framgaffelrenovering

janneviking

Medlem
Gick med
14 Mar 2011
Hoj
Kawasaki ZL900...Kawasaki ZL1000...Kawasaki KZ 1100...Kawasaki KZ 550 LTD
Hej!!
Har bestämt mig för en renovering av gaffelbenen pga läckande packboxar men det är nog det enda jag inte gjort på någon av alla hojar genom åren.Min fråga är att på min hoj som är en Kawasaki ZL 900 1985 är där inget löstagbart lock längst upp(där som nippeln till luften sitter) så hur kommer man då in i den och kan hålla insexskruven som sitter i botten????Har någon gjort detta innan så skulle det vara guld värt med en liten lektion steg för steg:tummenupp
tack på förhand!!!

Det torde väl inte vara nåt speciellt med framgaffeln på en ZL900(....eller?), så ett lock längst upp borde du nog ha. Sällan jag byter packboxar i gaffeln och mig veterligen så kommer man ju ändå inte åt där uppifrån.

Senast(i år) jag bytte på min gamla CBR så tog jag först bara lös däcket och lossade med insex skruven längst nere. Sen tog jag lös gafflarna från hojen.
Jag vet att det inte alltid lyckas, så det händer att man får lossa den med muttermaskin(slag)

Med viss risk för att jag inte är helt hundra utan att se grejorna:

Locket där luftnippeln sitter går att trycka ner i gaffelbenet, och hålls på plats av en tunn låsring i ytterbenet, du ser den när du pressat ner locket (släpp ur luften först, ska vara 0,2-0,4 bar)
Har du inte tillgång till muttermaskin eller ett långt mothåll till muttern i botten på benet så är det lättast att få loss bottenskruven innan du lyft ut fjädern, så att den har lite press på sig.

När du kommit så långt att fjäder och bottenplugg är borta, lyft bort dammskyddet, pilla loss låsringen ovanför packboxen (rostig och tunn) och ryck isär benen, nu får du med dig packboxen och den övre lagringen för innerbenet, kolla att den är oskadd och inte är sprucken.
Rengör allt noga, med t.ex bromsrengöring, eller dyligt.
Känn efter längs ytan på innerbenet så att du inte har några vassa stenskott eller märken som kan skada packboxen, i så fall kan en försiktig polering med svinto funka, och du drar inte längst med benet, utan runt.

Nu monterar du i omvänd ordning innerbenet och nu ska du försiktigt knacka ner den lösa lagringen i ytterbenet, det bästa är ju att ha ett verktyg för detta, men man kan använda ett långt rör som passar på den, kolla om röret till dammsugaren passar, det har hänt :)
Det går att knacka ner den med ett dorn, men försiktighet gäller.

När den övre lagringen är nere i sitt läge, dra fast bottenskruven, glöm inte kopparbrickan.
Packboxens tur, fukta den lite inuti med gaffelolja, så den glider lätt, använd rör för att få den på plats, inte ett dorn då den lätt blir deformerad, glöm inte brickan.
Hoppas du får en hint hur det ser ut.

edit: har jag glömt nåt får någon gärna fylla på.

Last edited:
Med viss risk för att jag inte är helt hundra utan att se grejorna:

Locket där luftnippeln sitter går att trycka ner i gaffelbenet, och hålls på plats av en tunn låsring i ytterbenet, du ser den när du pressat ner locket (släpp ur luften först, ska vara 0,2-0,4 bar)
Har du inte tillgång till muttermaskin eller ett långt mothåll till muttern i botten på benet så är det lättast att få loss bottenskruven innan du lyft ut fjädern, så att den har lite press på sig.

När du kommit så långt att fjäder och bottenplugg är borta, lyft bort dammskyddet, pilla loss låsringen ovanför packboxen (rostig och tunn) och ryck isär benen, nu får du med dig packboxen och den övre lagringen för innerbenet, kolla att den är oskadd och inte är sprucken.
Rengör allt noga, med t.ex bromsrengöring, eller dyligt.
Känn efter längs ytan på innerbenet så att du inte har några vassa stenskott eller märken som kan skada packboxen, i så fall kan en försiktig polering med svinto funka, och du drar inte längst med benet, utan runt.

Nu monterar du i omvänd ordning innerbenet och nu ska du försiktigt knacka ner den lösa lagringen i ytterbenet, det bästa är ju att ha ett verktyg för detta, men man kan använda ett långt rör som passar på den, kolla om röret till dammsugaren passar, det har hänt :)
Det går att knacka ner den med ett dorn, men försiktighet gäller.

När den övre lagringen är nere i sitt läge, dra fast bottenskruven, glöm inte kopparbrickan.
Packboxens tur, fukta den lite inuti med gaffelolja, så den glider lätt, använd rör för att få den på plats, inte ett dorn då den lätt blir deformerad, glöm inte brickan.
Hoppas du får en hint hur det ser ut.

edit: har jag glömt nåt får någon gärna fylla på.

Tack för ditt snabba o uttömmande svar:tummenupp

Vassego, men jag är inte 100 på att locket inte är gängat, det finns också.
1985 var ju ett tag sen.

Hojen har nu nyrenoverad framgaffel o funkar perfekt så det du svarade var till stor hjälp:tummenupp
Tack igen:)

*/ ?>
Nyheter
KTM uppdaterar sin elhoj

Pressrelease från KTM: ...

Verksamheten säkrad på Gotland Ring!

Det har varit många turer k...

Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Back