Söker tips på stabil laptop

Honken

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
950 SE
Har ett mätsystem på jobbet som jag tänkt köpa ny dator till. Har dålig koll på PC-marknaden numera och jag tror att det finns några här som har bra koll.

Enligt min erfarenhet är det hårddiskar som är den mest frekventa felkällan. Därför skulle jag antingen vilja ha dubbla solidstatediskar som man kör nån form av kloning mellan, alternativt enkel solidstatedisk och en lös disk som man enkelt kan byta till. Vill absolut inte ha datorstrul då man rest långt med grejerna och dessutom begärt produktionsstopp för mätning.

I övrigt är kraven minst 16" skärm och ett hyfsat stabilt hölje då den ska transporteras och hanteras i industrimiljö. Systemkraven är inte skyhöga men datorn ska vara med ett tag så man får ta till lite. Stabila USB-ingångar då mätsystemet ansluts med USB. På befintlig dator kör vi Vista men det borde vara stabilare att köra W7. Sen ska det inte vara en massa övrigt bjäfs som kan jävlas!

Nån som har några tips?

En Thinkpad? De är ju väldigt robusta arbetsmaskiner. Inte massa bjäfs.

Asus G74SX med en SSD disk till?

Finns plats för en till HDD, även varianter med två mekaniska som standard.

Jag hade en ThinkPad innan jag gick över till Mac. Riktigt stabilt datorchassi och kvalitetskänsla på tangentbord och skärm. Mer kassaskåpskänsla än t om en Powerbook och efterträdaren MacBook Pro. Jag ville komma bort från Windows. Det var mitt skäl till att jag gick över till Mac. Nu har jag inte studerat de senaste generationerna ThinkPad, men det hade utan tvekan varit ett alternativ om jag skulle återgå till Windows baserat operativsystem.

En Thinkpad? De är ju väldigt robusta arbetsmaskiner. Inte massa bjäfs.

Har kört Thinkpad som mätdatorer i många år. Ibland 3 användare per dag och ruggigt mkt hantering i o ur fordon etc etc. Funkat perfekt.

Nu har jag en egen maskin som mätdator där bara jag är användare och den lirar också bra så här långt. Dell M6500 som jag är rädd om.

Thinkpad's businessmodeller använder fortfarande samma tåliga sega plast. Se till att ta 3 års on-site warrany. Det räcker med en enda SSD-disk - så länge du tar backup.

Thinkpad's businessmodeller använder fortfarande samma tåliga sega plast. Se till att ta 3 års on-site warrany. Det räcker med en enda SSD-disk - så länge du tar backup.

Grejen är den att om disken havererar måste jag få igång datorn samma dag oavsett var jag befinner mig. Är det någorlunda enkelt på en sån maskin att byta disk själv och få det att fungera från backup?

Finns gott om SSD diskar där ute som inte är mer pålitliga än en mekanisk så... Då får du nog lägga till vad man bör ha och inte ha.
Dock en extra lös disk och backup så är ju problemet löst oavsett.

MSI ASUS är stabila saker för det mesta. Finns ju ett par med ssd i från början.

Akta sig för: Packard Bell, HP, ACER, Fujitsu.

Thinkpads kanske fungerar bra. Slöa jävlar dem jag haft dock.
Dell och Thinkpads har jag haft på jobbet för loggningar av de mesta prylars. Allt från hyllplansmätning till kalibrering av klimatkammare.
De har väl gjort sitt jobb... Thinkpadsen har jag alltid upplevt som sura slöa burkar men de har ju för all del inte rasat. Dell... Ptja. Lite piggare för all del men chassina har ju varit SÅDÄR...

Om det är kritiskt att det funkar ska du nog ha två likadana datorer. Finns ju fler saker som kan paja än disken.

Jo tanken har slagit mig faktiskt. Då borde det rent teoretiskt gå att installera allt på en burk och sedan bara klona den disken och få den andra att funka också?

Om det är kritiskt att det funkar ska du nog ha två likadana datorer. Finns ju fler saker som kan paja än disken.

jupp. Tänkte skriva ett ;)

klona diskarna är ju nemas problemas som backup. Jag föredrar Acronis.
Klassikern är ju "Norton" Ghost. Tycker den har blivit allmänt skum men den gör sitt jobb den med.

Nyheter
Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...

Helsvarta Deadwood – Ny cruiser från H-D