Dieseltråden.

Wastegate behövs inte..

Det där gäller bara om du har tillräckligt stor turbo eller VGT.
Annars kan det vara en fördel om du vill undvika en sprängd turbo.

Och om du läser min komentar som du svarade på igen så skrev jag "vid ökad bränslemängd", vilket betyder ökad bränslemängd tills du når någon gräns någonstans.

Genom att bara montera turbo utan att öka bränslet, så ökar effekten mycket lite .

Var det inte det jag sa?

motorn blir lite effektivare pga. ökat kompressionstryck), .

Verkningsgraden ökar inte vid ökad kompression på dieselmotorer eftersom friktionsförluster samt värmeförluster börjar öka för mycket. Värmeförlusterna vid ökad kompression ökar eftersom ytarean i förhållande till volymen på den heta gasen ökar precis vid TDC. Och varför friktionsförlusterna ökar behöver jag nog inte förklara.
Så den omräknade carnot-modellens verkningsgrad kan du glömma någonstans över 15-17:1.
Sen är det inte riktigt korrekt utryckt att kompressionen ökar även om jag förstår vad du menar.

Största vinten med turbon är att gasväxlingsförlusterna blir mindre och kan till och med ge ett positivt arbete eftersom man använder värmeenergin ur avgaserna. Har du en intercooler så har du ännu bättre odds att hamna där.

Vidare gör den ökade luftmängden i cylindern att temperaturen efter förbränning i cylindern minskar och därmed minskar värmeförlusterna och därmed blir den termiska verkningsgraden bättre.

sedan ställer man effekten med hur mycket diesel man tillåter pumpen att ge.

Jag tror vi är överens på den punkten.
 
Last edited:
Ska man ha ut mest mos och har en stor turbo som inte går i väggen innan dieselpumpen gör det får man ha wastegate och begränsa laddtrycket lite annars går den för magert och ger dålig effekt.
 
Finns det någon kunnig här som skulle kunna redogöra för om dieselmotorns verkningsgrad och varför den är högre än en bensinmotor.

Och hur kommer det sig att stora 2 takts fartygsdieslar är de motorer som har högst verkningsgrad? När det gäller mindre motorer så har ju 4 taktarna högre verkningsgrad. (tror jag)

Bjuder på en halvdassig bild på 8-cylindrig MaK på ca 2500 hk, som trots sprickor i blocket tuffar på oförtrutet.:brynad
 

Bifogat

  • IMGP6102.jpg
    IMGP6102.jpg
    227.8 KB · Visningar: 130
Finns det någon kunnig här som skulle kunna redogöra för om dieselmotorns verkningsgrad och varför den är högre än en bensinmotor.

Och hur kommer det sig att stora 2 takts fartygsdieslar är de motorer som har högst verkningsgrad? När det gäller mindre motorer så har ju 4 taktarna högre verkningsgrad. (tror jag)

Bjuder på en halvdassig bild på 8-cylindrig MaK på ca 2500 hk, som trots sprickor i blocket tuffar på oförtrutet.:brynad


Det långa svaret räcker till hela böcker men...

Största vinsten hos dieselmotorer är att dom slipper pumpförlusterna som blir hos en ottomotor över det stängda trottelspjället.

Stora fartygsdieslar tar tillvara på det mesta av avgasförluster och den energi som man kyler bort på mindre motorer. Sedan gynnas även verkningsgraden av stora cylindrar.

Små tvåtaktare spottar ur sig massor av oförbränt bränsle så dom får därför usel verkningsgrad. Man skulle antagligen kunna driva en HCCI-motor på avgaserna från en normal tvåtaktare. Fartygsdieslar är direktinsprutade och därmed smiter inget oförbrännt bränsle ut genom avgasporten.
 
Last edited:
Sedan gynnas även verkningsgraden av stora cylindrar.
Är det verkligen så?
Visserligen mindre cylinderyta ju färre cylindrar vid samma totalvolym, men en nackdel borde överväga: Lägre varvtal.
Ju lägre varvtal desto mer tryck (arbete) försvinner som värme under förbränningsfasen.
 
Är det verkligen så?
Visserligen mindre cylinderyta ju färre cylindrar vid samma totalvolym, men en nackdel borde överväga: Lägre varvtal.
Ju lägre varvtal desto mer tryck (arbete) försvinner som värme under förbränningsfasen.

Lägre varvtal är ingen nackdel tvärtom, det blir som du säger lite mer värmeförluster men även en mer fullständig förbränning.
Friktionsförlusterna ökar i kvadrat med varvtalet.
 
The King!!!!...of Diesels

http://www.youtube.com/watch?v=m48vyc5beNg&feature=related

Är det verkligen så?
Visserligen mindre cylinderyta ju färre cylindrar vid samma totalvolym, men en nackdel borde överväga: Lägre varvtal.
Ju lägre varvtal desto mer tryck (arbete) försvinner som värme under förbränningsfasen.
Men längre slaglängd hinner varje cylinder hinner bränna ur bättre. Lite som längre pipa på en bössa.Verkningsgradsmässigt då ...
 
