Radiostyrt Hobbex

Westfield

Gubbe
Gick med
20 Jul 2005
Hoj
VT-750, NV-11
Ska köpa en RC-bil till grabben och vill ha något som är lite mer än en leksak.
Jag har tittat på bilar runt 2000kr på hobbex och då finns det ett flertal att välja på, helst så "stor" som möjligt för framkomlighetens skull så 1:16 går bort.
Så är det någon som har erfarenhet av deras modeller, vilken är mest bang for the buck sts?

Grabben har en RTR (ready to run) 1/10 LOSI Desert Truck som det inte varit några problem med.
Dock bör man hos alla märken köpa batterier med fler mah än originalet om man vill öka körtiden.
Annars kan du ju också kolla på Koyosho och Tamiya och deras RTR modeller.
Jämför Hobbex med nätbutiker och ebay och köp där du får bäst pris.

Har tävlat i 6 år med 1:8 byggy (körde Mugen MBX6). Kan säga att du inte alls bör satsa på en modell från Hobbex. Det blir mycket mer mekande än körande, och det är mycket mekande ändå. Sämre plast och svårare att få tag på reservdelar. Gå in på www.minioffroad.se och ställ frågan där. Absolut bäst är att köpa en begagnad tävlingbil. Dyrare ja. Men du får en bättre körning. Dragstart på en motor ska också undvikas. Började med en sådan och jag var. Ära att sluta med sporten pga detta j-val snöre. Startlåda är mer eller mindre ett måste.

Finns massvis med bra begagnade prylar som ger mest för pengarna. Jag tar för givet att det är eldriven som gäller så se till att ha minst en extra acc.

Har tävlat i 6 år med 1:8 byggy (körde Mugen MBX6). Kan säga att du inte alls bör satsa på en modell från Hobbex. Det blir mycket mer mekande än körande, och det är mycket mekande ändå. Sämre plast och svårare att få tag på reservdelar. Gå in på www.minioffroad.se och ställ frågan där. Absolut bäst är att köpa en begagnad tävlingbil. Dyrare ja. Men du får en bättre körning. Dragstart på en motor ska också undvikas. Började med en sådan och jag var. Ära att sluta med sporten pga detta j-val snöre. Startlåda är mer eller mindre ett måste.

Jag håller me.... Det blir så jäla mycke skruva asså.

Jag skulle nog tjackat en MP9e med en Spectrum DX3s Telemetri.

En bibba feta hardcase-accar och ett par Hyperion EOS070i.

Och en SPS9400 som fixar 20A att driva Hyperion'arna med.

Roppet e att det landar på 40-50 kakor. Men va fan... e man en vän av kvalla så...!?

ja varför ha de inbyggt i bilen så man kan ta bilen o sändaren ut på gårdplanen o köra... mycket roligare om man tar
Startlådan, laddaren, metanol, olja, däck, fälgar, bilbatteri, verktygsväska, extra karosser, kompressor, pall, snabbtankdunk, tratt, och sist men inte minst sponsor kepsen

Nä men skämt o sido jag har kört med 2 bilar med dragstart och visst kan de ibland vara kinkiga men att dra med sig en startlåda och bilbatteri är inte på fråga om man ska ut och ha kul 20min, men ska man till en bana där man ställer upp alla sina saker så är det juh smidigt att bara sätta bilen på plattan o trycka till.

För 2000 skulle jag köpa Traxxas beggat. Typ slash 4x4 eller liknande, håller funkar fint för "bashing" och funkar även på bana om man vill pröva det.

EDIT: Och sen skulle jag gå på EL-driven bilen. Om man nu inte är offantligt road av bränslemotorer och nåla osv. borstlösa motorer och lipo batterier is the shit.

Last edited:
Ska väl kanske tillägga att han fyller 6år så det handlar inte om att han ska ha några värstinggrejer.
Har själv en metanol-bil men den är liksom lite för vass och är för mycket mickel med, meningen är att han ska kunna hantera allt själv o gå ut o köra när han vill.
Har även tittat på en Kyosho Fazer EP, min tanke var väl att man kanske bara betalar en del för märket på en sån? eller är det helt enkelt ett bättre alternativ?

killen vill nog KÖRA , så skit i metanolare helt och hållet,om du nu appselut vill att det ska låta så köp en beggad bensinare (STOR ! :tummenupp )

Annars finns väll inget mer å tillägga än vad som redan sagts , välj vettiga märken (Hobbex säljer väll både Traxxas å Losi tror jag)

Traxxas Stanpede 2wd kan kanske vara ett bra val för dom pengarna(skummade igenom Hobbex hemsa) ?

Kolla på rsb.se det är rcbilarnas sporthoj.com. Vad ska den användas till?

För freeride-åkning(eller basha som dom kallar det) så vill man ha större bilar, minst 1:8, eller 1:10 monstertruck som har större hjul och markfrigång.

Hur gammal är grabben? Jag föreslår att du lägger lite mer slantar på en bättre bil och om grabben är liten så köper du kör med klenare batterier. Många sändare går även att justera ner gasen på elektroniskt. Bara att knappa lite så går den på t.ex max 25% gas.

Då har du fördelen att bilen är rejält överdimensionerad i förhållande till farten och du har även en bil som du själv kan roa dig med.

Ska väl kanske tillägga att han fyller 6år så det handlar inte om att han ska ha några värstinggrejer.
Har själv en metanol-bil men den är liksom lite för vass och är för mycket mickel med, meningen är att han ska kunna hantera allt själv o gå ut o köra när han vill.
Har även tittat på en Kyosho Fazer EP, min tanke var väl att man kanske bara betalar en del för märket på en sån? eller är det helt enkelt ett bättre alternativ?

ups, missade detta inlägg innan jag svarade. Men i så fall föreslår jag att sälja metanolbilen och lägga de pengarna på en bättre elbil som ni bägge kan köra med. Går inte sändaren att programera så tejpa fast en liten kloss under gasenreglaget.

Elbilarna är nog snabbare än metanolbilarna idag tror jag. Så det finns ingen rationell anledning att köra metanol.

Last edited:
Köpte en hsp från hobbex för 2 veckor sen. de 4 första dagarna var jag inne 2 ggr om dan av olika själ. körde lugnt men den höll helt enkelt inte. Fyfan asså. nu ligger den paj i kartongen och orkar verkligen inte med den längre.

Mitt tips köp inte hsp från hobbex.

6 år, ja vill du bränna ner huset ska du ju satsa på metanol! haha

Tråden väcker minnen! sån här spakade man ju! :yoparty
Kyosho Scorpion

Bifogat

• DSCN9402 Kopie.jpg
    DSCN9402 Kopie.jpg
    83.4 KB · Visningar: 105
Nyheter
Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Harley‑Davidson ”Creators Custom Clash”

Harley‑Davidson drar igång ...

Di Giannantonio tillbaka som vinnare!

Fabio Di Giannantonio är fö...

The Distinguished Gentlemans’s Ride – Körs i morgon!

Den 17 maj är det åter dags...

GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Back