GT Y-AMT

Inför 2026 uppdateras maski...

Ducati lanserar racingakademi för framtidens stjärnor

Ducati presenterar, i samar...

Nu startar mässan i Milano

Nu åker vi på redaktionen n...

EU:s fartgräns för MC stoppad

SMC, FIM och FEMA har lycka...

Femte generationen Monster är här

Legendariska Ducati Monster...

Påvens BMW R18 utauktionerad

Den 3 september 2025, under...

Back
Top