Startar inte.. :(

Jullä

...
Gick med
17 Jan 2010
Hoj
Ninja ZX9R, Suzuki Gsx 750, Kymco B&W 250, Fiddy 125
ärendet gäller en scooter 250cc 4-t..
startade fint när jag skulle till jobbet igår, men när jag skulle hem så försökte den snurra igång några varv men inte..
nästa startförsök så lät d som om bara startmotorn snurrade..

förra v stod den ute 2 kvällar sent när det var runt nollar på tempen, båda dagarna vid startförsök så lät d som att batt va dåligt, som att den knappt orkade snurra motorn.. men den blev INTE svagare för varje startförsök, efter typ 4 försök så hoppar den igång.

batt är nytt för ses med org styrka så ja tänkte att jag laddar upp den då jag inte pendlar mer än 5km till jobbet och tänkte att den kanske inte hinner ladd sej själv så mkt..

tänker inte mer på d så den står några dagar sen när jag ska till jobbet (inte laddat batt ännu) så startar den fint och jag åker till jobbet men sen så startar den inte när jag ska hem (nyladdat batt)..

så nu låter det som bara startmotorn snurrar, låter typ likadant om stiftet är i som när det inte är i.

har skruvat bort stiftet som är nytt för ses och oboj brunt och det är inte dränkt men lite lite lite soppa på, har gnista dock inte första 1-2 sec men gnistrar det på..
tänkte skruva bort dräneringsskruven på förgasaren och kolla om d ligger nån soppa där i.

kan detta fel uppstå om ventiljustering inte gjort inom sin tid, då jag inte vet om tidigare ägare gjot detta?

på hemmaplan står den i mekgaraget varmt och även på jobbet står den varmt.
:Bugar

Last edited:
ne.. automat.. och inga kickar över 150cc på dessa :huvet
nån som vet ngt?

Låter det lika med och utan stift har du bekymmer, typ totalt tappad kompression. Alternativt snurrar inte motorn alls, alltså griper inte startmotorn in på startkransen. Så jag skulle väl skruva loss startmotorn och kika in, se om saker och ting rör sig. Detta under förutsättning att motorn inte snurrar på starten. Puffar det något ur avgasröret?

hur är kompressionen? edit: DOOH! svårt att kolla utan kick...

skulle pröva ventiljustera och ta upp förgasaren och rengöra den... :tummenupp

snurrar startmotorn och motorn eller bara startmotorn?

Last edited:
Om fröken ventil träffat herr kolv, så blir det så.
Plocka bort toppen och hoppas på en krokig ventil.

testa startgas. går den igång på det så får den inte soppa. på brukar det vara det lilla vakummembranet som inte orkar öppnas. lossa då luftburken från förgasaren och tryck upp trotteln med fingret medans du försöker starta.

Låter det lika med och utan stift har du bekymmer, typ totalt tappad kompression. Alternativt snurrar inte motorn alls, alltså griper inte startmotorn in på startkransen. Så jag skulle väl skruva loss startmotorn och kika in, se om saker och ting rör sig. Detta under förutsättning att motorn inte snurrar på starten. Puffar det något ur avgasröret?

opps.. jo nått snurrar hörde jag, så jag skruvade loss variatorkåpan och variatorn snurrar..

mätt startrelät och d verkar kräma jämt.
d finns soppa i förgasaren, men stiftet verkar lite väl torrt, kan d ha att göra med kompen?

kan dålig komp ha att göra med ej justerade ventiler?

jo lite svagt poffar d från dämparen..

hur är kompressionen? edit: DOOH! svårt att kolla utan kick...

skulle pröva ventiljustera och ta upp förgasaren och rengöra den... :tummenupp

snurrar startmotorn och motorn eller bara startmotorn?

bara startmotorn.. :näsblod

Om fröken ventil träffat herr kolv, så blir det så.
Plocka bort toppen och hoppas på en krokig ventil.

har lossat toppen, inga krokiga ventiler..

Last edited:
Kass komp kan givetvis uppstå av ojusterade ventiler...

Jag hr en kinesmoppe som beter sig likadant på startmotorn när det är kallt.

"Bendix-drevet" (det är säkert inte bendix-system men skit i det) slår inte ut ordentligt utan startmotorn bara tomvarvar.

Ta loss och smörj startmotorns drev/axel

Nyheter
Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...