Inbyte av bil utomlands t ex Tyskland

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
En hypotetiskt fråga som jag ställde mig här om dagen är om det är möjligt att byta in en bil i t ex Tyskland ifall man hittar ett lämpligt objekt som man själv är intresserad av.

Är det någon här som rent av har bytt in en bil utomlands på firma i Tyskland som ursprungligen varit såld i landet? Det vill säga att bilen har viss servicehistorik från landet.

Rent praktiskt innebär det så klart att den tyska firman får kostnader för att registrera in bilen i landet igen. Vet någon vilka kostnader det kan röra sig om för dem? Vilka kostnader har man själv i samband med avregistrering.

Tänkte bara kolla mina alternativ om man vill göra det enkelt för sig. Utbudet av bilar är mycket bättre i Tyskland än här hemma. Man har mer att välja på.

Om det är lönsamt för dig att åka och köpa en bil i tyskland så betyder det att det är olönsamt att köpa bilar i sverige och importera till tyskland.

Förmodligen blir du erbjuden ett rejält skampris, långt under vad bilen är värd i tyskland, för att handlaren ens ska tänka på registreringstrassel i tyskland

Fick en gång återregistrera en husbil i tyskland som en vecka tidigare importeras till sverige för att i samma stund exportera den igen.

Det tog en hel förmiddag att ta in den i registrerna igen, väga ned den med en reg.bes och exportera den igen.

Tror det slutade på fem papp cirkus, mycket av det var själva vägning och reg.bes.

Så jobbigt eller dyrt var det inte, men satans onödigt och tråkigt.

Om det är lönsamt för dig att åka och köpa en bil i tyskland så betyder det att det är olönsamt att köpa bilar i sverige och importera till tyskland.

Förmodligen blir du erbjuden ett rejält skampris, långt under vad bilen är värd i tyskland, för att handlaren ens ska tänka på registreringstrassel i tyskland

Beror lite på vilken bil det är. Vissa bilar är det en större marknad för utomlands än här hemma. Att vänta ut rätt köpare här hemma tar nog tid. Alternativet är att dumpa priset, men då tror jag nästan att jag hellre tar mig besväret att byta in den nere i Europa eller annonsera ut den där till ett lägre pris än motsvarande objekt och se om någon där ute nappar. Men det är antagligen som du säger att man erbjuds skambud för inbyte. Men det kan man ju å andra sidan själv göra på det som de säljer.

Fick en gång återregistrera en husbil i tyskland som en vecka tidigare importeras till sverige för att i samma stund exportera den igen.

Det tog en hel förmiddag att ta in den i registrerna igen, väga ned den med en reg.bes och exportera den igen.

Tror det slutade på fem papp cirkus, mycket av det var själva vägning och reg.bes.

Så jobbigt eller dyrt var det inte, men satans onödigt och tråkigt.

5000 spänn är inte hela världen, men tanken är nog att firman får ta sig besväret. Känns ju bara korkat registrera in bilen i Tyskland om affären skulle skita sig av någon anledning i sista stund.

Vad är det för bil det gäller?
volvo-343-fv-1976.jpg

Det blir sannolikt billigare att dumpa priset och sälja den här hemma. Därefter köper du vilken bil du vill i t.ex. Tyskland.

Enklare blir det ju också.

Vad är det för bil det gäller?

Det är ingen Volvo om man säger så, utan en bil byggd i mindre serie där prisbilden är högre i Tyskland än här. Vi låter det vara osagt vad det är för bil eftersom diskussionen inte handlar om det.

Det blir sannolikt billigare att dumpa priset och sälja den här hemma. Därefter köper du vilken bil du vill i t.ex. Tyskland.

Enklare blir det ju också.

Den tanken finns, men jag funderar också på att annonsera ut den på Mobile istället. Kanske ser en köpare utanför norden annonsen. Man kan ju lägga sig lägre där, vilket fortfarande innebär att man kan få bättre betalt än här hemma.

