Fastnypt frambroms

sansao

Ny medlem
Gick med
16 Jul 2011
Hoj
Yamaha Wr450f-04, Kawasaki Zrx1100-97
Hej,

Skulle behöva lite tankar om vad som kan ha hänt med min frambroms.
Har köpt en reservdels-mc i ganska fint skick.
Jag och säljaren rullade lätt upp den på släpet, nu 2 timmar senare när jag kommit hem får jag inte av den från släpet!
Trodde först att jag inte fick i neutralen men efter en stund upptäckte jag att det var framhjulet som satt stenhårt.
Hantaget känns lite svampigt som det brukar göra med gamla slangar.
Tar gärna emot alla ideer på vad det kan bero på, hojen måste av i morgon bitti för då ska släpet tillbaka till macken.
Det är dubbla skivor.
Hoppas ni har några bra ideer.

MVH

Glömde skriva det självklara som jag trodde skulle komma upp direkt.
Nej det sitter inget skivbromslås :)
Tycker det är konstigt att det skall vara för högt tryck, men det skall jag absolut prova, värsta fall får jag väll lossa oken.

Tänkte skriva att returen kollapsat, men det förutsätter nog att bromsen legat på vilken jag misstänker att den inte har då du säkert skulle ha skrivet det.

Slag i skivan pga kyla? (Känns långsökt att den inte skulle klara en sån värmeväxling men det är teoretiskt möjligt iaf)

Glömde skriva det självklara som jag trodde skulle komma upp direkt.
Nej det sitter inget skivbromslås :)
Tycker det är konstigt att det skall vara för högt tryck, men det skall jag absolut prova, värsta fall får jag väll lossa oken.

Prova att skruva bort bromsgreppet!! Jag har varit ute för eftermarknadsskit som inte släpper trycket ordentligt och till slut så har det byggt upp tryck så det är tvärnit!!! Värt ett försök, en skruv och inget kladd:)

Det kan vara mastercylindern som fastnat i intryckt läge, kolla så den fjädrar ut igen när du släpper bromsgreppet.

Jag råkade ut för precis samma sak nyligen, lastade upp en beg hoj på flaket och 25 mil senare ville den inte av. Inte fattar jag hur trycket hade byggts upp av att bara stå spänd på flaket, men fast satt bromsen. Det hela var rostigt ok, kolv som inte gick att rubba, men med renoveringssats monterad och nyluftad så rullar det fint igen.

Tackar så mycket för alla snabba svar!
Nu har jag lite att jobba med så fort solen går upp imorgon.

Sådär.
Släppte på trycket vilket inte hjälpte, lossade då oket som satt stenhårt.
På något vis var det tryck på kolven hela tiden, måste ha kärvat fast.
Lustigt att det hände, var inte något högt tryck i systemet under transporten vad jag vet.
Det var inte lätt att rulla ned en 260kg tung cykel på en small planka själv utan frambroms kan jag säga.
Tack för hjälpen.

*/ ?>
Nyheter
Harley-Davidson lanserar RIDE

Pressrelease från Harley-Da...

KTM uppdaterar sin elhoj

Pressrelease från KTM: ...

Verksamheten säkrad på Gotland Ring!

Det har varit många turer k...

Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

Back