Bästa Whiskyn mot sjukdomar?

Eniac

Hojåkare i exil
Gick med
13 Sep 2006
Hoj
ja det vore najs... :(
Sitter här med sprängande öronvärk och ont i halsen.
Tråkigt? Ja.
Har ingen sjukdom som är så allvarlig att doktorn skriver ut någonting mot den, så eventuell kur får tas fram på egen hand.

Därav frågan : Vilken whiskey har hos er gett störst framgång i 'behandlingssyfte'?

Då det är dumt att överbehandla sig, så skulle jag vilja ha förslag på några som fungerat för er.
Har ett skåp med ett antal olika sorter, så någonting borde väl fungera?

Är det bara behandlings syfte så måste väl en vanlig blended duga :)

Alkohol påverkar immunförsvaret negativt, så det är knappast ngn bra medicin. Men, man mår ju bättre under tiden den verkar.

Morrison Island single malt rökig och ligger i samma division som Lafroigh men spelar längre upp i tabellen.
Botar det mesta utom dryparn!

Och varför sitter jag kvar på jobbet förresten? :va

Det är en mycket bra fråga. Förmodligen har ni för mycket att göra och behöver anställa, eller så har du surfat för mycket istället för att jobba.:tummenupp

Morrison Island single malt rökig och ligger i samma division som Lafroigh men spelar längre upp i tabellen.

Finns tyvärr inte i min hylla, men tack för tipset.

Last edited:
Alkohol påverkar immunförsvaret negativt, så det är knappast ngn bra medicin. Men, man mår ju bättre under tiden den verkar.

Av egen erfarenhet så e de lite gambleing å dricka när man börjar bli krasslig... Har hänt att ja mått bra å sluppit förkylning efter en fylla, har hänt att ja vaknat upp å mått som ett kadaver... Men ja övermedicinerar förstås, ganska kraftigt :D...

Nu har ju inte fylla nåt me saken å göra så ja ber om ursäkt för OT.

Det botar då inte maginfluensa, jag har testat.
Trots att jag höll mig i karantän så lyckades jag bara fördröja det 8h...
Halsen testar jag med varm dryck, lumumba eller irish coffe.

Det är inte Morrison Bowmore du tänker på? Och särskilt då Bowmore som märke. Personligen föredrar jag Laphroaig framför Bowmore, åtminstone i de prisklasser jag smakat, vilket å andra sidan inte sträcker sig längre upp än till de 18-åriga varianterna. Men det är givetvis en smaksak.

Annars finns ju Morrison's Islay Legend men den är ju en blended så jag gissar att det inte var den du menade... :)

En stor Laphroaig 10 eller Quarter Cask gör alltid susen. Sen funkar Yamazaki 12 överväldigande bra, den har rund och fin eftersmak.

Funkar när man har ont i halsen. Inbillar mig att alkoholen dödar bacillerna på något vis.

Det fungerar inte så tyvärr. Majoriteten av bakterierna sitter inte på utan i halsen utan för långt in för att alkoholen skall döda dem. Men berusningen gör ivf att man mår lite mindre miserabelt och det är ju värt en påfyllning...

Tyvärr så stämmer min erfarenhet med Boris genuinare kunskaper.

Alkoholen gör att man känner bättre så länge berusningen varar men dagen efter är förkylningen nio gånger av tio bara värre än dagen innan.

Det är inte Morrison Bowmore du tänker på? Och särskilt då Bowmore som märke. Personligen föredrar jag Laphroaig framför Bowmore, åtminstone i de prisklasser jag smakat, vilket å andra sidan inte sträcker sig längre upp än till de 18-åriga varianterna. Men det är givetvis en smaksak.

Jag kan inte dricka Bowmore då jag gjorde min alkoholdebut på den.

Var som 12-åring i fjällen med pappa och hans kamrater på fisketur och på fredag kväll fick jag tandnervsinflamation (gör hysteriskt ont) så vi stod i valet och kvalet att åka 30mil till sjukhus för smärtstillande. Istället ordinerade pappas kamrat tandläkaren whiskyindränkta bomulstussar på tandköttet och små huttar för att dämpa smärtan.
Det enda tillgängliga var en presentförpackning med tre varianter av Bowmore. Fungerade uppenbarligen bra men har gett mig livslång aversion mot Bowmore....

*/ ?>
Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026, Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Back