Last edited:
Har tidigare varit ute och servat samt provkört en hel del större dieselelverk, för det mesta Scania V8:or. Låter ganska fränt då man kör prov med spänningsbortfall då elverket ska lasta på full effekt inom några sekunder även om det är högst plågsamt för motorer/turboaggregat. Var också lite småkul att se folks reaktioner då det plötsligt sprutade svartrök ur en halvt osynlig skorsten mitt i stan då vi körde Telias dieslar!
 
Har tidigare varit ute och servat samt provkört en hel del större dieselelverk, för det mesta Scania V8:or. Låter ganska fränt då man kör prov med spänningsbortfall då elverket ska lasta på full effekt inom några sekunder även om det är högst plågsamt för motorer/turboaggregat. Var också lite småkul att se folks reaktioner då det plötsligt sprutade svartrök ur en halvt osynlig skorsten mitt i stan då vi körde Telias dieslar!

Har du provkört Länsstyrelsens här i Umeå?

När jag var där på studiebesök förvånades jag över att kylvattnet ständigt höll 60grader, men det är klart, den startar lättare och ryker mindre då.
 
Har du provkört Länsstyrelsens här i Umeå?

När jag var där på studiebesök förvånades jag över att kylvattnet ständigt höll 60grader, men det är klart, den startar lättare och ryker mindre då.

Näe inte Länsstyrelsens men däremot Telias där dom har dubbla Scania V8:or och kylvattenkulvert från älven. Dom hade även en äldre V6:a i en annan del av källarkomplexet som revs bort just efter att vi servat den och försett den med nya startbatterier!
 
Är det verkligen så?
Visserligen mindre cylinderyta ju färre cylindrar vid samma totalvolym, men en nackdel borde överväga: Lägre varvtal.
Ju lägre varvtal desto mer tryck (arbete) försvinner som värme under förbränningsfasen.

Nej desto lägre varvtal man kan optimera effekten mot i en given motor, desto mindre friktionsförluster.
Värmeförlusten du pratar om sker ju åas oftare med högre tändfrekvens.
Det är därför varvtalen och utväxlingarna går mot allt lägre varvtal på tex lastbilar.

Har tidigare varit ute och servat samt provkört en hel del större dieselelverk, för det mesta Scania V8:or. Låter ganska fränt då man kör prov med spänningsbortfall då elverket ska lasta på full effekt inom några sekunder även om det är högst plågsamt för motorer/turboaggregat. Var också lite småkul att se folks reaktioner då det plötsligt sprutade svartrök ur en halvt osynlig skorsten mitt i stan då vi körde Telias dieslar!

"Sudden unload test" har jag ocså varit med om vid FAT av marindieslar. Bla på V16 F25-motorer hos NOHAB Trollhättan. Maffigt! Fint turbovissel :D
 
Last edited:
Nej desto lägre varvtal man kan optimera effekten mot i en given motor, desto mindre friktionsförluster.
Värmeförlusten du pratar om sker ju åas oftare med högre tändfrekvens.
Det är därför varvtalen och utväxlingarna går mot allt lägre varvtal på tex lastbilar.



"Sudden unload test" har jag ocså varit med om vid FAT av marindieslar. Bla på V16 F25-motorer hos NOHAB Trollhättan. Maffigt! Fint turbovissel :D

Jo turbon visslar fint då det ska lastas på fort även om det låter något plågsamt! NOHAB? Hade fått för mig att dom la ner för en evighet sen? Har iofs hela mitt yrkesverksamma liv arbetat med deras fantastiska produkter (vattenturbiner) men mitt enda besök i deras f.d. lokaler bestod av gocartkörning!
 
Näe inte Länsstyrelsens men däremot Telias där dom har dubbla Scania V8:or och kylvattenkulvert från älven. Dom hade även en äldre V6:a i en annan del av källarkomplexet som revs bort just efter att vi servat den och försett den med nya startbatterier!

Vart tar de motorerna vägen när de rivs bort?
Det hade varit kul att ha en sådan här på tomten bara för att kunna njuta av en stor motor ibland. Tänk vad underbart att få dra igång en sådan mitt i vinternatten..
 
Jo turbon visslar fint då det ska lastas på fort även om det låter något plågsamt! NOHAB? Hade fått för mig att dom la ner för en evighet sen? Har iofs hela mitt yrkesverksamma liv arbetat med deras fantastiska produkter (vattenturbiner) men mitt enda besök i deras f.d. lokaler bestod av gocartkörning!

NOHAB vart uppköpta av Wärtsilä. Men några kunder ville fortfarande ha NOHAB-motorer, så det byggdes vid det här tillfället en serie sådana F25:or åt en utländsk kund. Var med som tredjepartskontrollant vid leveransprovkörningarna. Men det var 10 år sedan nu. Men fortfarande mycket aftermarket, renoveringar och retrofit på dessa motorer. Det finns ju några stycken i drift världen över :D
 
Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Back
Top