Facebook flyttar till Luleå

Jag tror inte man behöver göra en så stor grej av det här. Roligt för Luleå som stad att den här investeringen hamnar där. Det sätter dem på kartan, precis som när Haparanda fick ett IKEA varuhus.

Sedan kan Facebook stoltsera med grön el från Luleå älven och det kalla klimatet som gynnar deras utrustning på naturlig väg. Jag visste inte att Hooverdammen i USA levererade hälften så mycket el som Luleå älven. Alltid lär man sig något nytt. Lite tråkig attityd av de som kritiserar stödet som kom i from av EU bidrag. Att skylla på regeringen då träffar man nog fel budbärare. Vi betalar massor med skattepengar till EU och nu får vi något tillbaka. Att Facebook är värderat till 350 miljarder kronor säger väl inte så mycket om deras intäktssida. Dessutom gynnar det en region som inte ser den här typen av investeringar vanligtvis.

Tydligen en världsnyhet det här:
http://www.nsd.se/nyheter/artikel.aspx?articleid=6491171

Komma här med fakta, när någon "IT-snubbe" någonstans har hintat något annat :D

Som vanligt ska det komma ner till denna låga nivå.

Jaja gläd er åt detta, jag tror inte på den "sanningen" som ni tror på, men det hjälper ju inte när såna sur gubbar som GUW sitter ensam i sin stuga och muttrar att saker var bättre för och undrar vad som gick snett :P

The Lulea data center, which will consist of three 300,000-square foot (28,000-square meter) server buildings, is scheduled for completion by 2014. The site will need 120 MW of energy, fully derived from hydropower.

The Atlanta Journal

The Lulea data center, which will consist of three 300,000-square foot (28,000-square meter) server buildings, is scheduled for completion by 2014. The site will need 120 MW of energy, fully derived from hydropower.

The Atlanta Journal

Då får vi bygga ett oljekraftverk för att kompensera deras gröna el ;)

Jaja gläd er åt detta, jag tror inte på den "sanningen" som ni tror på, men det hjälper ju inte när såna sur gubbar som GUW sitter ensam i sin stuga och muttrar att saker var bättre för och undrar vad som gick snett :P

Buhu buhu, tycker inte jag som du?

Ingen annan på SH tror på din konspirationsteri heller, dags att överge den kanske?

Då får vi bygga ett oljekraftverk för att kompensera deras gröna el ;)

Näerå, ingen fara, vi bränner våran gröna el här uppe och ni köper polsk kolkraft...

Det byggs ett jättekärnkraftverk inte långt härifrån också, så inte undra på att vi kommer att få sveriges billigaste el här uppe..

Last edited:
Bara hoppas de bygger någon typ av fjärrvärme anläggning så man kan dra lite nytta av värmen. Eller nu kanske man kommer kunna köra hoj året runt i luleå? :banana

Söker du inte igenom SH efter potentiella rasistiska kommentarer så är du ute o letar konspirationer i buskarna :D

• Gilla
Reaktioner: GuW
Haha

Hörrö SH egna surgubbe talar du för alla på SH nu eller?

Näerå, bara för alla andra utom du i den här tråden (hittils)

Spillvärmen kommer att tas tillvara, man kommer att lagra kyla i berget under vintern för att ha kyla på sommaren när det inte finns avsättning för spillvärmen.

Sofia Kyrka skulle få spillvärme från Banhofs serverhall men nekade då kyrkan tyckte att Banhof hostade osedesamt material på sina servrar.. :D

Det byggs ett jättekärnkraftverk inte långt härifrån också, så inte undra på att vi kommer att få sveriges billigaste el här uppe..

Vi kan ju tacka danskarna som tyckte att de fick betala för dyr el som exporterades från Sverige. Nu ska vi delas in i olika regioner vilket kommer att göra elen mycket dyrare söderut. Tycker gott vi kan starta om Barsebäck igen. Det var ett misstag att stänga kärnkraftverket. Låta sig påverkas av danska påtryckningar. Det här är tacken :mad:

Å andra sidan tycker jag att Norrlandskommunerna längst Luleå älven borde fått mer betalt baserat på den el som producerats. Man sålde sig alldeles för billigt när utbyggnaden gjordes. Fick naturresurser förstörda för all framtid. Men det här hör till en annan diskussion.

Sofia Kyrka skulle få spillvärme från Banhofs serverhall men nekade då kyrkan tyckte att Banhof hostade osedesamt material på sina servrar.. :D

Det där var riktigt roligt. Men vad kan man vänta sig av kyrkan. Idealister när det passar. Jag undrar om man kan säga detsamma om deras investeringar genom åren.

Det där var riktigt roligt. Men vad kan man vänta sig av kyrkan. Idealister när det passar. Jag undrar om man kan säga detsamma om deras investeringar genom åren.

Bland annat Wikileaks låg väl på dom servrarna.

Dessutom kom ju värmen från underjorden, och symboliken blir ju genast glasklar, Kyrkan tar inte emot värme från "han där nere"

Nyheter

Pressmeddelande 2026-08-05F...

Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...