Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Alltså om jag förstått det rätt så finns det inte jättemånga rutter att välja på om man ska in i Ryssland via norra Finland? Antingen via Salla, via Ivalo österut (väg 91 mot Svetly i Ryssland) eller norrut via Inari till Kirkenes. Frågan är om det ens går att korsa gränsen sydöst om Ivalo vid Raja-Jooseppi? Någon som har någon idé om vilken rutt som är intressantast/bäst? Är ju lite sugen på vägen via Salla för att få med lite mer av Ryssland i rutten men jag tänker också att jag kanske missar något fint/kul längs rutten norrut via Inari. Har ju inte tänkt åka tillbaka via Finland utan åker vidare västerut in i Nordnorge!
Det går utmärkt att korsa gränsen vid Raja-Jooseppi, det gjorde vi. Vägen in mot Murmansk är dock ganska tråkig och det är inte mycket att se. Ska ni köra ut via Kirkenes så tycker jag absolut att ni ska köra in via Salla då man får uppleva mycket mer av Ryssland då.
Vi sökte visum via sweagent.....
Här finns tips om historiska platser från andra världskriget längs vägen.
http://test.barentsroad.org/Trailsofwar/content/index.html
Murmansk var ett trevligt besök. Vägarna var dock usla enligt min mening.
Det är ju halva grejen. Vill man ha bra vägar åker man till Düskland![]()
Jo lite så är det ju, det är ju lite av en äventyrsresa man är ute efter, inte någon solsemester på stranden.
Exakt, jag blev faktiskt besviken att grusvägarna var i så bra skick som dom var.
Haha så kan det gå! Är för övrigt intresserad av att veta just vilka vägar/sträckor som är grus där uppe i både norra Finland och i Ryssland/Kolahalvön samt vilka som är värda att ta! Även bra grusvägar i Norrland samt Norge är av intresse!
Tyvärr så har jag inte så bra koll på det för vi körde mest asfaltsvägar på vår resa. Förutom dom grusvägarna i Ryssland som jag nämnde tidigare så körde vi bara en grusväg i Finland som gick mellan Kiistala och Pokka. Den är ca 2mil och riktigt fin även fast det var en del potthål när vi körde den. Väldigt vacker natur var det med lågvuxna väderbitna tallhedar. Pokka har för övrigt köldrekordet i europa med -51,5 grader från 1999 enligt en skylt inne hos lokala puben/macken. Ägarn är också biker och hur trevlig som helst.
Tufft, snackar vi väg 9552? "Pokantie"? ...står det längs hela den vägen som om vägen heter så.
Ja exakt, den är det.
Jag trodde fan att jag skulle få soppatorsk och att nästa mack var i Inari när vi plötsligt stötte på detta stället mitt ute i ingenstans.
Snubben som driver stället bor där och har öppet alla dagar i veckan, året om (nästan). Tydligen så är det mycket skoteråkare där vintertid men det kändes jäkligt ödsligt på sommaren när vi var där.
![]() |
MV Agusta återgår till 100% eget ägande
MV Agusta Motor S.p.A. till... |
![]() |
MV Agusta åter självständigt
MV Agusta Motor S.p.A. till... |
![]() |
Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra
Att köra motorcykel handlar... |
![]() |
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning
I samband med MotoGP-racing... |
![]() |
SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa
Sveriges MotorCyklister (SM... |
![]() |
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026
Norton Motorcycles förbered... |
![]() |
TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025
Nu är det klart att världen... |
![]() |
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026
Norton Motorcycles förbered... |
GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025
Honda var tillbaka i Biarri... |
|
![]() |
En hyllning till mästaren!
Pressrelease från MV Agusta... |