Motorproblem King Cab -91

Jag tror ändå på pumpen.
Sitter det en elektrisk, så styrs den antagligen med en tryckvakt.
Om inte pumpen startar när flottörventilen öppnar, så går bensinen baklänges och suger in luft i bränslefiltret (har för mig att du sett den göra det).
Det är med andra ord inte själva pumpen som är sönder utan tryckvakten eller reläet som sköter påslaget.
Kan vara inbyggt i pumpen eller fristående.

Han har tydligen retur på förgasaren, så jobbar inte pumpen fullt alltid då?

Men genomföringar på pumpen, sitter den i tanken?

Jag tror ändå på pumpen.
Sitter det en elektrisk, så styrs den antagligen med en tryckvakt.
Om inte pumpen startar när flottörventilen öppnar, så går bensinen baklänges och suger in luft i bränslefiltret (har för mig att du sett den göra det).
Det är med andra ord inte själva pumpen som är sönder utan tryckvakten eller reläet som sköter påslaget.
Kan vara inbyggt i pumpen eller fristående.
Hmm, jag tror inte det är det, har inte sett nån vakt iaf. Bränslefiltret satt tidigare på retursidan eftersom dom hade kopplat fel så det var efter förgasaren. Sen har jag även tagit bort bränsleslangen när den gått dåligt och då har den flödat som vanligt.

Han har tydligen retur på förgasaren, så jobbar inte pumpen fullt alltid då?

Men genomföringar på pumpen, sitter den i tanken?
Precis, sitter ett T vid förgasaren, ena tryck, ena går till för förgasaren och ena tillbaka till tanken. Ska bara flöda där hela tiden så förgasaren har nått att fylla på ifrån, behövs inte mkt tryck.

Japp!

Att blåsa bakvägen gör ingen nytta då pumpen suger upp slammet mot silen och när den slutar suga virvlar det ned igen.

Enklast är att mäckla dit en trycktank eller liknande för att utesluta.
Skäggo var vinnare i den här tråden, var precis som du sa. Jag tömde ur tanken så gått det gick, tog bort filtret och satte dit en biltema te-sil med slangklämma istället. Nu funkar den finfint. :)

Skäggo var vinnare i den här tråden, var precis som du sa. Jag tömde ur tanken så gått det gick, tog bort filtret och satte dit en biltema te-sil med slangklämma istället. Nu funkar den finfint. :)

Det är ett slugt fel det där, gött att det löste sig.

Det är ett slugt fel det där, gött att det löste sig.
Ja precis, svårt att felsöka men ändå ganska logiskt. Filtret såg inte speciellt skitigt ut. Jag tog en tvätthink och fyllde hela den med pumpen när den satt i tanken men flödet var konstant. Tog sedan en runda med bilen tills den började gå dåligt. Sen skyndade jag mig tillbaka och gjorde likadant och DÅ kunde man se att strålen sakta avtog. Måste ha berott på att skiten i tanken virvlade runt under körningen.

Ja precis, svårt att felsöka men ändå ganska logiskt. Filtret såg inte speciellt skitigt ut. Jag tog en tvätthink och fyllde hela den med pumpen när den satt i tanken men flödet var konstant. Tog sedan en runda med bilen tills den började gå dåligt. Sen skyndade jag mig tillbaka och gjorde likadant och DÅ kunde man se att strålen sakta avtog. Måste ha berott på att skiten i tanken virvlade runt under körningen.

Precis, virvlar upp mot silen av suget och sen ned på botten igen när pumpen stannar.

Är inte det där ett rätt klassiskt King Cab fel? Läste ett begagnattest på King Cab och samtida konkurrenter för många år sedan på spraybil eller vad hemsidan nu hette under spray portalen. De hade en del bra tester och artiklar. Synd att den försvann. Hur som helst har jag för mig att de tog upp problemet du råkade ut för som en svaghet.

Skönt att det löste sig :tummenupp

Vi har en King Cab också fast en -87, men har aldrig råkat ut för några problem med bilen trots att den inte fått den omsorg den borde haft. Bytt lite slitdelar, men inget märkvärdigt.

Last edited:
Är inte det där ett rätt klassiskt King Cab fel? Läste ett begagnattest på King Cab och samtida konkurrenter för många år sedan på spraybil eller vad hemsidan nu hette under spray portalen. De hade en del bra tester och artiklar. Synd att den försvann. Hur som helst har jag för mig att de tog upp problemet du råkade ut för som en svaghet.

Skönt att det löste sig :tummenupp

Vi har en King Cab också fast en -87, men har aldrig råkat ut för några problem med bilen trots att den inte fått den omsorg den borde haft. Bytt lite slitdelar, men inget märkvärdigt.
Jasså? Jag googlade ju igenom hela internet utan att hitta nått. Tyckte själv att det var en dålig lösning med ett sånt fint filter före pumpen nere i tanken. Iof kan man ju förstå det på sätt och vis, själva pumpen lär ju hålla länge när den inte får i sig skräp. Nu får den gå tills/om den havererar och sen sätter jag dit en pump utanför tanken med ett utbytbart filter före.

En sak som jag upptäckte när jag höll på och dona var att biltemas bränsleslang inte tål bensin på utsidan. Slangen har två lager och det är endast det innersta lagret som tål bensin.

En sak som jag upptäckte när jag höll på och dona var att biltemas bränsleslang inte tål bensin på utsidan. Slangen har två lager och det är endast det innersta lagret som tål bensin.

jag köper numera bara soppaslang på ok/q8, dom har alltid hemma och den funkar kanon även vid höga tryck.

Nja, slang med blank yta tål sällan bensin.
Det är ett plastlager som appliceras för att slangen skall glida lättare genom genomförningar.

Jag tror personligen att biltema tjänar multum på att endast använda den braiga plasten innanför armeringen och sin valiga utanför.

Nyheter
Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!