Känns alltid bäst att ha kontanterna i handen så att man kan välja fritt. Jag har dock börjat sonera marknaden efter vad jag ska ersätta bilen i fråga med. Urvalet är utan tvekan större i Tyskland och där väcktes tanken att åka ner med bilen och byta in den.

Det är ingen Volvo om man säger så, utan en bil byggd i mindre serie där prisbilden är högre i Tyskland än här. Vi låter det vara osagt vad det är för bil eftersom diskussionen inte handlar om det.

Den tanken finns, men jag funderar också på att annonsera ut den på Mobile istället. Kanske ser en köpare utanför norden annonsen. Man kan ju lägga sig lägre där, vilket fortfarande innebär att man kan få bättre betalt än här hemma.

Känns alltid bäst att ha kontanterna i handen så att man kan välja fritt. Jag har dock börjat sonera marknaden efter vad jag ska ersätta bilen i fråga med. Urvalet är utan tvekan större i Tyskland och där väcktes tanken att åka ner med bilen och byta in den.

Lägg även ut den på leboncoin.fr .
Tänkt tanken på att lägga ut den på tyska ebay också?
Och pistonheads.com där kan det finnas spekulanter förutsatt att du kollar vad motsvarande bilar annonseras för där.

Lägg även ut den på leboncoin.fr .
Tänkt tanken på att lägga ut den på tyska ebay också?
Och pistonheads.com där kan det finnas spekulanter förutsatt att du kollar vad motsvarande bilar annonseras för där.

Tack för tipsen.

Hoppar över olika länders motsvarighet till blocket. Finns ju även italienska Subito.it . Pistonheads är nog mer eller mindre fokuserat på England när det gäller annonser. Tyska Ebay hade kunnat vara ett alternativ, men jag tror fortfarande många går in på tyska Mobile när de letar efter bilar. Där annonseras även ut bilar från hela Europa, inte bara Tyskland. Man får en rätt bra överblick.

Det finns gott om fordon som är dyrare i Tyskland än hemma. Lite äldre och ovanligare BMW mc är ett exempel där tyskarna dammsuger Europa och betalar fantasipriser.

Enklast är att annonsera ut den på mobile och inte fippla med registreringen då tyskarna ändå har personliga regpapper så att skaffa tyska papper är för mycket meck. Skall du byta in hos handlare är det en annan femma då de har bilhandlarlicens. Då anmäler du bara fordonet för export och sen ger du dina papper till den tyska handlaren.

Det finns gott om fordon som är dyrare i Tyskland än hemma. Lite äldre och ovanligare BMW mc är ett exempel där tyskarna dammsuger Europa och betalar fantasipriser.

Enklast är att annonsera ut den på mobile och inte fippla med registreringen då tyskarna ändå har personliga regpapper så att skaffa tyska papper är för mycket meck. Skall du byta in hos handlare är det en annan femma då de har bilhandlarlicens. Då anmäler du bara fordonet för export och sen ger du dina papper till den tyska handlaren.

Jag ska försöka fundera i vilken prisregion jag ska lägga mig om jag annonserar ut den i Tyskland själv. Tanken är inte att få ut maximalt utan få ut ett rimligt pris där både köpare och säljare kan vara nöjd. När det väl kommer till kritan är det lite för många drömmare här hemma. På rak fråga har de inte pengarna helt enkelt om man nu mot förmodan skulle hitta rätt spekulant.

Har du någon personlig erfarenhet av inbyte i landet eller känner någon som gjort det? Vore det absolut smidigaste sättet om man hittar ett lämpligt objekt att byta med. Osäkerhetsmomentet är om de tyska handlarna ger bra ett rimligt pris för inbyten.

Om det gäller den bilen jag tror det gäller så borde du kunna få gensvar på mobile.de. För den som känner att din bil är rätt så är det ju värt en del krångel för att få "just den", så absolut att den har en internationell marknad.

Jag har tittat lite efter liknade bilar både på blocket sedan jag sålde min 997:a och de verkar ha omsatts flertalet av liknade objekt på blocket också så det är nog inte dött hemma heller.

Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!