Byte av fjädrar fram

dominator91

Sporthojsnörd
Gick med
19 Feb 2009
Hoj
GSX 1100 F 92, BMW F650GS Dakar, Vespa GTS300Ie
Har nu fått tag på nya fjädrar till min gsx1100F. Så långt allt väl.

Vid beställningen sade de till att distanser ej var medskickade.

De nya fjädrarna är betydligt hårdare än de gamla vilket verkar ok det med. Problemet som uppstått nu är att de är kanske 10 - 15 cm längre än de som satt på.

De som satt på var enkla att ta bort. De var inte ens i spänn mot sitt stopp sas. Distansröret där var kanske 8cm. De nya nu måste man ha superkrafter för att trycka ihop minst 10 cm för få en chans att få dit stoppbrickan. Och något distansrör är inte att tänka på öh taget alls.

Tre frågor uppstår nu då
1, Är de för långa!? Är det normalt att man skall trycka ihop dem så mycket för att få dit dem?
2, Om jag är förmodad att korta dem för att få dit dem. Är det då bara att kapa dem till lämplig längd?
3, Gaffeln sitter på hojen i detta nu. Något annat tips att trycka ihop fjädern utan att montera ned allt hade uppskattats.

Någon som kan bringa lite klarhet över dessa frågor?

Verktyget för det här heter spring compressor, sök på google efter fork spring compressor.
Performance Bikes May 2011 har en artikel om Rebuild your forks där jag såg det.

1. Nej, helt normalt man behöver verktyg för att trycka ihop dem, i ditt fall ca 12cm - 8cm=4cm
2. Inte bra såga av dem. Då ökar antalet N/mm, dvs de blir ännu hårdare.
(3. Nu är jag ute och gissar. Men antag du har ett plattjärn som du lagger över gaffelmuttrarna. Plattjärnet bör ha hål för 6 kanten på muttern så man kan sätta på en hylsa och dra i muttrarna i gaffelbenen med hylsan.
Och pressa ner plattjärnet med två skruvtvingar under översta gaffelkronan? )
Hoppas nån som VET kan ge dig ett bättre tips. :va

Last edited:
Ok, då undrar jag vad det var för eländiga skitfjädrar som satt där innan...

Det du säger låter ju rimligt. Kändes halvskumt att de satt lösa utan spänn. Det har nog varit fel fjädrar i den och det är anledningen till att den vart så eländig.

Har satt allt på plats nu. En felgängad toppmutter. Kan ju inte varit mitt fel..:mad: Mycket våld - och fjädrarna är på plats.
Men det är en enorm skillnad på tidigare mot nu. Cykeln går inte ned en mm av sin egen vikt. Känns inte riktigt rätt.

tidigare så sjönk den ned ett par centimeter på egen vikten.

Har inte hunnit köra den ännu. Känns lite marigt det här.

Kan jag fått fel fjädrar möjligen..

Har satt allt på plats nu. En felgängad toppmutter. Kan ju inte varit mitt fel..:mad: Mycket våld - och fjädrarna är på plats.
Men det är en enorm skillnad på tidigare mot nu. Cykeln går inte ned en mm av sin egen vikt. Känns inte riktigt rätt.

tidigare så sjönk den ned ett par centimeter på egen vikten.

Har inte hunnit köra den ännu. Känns lite marigt det här.

Kan jag fått fel fjädrar möjligen..

Ja om du inte kan få mer sag än så, så låter det onekligen som att det är fel fjädrar.

*/ ?>
Nyheter
KTM uppdaterar sin elhoj

Pressrelease från KTM: ...

Verksamheten säkrad på Gotland Ring!

Det har varit många turer k...

Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Back