Politiskt Inkorrekt stänger ner...slut på sanningen?

Jag är kluven.
Å ena sidan tycker jag att vinklingen på PI:s artiklar ibland var lite väl invandrarfientlig. Men samtidigt hatar jag att personer som Petter Larsson får vatten på sina kvarnar.

"Kluven" är bra.
Att påstå att PI var den enda sanningen är lika dumt som att påstå att traditionell media är den enda sanningen.
Jag tyckte att PI var en utmärkt motvikt genom att vinkla nyheterna åt andra hållet.
Sanningen ligger, som alltid, någonstans i mitten.

I just invandrarfrågor vinklar ofta traditionell media ordentligt, därför blir vinklingen åt andra hållet tydlig.

Länka gärna till en undersökning där en majoritet av journalisterna säger sig stå till vänster om Lenin som du påstod.

För jag antar du vet vad Lenin står för och att det inte är samma sak som att stödja de numera marknads orienterade socialdemokraterna, eller så kallade socialliberaler i "nya" (M) och "gamla" (FP).

Men alla som inte håller med Jiiimmyyy är väl vänster om Lenin i dessa dagar..

Länka gärna till en undersökning du med, vilken som helst, för du gillar ju Guuuudrun, och då har ju du per automatik rätt..

Bah! Guw,

du kan inte påstå nånting och sen när man frågar efter källa så ställer du en motfråga istället. FAIL!

Gör om gör rätt. Underbygg dina påståenden med källa redan från början istället, för den fruktbara diskussionens skull. :arsele

Länka gärna till en undersökning du med, vilken som helst, för du gillar ju Guuuudrun, och då har ju du per automatik rätt..

Kan länka till en liten skrift från en professor i "medie- & kommunikationsvetenskap med inriktning mot politisk kommunikation "
http://www.second-opinion.se/so/view/1414

Vi kan använda hans text på PI-vis:
67 procent av journalisterna med vänsterpartiet, miljöpartiet eller socialdemokraterna!!!! :huvet:huvet:mad::eek::eek::skrämd

...eller så gör vi som Bonny ibland föreslår och läser hans egna slutsatser ..

Edit:
Och då den genomsnittlige PI-läsaren med största sannolikhet inte kommer besöka den inlänkade sidan eller läsa hela texten så kan det vara värt att även lyfta med en del i texten där han citerar Demokratirådet:

"För att citera SNS Demokratiråds rapport 2006:

"I regel råder med andra ord ganska stor samstämmighet i hur olika medier värderar partierna och regeringsalternativen, oberoende av journalisternas privata partisympatier, färgen på tidningarnas ledarsidor och ägarnas intressen. När ett parti gynnas eller missgynnas så beror det främst på journalistiska, inte partipolitiska värderingar. Frågan om mediernas tendens handlar därför inte primärt om vänster- eller högervridning, utan om medievridning."

Last edited:
"Kluven" är bra.
Att påstå att PI var den enda sanningen är lika dumt som att påstå att traditionell media är den enda sanningen.
Jag tyckte att PI var en utmärkt motvikt genom att vinkla nyheterna åt andra hållet.
Sanningen ligger, som alltid, någonstans i mitten.

I just invandrarfrågor vinklar ofta traditionell media ordentligt, därför blir vinklingen åt andra hållet tydlig.

Jo, det är väl någonstans där min åsikt ligger också, man matas hela dagarna med traditionella media och sedan kollar man PI och då rätas vinklingen upp...

Den sammantagna bilden är så mycket sannare än den ensidiga rapporteringen från gammelmedia.

PI har ju haft skribenter som jobbar på olika myndigheter med unik insyn i vissa frågor, mycket bättre insyn än någon proffsjournalist kan skaffa.

Ok, du hade alltså inget att komma med utan bara svamlade.

Som jag trodde med andra ord... :D

För din information så har jag aldrig röstat på Guuuudrun, men du skulle nog ändå få det till att jag står till vänster om Lenin...

Last edited:
Vänsterpartiet kommunisterna har alltid varit kraftigt överrepresenterade bland journalister, om man jämför med allmänheten.

Mer intressant är det väl att miljöpartiet fick 27% bland journalisterna :D

Länka gärna till en undersökning där en majoritet av journalisterna säger sig stå till vänster om Lenin som du påstod.

För jag antar du vet vad Lenin står för och att det inte är samma sak som att stödja de numera marknads orienterade socialdemokraterna, eller så kallade socialliberaler i "nya" (M) och "gamla" (FP).

Men alla som inte håller med Jiiimmyyy är väl vänster om Lenin i dessa dagar..

Mja fler procent är kommunister bland journalistkåren än allmänheten,
kommunister påstår jämnt att Lenin inte var en riktig kommunist,
vilket borde betyda att kommunisterna är mer vänster än Lenin.

Kapisshh??! :tungan

Fanns visst flera tabeller i .pdf'en som jag inte orkar lägga upp.

Nej, det brukar inte vara intressant att lägga upp de tabeller som kan tänkas balansera bilden. :PI

Jaså bara 31% på vänsterpartiet, det speglar ju svenska folket precis...

Inom Public Service som du alltid hävdar är kommunistradio är "bara" 12% vänsterpartister...
Fast alla vänster om moderaterna är ju iofs vänster om Lenin så i sak har du ju rätt.

Last edited:
Jaså bara 31% på vänsterpartiet, det speglar ju svenska folket precis...

Oj, här plockar vi russinen ur kakan och väljer ett årtal som inte riktigt passar en ens ursprungliga resonemang men intalar sig att det ligger nära nog iaf. Vilket leder till:

1) att det ursprungliga resonemanget inte stämmer även om det inte direkt erkänns
2) att trovärdigheten rubbas
3) knivigt läge

Oj, här plockar vi russinen ur kakan och väljer ett årtal som inte riktigt passar en ens ursprungliga resonemang men intalar sig att det ligger nära nog iaf. Vilket leder till:

1) att det ursprungliga resonemanget inte stämmer även om det inte direkt erkänns
3) knivigt läge

Ungefär som brukligt i godtycklig artikel på PI. :D

Nej, det brukar inte vara intressant att lägga upp de tabeller som kan tänkas balansera bilden. :PI

Näe vi putsar siffrorna och utelämmnar fakta som kan underblåsa invandrarkritiska röster :aftonbladet

Vi skriver en krönika och uppmuntrar olagliga motdemonstrationer mot ett demokratiskt invalt parti :aftonbladet

3) knivigt läge

Jag valde givetvis ett årtal där skillnaderna var uppenbara, men du menar att som år du väljer är mer representativa?

Last edited:

Nu la jag ju iofs ingen värdering i mitt inlägg.
Utan la endast upp en tabell med 6år gamla siffror...

Sen om man fortsätter att läsa i rapporten finner man även:

Jour2.jpg

Så man får ju ta siffrorna med en stor nypa salt.

Nu la jag ju iofs ingen värdering i mitt inlägg.

Så man får ju ta siffrorna med en stor nypa salt.

Jag insåg det efter en liten stund men i första skedet trodde jag att du hade ett annat syfte...

Men som du säger, det där visar även den på en viktig detalj i sammanhanget, journalisterna är betydligt mindre "hängivna" än folk i allmänhet.

Sen tror jag ändå inte att poängen kommer nå fram. PI:anhängarna kommer fortsätta sin svartvita retorik och kommer även fortsättningsvis nöja sig med att fokusera på och skandera den del jag skrev ut i stor fet text tidigare i tråden... Allt annat som kan tänkas skapa balans och nyanser är ointressant för dem.

Nyheter
Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...

Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Shelby Turner, klar för GGN