Avkalka Espressomaskin

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Har ett litet delikat problem med avkalkningen av min espressomaskin. Mjölkskummaren värmer upp mjölken men skummar den inte.

Brukar regelbundet avkalka maskinen. Man märker när effekten på mjölkskummaren avtar då brukar jag avkalka den med antingen ättiksprit utblandat med vatten, eller citronsyra i tablett eller pulverform som löses i vatten. Inget har hjälpt den här gången.

Har ni några bra tips möjligtvis som inte innebär att man måste plocka isär maskinen i beståndsdelar?

I värsta fall får jag väl lämna in den på service.

Om du kör skummaren utan att pytsa ner den i mjölken, vad händer då? Kommer det ånga, varmt vatten eller inget alls?

Om du kör skummaren utan att pytsa ner den i mjölken, vad händer då? Kommer det ånga, varmt vatten eller inget alls?

Det kommer lite vatten precis innan trycket byggs upp sedan ånga. I den bemärkelsen är allt OK. Måste vara kafferester eller kalk inne i maskinen som försämrat trycket. Något annat kan jag inte tänka mig det är som är fel.

Det kommer lite vatten precis innan trycket byggs upp sedan ånga. I den bemärkelsen är allt OK. Måste vara kafferester eller kalk inne i maskinen som försämrat trycket. Något annat kan jag inte tänka mig det är som är fel.

Om det kommer ånga från skumröret borde allt vara i sin ordning med hårdvaran.

Köp ny mjölk, gärna så fet som möjligt. Helst baristamjölk.

http://www.kaffesnobben.com/arkiv/200702/baristamjolk-nu-aven-for-hemmabaristan/

Du har väl gjort rent själva röret?

Allt som går att rengöra utan att plocka isär maskinen är gjort.

Om det kommer ånga från skumröret borde allt vara i sin ordning med hårdvaran.

Köp ny mjölk, gärna så fet som möjligt. Helst baristamjölk.

http://www.kaffesnobben.com/arkiv/200702/baristamjolk-nu-aven-for-hemmabaristan/

Jag tror inte maskinen är som den ska även om det kan verka så. Jag kan höra en nyansskillnad på ljudet från maskinen.

Ny mjölk har använts. Köpte ny Baristamjölk så sent som igår i samband med avkalkningen. Ingen skillnad. Om jag ska vara ärlig så fungerar vanlig treprocentig mjölk i princip lika bra vanligtvis som Baristamjölk. Enda skillnaden är att det är lite lättare att bearbeta baristamjölken när man skummar den. Blir mindre bubblor.

Allt som går att rengöra utan att plocka isär maskinen är gjort.

Jag tror inte maskinen är som den ska även om det kan verka så. Jag kan höra en nyansskillnad på ljudet från maskinen.

Ny mjölk har använts. Köpte ny Baristamjölk så sent som igår i samband med avkalkningen. Ingen skillnad. Om jag ska vara ärlig så fungerar vanlig treprocentig mjölk i princip lika bra vanligtvis som Baristamjölk. Enda skillnaden är att det är lite lättare att bearbeta baristamjölken när man skummar den. Blir mindre bubblor.

Det är ju inte säker att den är igenkalkad, det kan ju vara elementet som sagar.

Vet inte vad du har för maskin men en avkalkning gör absolut inget för rengörningen av mjölkgrejerna på vår maskin, där är det viktigt att man rengör efter varje gång man använt mjölken för annars blir det mjölkrester som blir ganska äckliga.

Pumpen kanske inte ger det tryck som den skall? Hur blir creman när du gör en espresso?

När jag kalkar av den och låter vatten gå genom ångröret så går pumpen och då hör man att ljudet varierar lite mer än normalt, precis som den går lite ojämnt. Det är precis så det brukar vara innan jag kalkar av maskinen. Som du säger kan det vara så att trycket inte kommer upp till normal standard. Gör jag espresso blir de som vanligt dock. Hur mycket crema det blir beror på vilka bönor jag använder.

Vet inte vad du har för maskin men en avkalkning gör absolut inget för rengörningen av mjölkgrejerna på vår maskin, där är det viktigt att man rengör efter varje gång man använt mjölken för annars blir det mjölkrester som blir ganska äckliga.

Jag blåser ur ångröret och diskar rent ändröret efter att jag har använt mjölkskummaren. Inga mjölkpartiklar kommer ut ur ångröret.

Kontakta ÅF/Support säger jag.

Det lutar åt att göra det. Men jag vet redan vad det innebär. Servicestället är i Italien. Så man får skicka den dit. Har skickat iväg den på service och felsökning (läcka mellan maskin och tank) två gånger tidigare. Totalkostnaden brukar bli ca 100€. Brukar bli av med den ca 2-4v.

När jag kalkar av den och låter vatten gå genom ångröret så går pumpen och då hör man att ljudet varierar lite mer än normalt, precis som den går lite ojämnt. Det är precis så det brukar vara innan jag kalkar av maskinen. Som du säger kan det vara så att trycket inte kommer upp till normal standard. Gör jag espresso blir de som vanligt dock. Hur mycket crema det blir beror på vilka bönor jag använder.

Om du har normal crema borde trycket vara normalt.

Märkligt att det inte går att skumma mjölk trots att det kommer ånga från ångröret.

Vad är det för maskin?

*/ ?>
Back