MC i Stockholms bussfält, Underskrifter!

Idag körde jag bussfilen nynäsvägen in mot stan förbi skogskyrkogården..

Liggger en pickis framför och en mörkblå Volvo S80 AWD tränger sig förbi mig på insidan vid macken korsningen tyresövägen.. Han stoppar pickisen framför, men inte mig.

Kör förbi mig som ligger i kön några minuter senare och i höjd med gullmarsplan kör jag förbi samma bil mellan köerna tillsammans med en oljekyldgixxeråkare..

Flax eller släppte han oss tro?

Bilen var en civil S80 AWD mörkblå med tonade bakrutor reg NYK xxx.
Polispilot i framrutan, så han var trafikare tror jag..

Tänkte pressa på lite mer så vi hinner bli fler som skriver under :)
Så nån fett politiker får tummen ur aslet o tänker på oss oxå :D

Då skriver även jag på men det är väl annars bara att motivera med att det är bra för miljön istället för att spy avgaser i en kö så går förslaget igenom på momangen.

Dum motivering och avslag förra gången:
En ökning av antal fordon i körfälten för fordon i linjetrafik med flera riskerar att försämra framkomligheten för såväl linjetrafiken som andra viktiga samhällsfunktioner. Samtidigt finns en risk att andra trafikanter inte skulle förstå varför motorcyklister ska ges fördelen att använda körfälten och därför själva också använda dem.

En motorcykel tar liten plats och kan lätt lämna utrymme åt andra fordon och det funkar bra i andra länder. Den sista motiveringen är ju bara korkad, menar han att man aldrig kan ändra lag och villkor för att folk skulle inte förstå?

Last edited:
  • Gilla
Reaktioner: MrC
Dum motivering och avslag förra gången:.....

Sen finns det en annan anledning också, som jag tror är viktigare, och faktiskt kan leda till fler olyckor.

I Stockholm är ju kollektivfälten ofta skapade långt efter att vägen anlagts. Detta har lett till att bussfälten ofta slutar tvärt innan påfarter och återupptas vid accelerationsfältets slut. Det finns många märkliga lösningar på hur korsande trafik hanteras i bussfälten, som aldrig skulle fungera om dessa trafikerades mer frekvent.

Bussförarna har ju tre stora fördelar gentemot en vanlig mc-åkare:
-Rutiner och vana att köra samma buss-rutt och hur en speciell påfart hanteras.
- Förkörsrätt från hållplatser
- 25 trygga ton utsträckta på sisådär 17-18 meter

Den här diskutionen har funnits uppe på SVMCs forum länge och verkar tyvärr inte komma någon vart. Finns ju vissa bussfält som nu är tillåtna för MC, förmodligen just pga deras avsaknad av nödlösningar i och kring påfarter.

Men vi får hoppas att politikerna ändrar sig, i slutändan är ju bussfälten trots allt säkrare än slalomåkningen mellan bilarna - påfarter eller ej.

Sen finns det en annan anledning också, som jag tror är viktigare, och faktiskt kan leda till fler olyckor.

I Stockholm är ju kollektivfälten ofta skapade långt efter att vägen anlagts. Detta har lett till att bussfälten ofta slutar tvärt innan påfarter och återupptas vid accelerationsfältets slut. Det finns många märkliga lösningar på hur korsande trafik hanteras i bussfälten, som aldrig skulle fungera om dessa trafikerades mer frekvent.

-Rutiner och vana att köra samma buss-rutt och hur en speciell påfart hanteras.
- 25 trygga ton utsträckta på sisådär 17-18 meter

Den här diskutionen har funnits uppe på SVMCs forum länge och verkar tyvärr inte komma någon vart. Finns ju vissa bussfält som nu är tillåtna för MC, förmodligen just pga deras avsaknad av nödlösningar i och kring påfarter.

Men vi får hoppas att politikerna ändrar sig, i slutändan är ju bussfälten trots allt säkrare än slalomåkningen mellan bilarna - påfarter eller ej.

Då kör vi ett race som jävulens advokat här...

1 Rutiner.
Du menar att en busschafför har mer rutin på att köra en rutt än vad en person som kör hoj har.
Jag menar att en person påväg till/från arbetet i några år har mer rutin än en nybakad busschaffis som kört sträckan i någon månad innan de byter rutt.

2 Förkörsrätt
Bussars förkörsrätt skapar ett stort antal olyckor varje år där bussar körs ut från hållplatser och andra fordon antingen inte hinner eller chansar på att bussen inte kör på dem.
Att bussar har förkörsrätt innebär inte att de har mindre olyckor, bara att de kommer snabbare fram.

