Olja i motor vid förvaring??

Lee.friedlander

Ny medlem
Gick med
30 Mar 2010
Hoj
ducati superbike 848 KTM 625smc
ja det e frågan?
Ska man ha olja i motorn när man ska förvara den över en längre tid?
Det e så att jag ska slänga i en annan motor som jag ska köra bana med men behålla den andre tills,försäljning,motorras,eller nåt annat.
just nu sitter den jag ska förvara i hojen.
1.behålla ojan som e i?(rullat 500 mil)
2.hälla ut den gamla,i med ny under förvaring?
3.ut med alla olja under förvaring???

Töm ur den gamla oljan. Så slipper den stå och settla i tråget och ge bottensats. Ska motorn stå i uppvärmt torrt utrymme så är det helt fullgott rostskydd med bara 500 mil på oljan.

ja nä uppvärmt kommer det inte bli,så då blir svaret nej,ingen olja i?

Ska motorn stå i ett ouppvärmt utrymme över hela vintern, så att det kan bli kondens i motorn bör den konserveras/förslutas. Fortfarande ingen point i att låta den gamla oljan vara kvar. Bäst med ny olja. Men att ha oljan kvar i motorn är ju bara ett bök om motorn är lös och ska hanteras, imonteras eller öppnas. Anslutningarna till oljekylaren kommer ju behöva pluggas helt tätt då etc. Men gör som du vill

Last edited:
Varför skulle du inte hälla i ny olja? Med ny olja + filter i minskar du risken för korrosion och torkade packningar (även om risken för detta är minimal).

När du ska använda hojen måste du ju ändå ha olja i motorn, och ny olja som står i en motor åldras mycket långsamt.

Om det ska vara någon vits med att byta olja inför förvaring ska man köra runt motorn på starten helst utan bränsletillförsel så den nya oljan fördelas ut i lager osv.

Ett vanligt oljebyte gör ingen större skillnad. Den gamla oljan ligger ju kvar överallt i motorn utom i sumpen. En uppstart efteråt gör bara att en massa kondens samlas i oljan. Efter en tid fälls ev. vatten ut och hamnar längst ner i tråget.

Skiter man i att byta oljan sedimenterar slammet och lägger sig i botten på tråget. Efter en stunds körning är allt som vanligt igen.

Jag har aldrig någonsin sett en motor som rostat invändigt för att man skitit i att byta olja innan förvaring.

Om det är nån som är nyfiken kan man ju prova att ta två plåtbitar, lägg den ena i ny olja och den andra i spillolja. Jag lovar att ingen har rostat efter sex månader....

Olika personer menar kanske oliak saker men använder samma ord.

För mig (och alla jag pratat med om oljebyte och vad jag läst i olika manualer), innebär ett oljebyte att:
1. Kör motorn varm så eventuella avlagringar blandas upp i oljan
2. tappar ur varm gammal olja
3. (om man vill byta filter gör det,) rengör oljeplugg och ev byter packning till oljepluggen, skruvar tillbaks oljeplugg
4. häller i nya oljan
5. varmkör och kontrollerar oljenivån enligt manual (oftast med varm motoer)
6. fyller på till rätt nivå (inte för lite och inte för mycket)

För mig är ovenstående självklart, men olika personer menar säkert olika.

Ny olja har mer additiver som tar hand om kondens, mm.

*/ ?>
Nyheter
Harley-Davidson lanserar RIDE

Pressrelease från Harley-Da...

KTM uppdaterar sin elhoj

Pressrelease från KTM: ...

Verksamheten säkrad på Gotland Ring!

Det har varit många turer k...

Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

Back