Avancerad mappning

Ryckigheten är ju ett inte helt okänt problem hos många sprut.

Med erfarenheten att ha legat bakom dig i helt platt kurva utan vall så vågar jag nog gissa att du märker det mer än andra eftersom att du har bättre känsla i högerhanden än de flesta.

Tror Jörgen är inne på rätt spår för att korrigera problemet. Vill du köra med olika tändning fram rep bak så ger en senare tändning kallare cylinder. Om man tänker sig höjd kompression, dåligt bränsle eller överladdning så kommer väl den bakre cylindern knacka före den främre eftersom den går varmare. Så lite senare tändning i bakre cylindern är nog vettigt.

Anledningen att man stryper bränslet till noll vid motorbromsning handlar ju bara om bränsleekonomi och miljö. dvs sällan nåt att bry sig om vid racing.



En excentrisk gasrulle som öppnar exponetiellt kanske skulle hjälpa i så fall.

Det där tar jag som en komplimang och tackar för :)

De siffrorna i formuläret är pre-ignition right? Dvs lägre siffra kallare?

Varför väljer man att köra höga inställningar på låg TP, dvs varför är mappen gjord såhär? För att få ut så mycket effekt som möjligt över hela registret (inkl TP registret)?
 
De siffrorna i formuläret är pre-ignition right? Dvs lägre siffra kallare?

Varför väljer man att köra höga inställningar på låg TP, dvs varför är mappen gjord såhär? För att få ut så mycket effekt som möjligt över hela registret (inkl TP registret)?

Min dator gillade inte att jag klickade på dina bilder så jag låter bli att göra det igen. Men mindre preignition = kallare.

Har ingen aning om hur dom tänkt när dom mappat från början. Men effekt, körbarhet och miljökrav är väl vad du har att välja på.

Kanske ger det bäst verkningsgrad så vid lågt gaspådrag? Kanske för att hålla uppe motortemp vid låg fart? Minska HC?
Jag ser som sagt var inte mappen heller...
 
Veckans trådlyft?
59 graders förtändning vid 6000 rpm och 6% gas, låter inte det lite högt?
 
Jo, det låter högt. Men vid minimalt gaspådrag kan det bli väldigt mycket förtändning.
Så helt orimligt är det inte.
 
*/ ?>
Nyheter
Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa

Det händer en hel del när d...

Katalogen börjar ta form!

Stora Motorcykelkatalogen 2...

KTM och Husqvarna återkallelser

Pressreleaser från KTM och ...

Provkörning pågår: KTM 1390 Super Adventure S EVO

Vulkanen Teide vakar över o...

Äventyr i Algeriet

I januari åker Allt om MC t...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Lite fler live foton på KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Direkt från Teneriffa! Förs...

CIAO ITALIEN!

Pressrelease från KTM: ...

Nu jobbar vi med Katalogen!

Idag startar vi det digra a...

Back
Top