3 25 "trygga" ton utsträckta över 17 meter.
Så det är då helt ok att köra lastbil i dessa fält ? eller lämpligt bandat fordon typ stridsvagn eller liknande ? eller en riktigt stor jätte hoj ?

Du menar att det skapar mer olyckor, jag menar att det skapar färre olyckor genom att motorcyklar får möjlighet att använda sig av en fil där de inte behöver trängas med en större mängd andra fordon och att det dessutom skapar en möjlighet för hela fordonskollektivet att ta del av de fördelar som motorcyklarna kan ge. alltifrån att ta mindre plats till mindre föroreningar och spara mycket tid för föraren av motorcykeln.

så kontentan borde bli mindre sjukdagar(pga minskade olyckor), mindre utsläpp, mindre trängsel och ett jämnare flöde. bara positivt såvitt jag kan se.

Du får nog vässa dina argument lite om du inte ska bli krossad av åklagaren. :gnissla

1 Rutiner.
Du menar att en busschafför har mer rutin på att köra en rutt än vad en person som kör hoj har.
Jag menar att en person påväg till/från arbetet i några år har mer rutin än en nybakad busschaffis som kört sträckan i någon månad innan de byter rutt.

Vad säger att den MC-åkare som använder bussfilen är pendlare? :va Eller ska det vara: Tillåtet för buss samt MC (om du kör den här vägen ofta, annars välj en annan fil.)

2 Förkörsrätt
Bussars förkörsrätt skapar ett stort antal olyckor varje år där bussar körs ut från hållplatser och andra fordon antingen inte hinner eller chansar på att bussen inte kör på dem.
Att bussar har förkörsrätt innebär inte att de har mindre olyckor, bara att de kommer snabbare fram.

Ja. Och ett sätt att inte öka antalet olyckor är såklart att minimera trafiken i bussfältet.

Don't quit your day job. :såjaponken

Skickar BusAnnas sekreterare med motionen

6022ce12-1e6a-43a8-9b60-0dab4431898a.jpg

.

Stämmer men bara delvis.

Detta är det som gäller för bussar:
Förkörsregeln för bussar gentemot övrig trafik gäller bara på vägar med en hastighet av 50 kilometer i timmen eller lägre.

Well, tanken är att ragga fler namn och sedan ge det till SMC tjejen som jag fick kontakt med inför namninsamlingen, då har jag iallafall försökt =)

Du får nog vässa dina argument lite om du inte ska bli krossad av åklagaren. :gnissla

Vad säger att den MC-åkare som använder bussfilen är pendlare? :va Eller ska det vara: Tillåtet för buss samt MC (om du kör den här vägen ofta, annars välj en annan fil.)

Ja. Och ett sätt att inte öka antalet olyckor är såklart att minimera trafiken i bussfältet.

Don't quit your day job. :såjaponken

Då replikerar vi
Vad säger att den MC-Åkare som använder buss filen är pendlare ?
tja det är väl rimligt att anta att det är fler som är pendlare än det är sådana som passerar förbi stockholm, altså är det också rimligt att anta att det är en pendlare i detta hypotetiska fallet.
det är ju trots allt det vi pratar om.

I buss fälten finns väl inga hållplatser vad jag vet så vad har minimera trafiken i bussfältet med den kommentaren att göra ?

så var det allt du hade att komma med så får jag väl svara tillbaks..

Don't quit any job ! :såjaponken

Då replikerar vi
Vad säger att den MC-Åkare som använder buss filen är pendlare ?
tja det är väl rimligt att anta att det är fler som är pendlare än det är sådana som passerar förbi stockholm, altså är det också rimligt att anta att det är en pendlare i detta hypotetiska fallet.
det är ju trots allt det vi pratar om.

I buss fälten finns väl inga hållplatser vad jag vet så vad har minimera trafiken i bussfältet med den kommentaren att göra ?

så var det allt du hade att komma med så får jag väl svara tillbaks..

Don't quit any job ! :såjaponken

Seså tuppen/ar & höna/or! Ju grinigare vi är mot varandra nu, desto längre tid tar det innan vi tinar upp när vi möts på rosen i vår.:tummenupp

Jag vill också köra i bussfil utan att behöva behöva prata med en mästrande/proppmätt låtsaspolis = trafikpolis. BRA INITIATIV!

Nyheter
Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Back