Gixxer K2 ventil- o kamkedjefrågor

erixon21

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2009
Hoj
Suzuki gsxr 1000 -02
Tjena, vad ska ventil spelet vara på en gixxer K2? Och om cykeln gått 4000 mil är kam kedje byte ngt att tänka på? Hur kollar man om den är " dålig "? Tacksam för svar :) mvh Christian

Kamkedja behöver man väl knappast byta,möjligen sträckaren i så fall,
vet inte hur bra eller dåliga dom är på gixxer,men man ser inte om dom e dåliga,plötsligt pajar dom bara,kan ju byta i föregående syfte om man vill vara säker.
Ventilerna har jag ingen aning om.:va

Okok har ändå ur motorn så tänkte passa på att byta den, vad mer bör man kolla när ändå motorn är ur? Har beställt en haynes bok så där bör väl ventilspelet stå? Mvh Christian

Okok har ändå ur motorn så tänkte passa på att byta den, vad mer bör man kolla när ändå motorn är ur? Har beställt en haynes bok så där bör väl ventilspelet stå? Mvh Christian

På mina suzukis (TL:ar och GSx 600) har det varit 0.1-0.2mm på insug och 0.2-0.3 på avgas, men det står i med all säkerhet i Heinzboken

Inte så bråttom men tack ändå :) men du kanske har ngt annat tips angående motor genomgång vad jag bör kolla eller göra? :) verkar vara lite dött här med tips :p

Inte så bråttom men tack ändå :) men du kanske har ngt annat tips angående motor genomgång vad jag bör kolla eller göra? :) verkar vara lite dött här med tips :p

finns väl inga direkta patenttips, en gixxer av den modellen är ju rätt skottsäker, den ska misskötas rejält för att det ska haverera, sköt servicarna så är det lugnt, 4000 mil på din hoj e ingenting!

Kamkedjan får du kontrollera men det är sträckaren som brukar krångla. 4k mil... Byta? why not. Jag förespråkar manuell sträckare o man vet vad man pysslar med. Typ APE. Många säger emot mig.

Om du ändå har isär sakerna kolla kolvringar, ventiler, att de håller sig inom toleransen.

I övrigt är det bara å åk!

Lite så jag känner med när man ändå har nere allt, men är d som han sa innan i tråden att kamkedjan bara smäller av? Borde man inte kunna kolla den på ngt sätt? Sitter redan Manuell sträckare på ett plus för det då :),

Hade inne min K2 på service i somras för den sk. STORA servicen efter 2400mil där dom kolla insprut och ventiler och i samma veva bytte jag kamkedjesträckarna och på K2 var de tydligen icke manuella på den som styrs med oljetryck eller hur de var. dom var kostsamma att byta i alla fall. Men hade nått kamkedje rapp i motorn som störde. fick då vet att de är klassiskt med sträckarna att dom bör bytas... Mycket är skottsäkert på Gixxern men inte sträckarna tydligen.

Samma på min SV650S enligt Haynes : 0.1-0.2mm insug och 0.2-0.3mm avgas
och motorn ska vara riktigt kall vid mätning, tex stått över natten enligt Haynes.

Tack Jörgen. Japp det stämmer fick boken igår och kollade, ska ligga mellan 0,1 - 0,2 insug och 0,2 - 0,3 avgas, men nu till nästa fråga ska man shimsa så man hamnar emellan eller på precis min värdet? När jag mätte hade jag 0,15 på samtliga insug ventiler och ngt över 0,3 på avgas

Tack Jörgen. Japp det stämmer fick boken igår och kollade, ska ligga mellan 0,1 - 0,2 insug och 0,2 - 0,3 avgas, men nu till nästa fråga ska man shimsa så man hamnar emellan eller på precis min värdet? När jag mätte hade jag 0,15 på samtliga insug ventiler och ngt över 0,3 på avgas

Beror ju på vad du har hojen till.
Max effekt motor där du letar alla vägar till effekt så är det så tajt som möjligt för att inte förlora lyft det vill säga 0,15 in och 0,20 ut eller lite mindre om man vill vara värst.
Många mil körning så vill du ligga i den övre häraden, spelet blir mindre med tiden så tajt mått ger täta intervaller stort mått lång livslängd men också upphov till rassel...

Ang kamkedjesträckare så är en manuell jättebra men den är just MANUELL och ska justeras.
Det är oftast problemet med manuella sträckare att dom monteras justeras in och körs sedan i all evighet med en gnälltråd på SH som slutresultat när det rasslar.
"Jag har en manuell sträckare och nu rasslar det"
Så den är jättebra om man sköter om den, som en krukväxt ungefär! :tungan

Last edited:
Hmm okej trodde det var tvärt om att ventilspelet ökade :S så om jag låter bli att göra ngt så blir spelet mindre med tiden? Låter lite konstigt tycker jag men.

*/ ?>
Nyheter
KTM uppdaterar sin elhoj

Pressrelease från KTM: ...

Verksamheten säkrad på Gotland Ring!

Det har varit många turer k...

Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Back