Ny dator. Budget 6000 ca

C.Barrow

Medlem
Gick med
30 Dec 2004
Hoj
-------
Ikväll behagade min dator att klappa ihop (nätagget tror jag). Backup samt hårddiskarna har jag tagit/plockat ur.

Nu på jakt efter en ny stationär burk.
Används enbart till surf, lättare program typ officepaketet samt filmvisande/filmströmmande. Ingen massiv videoredigering eller spel med installationsbehov.

Budgeten jag avsatt är 6000 pix.

Vad ska jag köpa? Är dessa små mediapryttlar något att ha?
Vill ha 6gb ram och minst 2tb hdd. Hårddiskutrymmet är nog det viktigaste för mina behov...

Fått för mig att undvika Acer och
e-machines.

Tips tack :)

Just ja, kommer att koppla nya datorn till TVn och vill helst göra det via HDMI, men det kanske alla nyare datorer har som standard?

Är det ett krav att den ska kosta 6000 eller går det bra om det blir betydligt billigare? Ska det vara någon speciell storlek på lådan, typ Shuttles barebone eller HTPC chassi? :va

Ska det vara inkl tangentbord och mus och skärm? Som jag förstår så är det bara burken och det får du väl en dator enligt dina behov för! 5700 fick jag ihop en för nu på komplett och den är enligt dina behov och kanske lite bättre :)

Ska det vara inkl tangentbord och mus och skärm? Som jag förstår så är det bara burken och det får du väl en dator enligt dina behov för! 5700 fick jag ihop en för nu på komplett och den är enligt dina behov och kanske lite bättre :)

Skärm har jag redan. Trådlös mus och tgb har jag också (även om det är fräscht med nytt sånt också).

Är inte så väldigt insatt/kunnig så ni får gärna länka till "bra och prisvärt" :)
Dessa små HTPCs, kan det vara nåt eller duger dem bara till film?

Inet är bra men jag föredrar komplett! brukar inte skilja så mycket i pris! kan ju länka den jag fick ihop mitt paket på! I grunden är det denna:

http://www.komplett.se/k/ci.aspx?sku=10161 '

Jag uppgraderade hårddisken till en 2 tb green från WD, la till 4 gig minne och drog till med ett bättre moderkort "MSI 890GXM-G65" och tog bort alla tillbehör som följer med du kan ju kika lite själv och se vad du tycker är värt att lägga pengarna på!

Jag tycker Llano känns som ett bättre val än gamla X2 250.
Moderkort med USB 3 är också trevligt. Jag föredrar mitt paket ;).

Det går absolut att bygga bra små HTPC. Shuttle har t.ex. trevliga lådor.

Klart det är bättre med en sådan processor, men behövs bättre? ;) jag tänkte i stil med en strömsnål processor är vad som behövs här! OS ingår ju också, kan man välja bort om man redan har eller (gud förbjud) kör pirat! Sen är det ju USB 3 på det andra moderkortet som jag föreslog en uppgradering till!

Last edited:
I så fall kan man ta en billigare Llano ;).
Llanos grafikdel är tillräckligt bra så länge man inte vill köra tyngre spel så jag hade helt enkelt prioriterat bort det externa grafikkortet.

I så fall kan man ta en billigare Llano ;).
Llanos grafikdel är tillräckligt bra så länge man inte vill köra tyngre spel så jag hade helt enkelt prioriterat bort det externa grafikkortet.

Hur pass är grafiken på dessa då? Jag trodde den är som det förinstallerade videominnet på moderkortet i princip, lite vassare men inte mycket.

Chassit som ingår från komplett är riktigt bra också, ljudisolerat och bra kylning! En kompis har ett fractal som är grymt (inte samma som detta) men skillnaden ska nog inte vara allt för stor!

Last edited:
Stor skillnad, kolla här t.ex.
http://www.sweclockers.com/recension/14153-amd-fusion-a8-3850-llano/17#pagehead

Skillnad på chassi och chassi inom samma märke. Jag gillar Antec av det jag byggt hittintills. Inte byggt i FDs chassin så ingen åsikt där. Överlag brukar ju folk vara väldigt nöjda med dem :).

där ser man, ja man kan ju göra så men ett externt grafikkort är inkluderat i mitt pris och om man tar bort det tjänar man 240 kr vilket i stort sett inte är pengar att prata om. Det finns ju redan integrerad grafik (HD 4290) på moderkortet annars men det är lite väl i underkant kan jag tycka. Jag drog ihop ett så bra paket som möjligt enligt mig för 6 k via komplett!

Kan du/polare sätta ihop själv?
Behövs Windows eller "ordnar du på annat vis"?

Ahead Nero 10 Essentials OEM
CyberLink DVD Suite 7, 6Channel, OEM CD
Stötsäker kartong
QPAD CT Komplett
Fractal Design Define R3 Black Pearl
Silver Power SP-SS500 500W PSU
MSI 890GXM-G65, Socket-AM3
AMD Athlon II X2 250
Crucial DDR3 1333MHz 8GB KIT, CL9
MagicView iMono UCD-562 USB 2.0
Sony Optiarc DVD±RW Writer, AD-5280S
Western Digital Caviar® Green™ 2TB
ASUS GeForce 210 512MB Silent PhysX CUDA
MS COA Label Windows Home Premium 7
MS DVD Win H.P/Pro/Ultimate 7 SE 64bit
MS ROYALTY Win Home Premium 7 Nordic
Garanti 3 års inskicksgaranti

Pris: 5977 kr

Godnatt nu, haha

Jag tycker Llano känns som ett bättre val än gamla X2 250.
Moderkort med USB 3 är också trevligt. Jag föredrar mitt paket ;).

Det går absolut att bygga bra små HTPC. Shuttle har t.ex. trevliga lådor.

Fast minnen på 1333mhz känns ju lite sunkigt när moderkortet stödjer 1600mhz som kostar 50 spänn mer

där ser man, ja man kan ju göra så men ett externt grafikkort är inkluderat i mitt pris och om man tar bort det tjänar man 240 kr vilket i stort sett inte är pengar att prata om. Det finns ju redan integrerad grafik (HD 4290) på moderkortet annars men det är lite väl i underkant kan jag tycka. Jag drog ihop ett så bra paket som möjligt enligt mig för 6 k via komplett!

Jag säger inte att ditt val skulle vara sämre, jag försöker bara argumentera för mitt val ;).

Kortet räcker för media och definitivt surf och annat. Snabbare cpu gör mer för uppstarten t.ex. än snabbare gpu. Sen har jag valt 2 hårddiskar istälet för 1 stor. Är lite mer driftsäkert :)

Fast minnen på 1333mhz känns ju lite sunkigt när moderkortet stödjer 1600mhz som kostar 50 spänn mer

Det har du rätt i, åkte med i rena farten :gnissla

Last edited:
Jag säger inte att ditt val skulle vara sämre, jag försöker bara argumentera för mitt val ;).

Kortet räcker för media och definitivt surf och annat. Snabbare cpu gör mer för uppstarten t.ex. än snabbare gpu. Sen har jag valt 2 hårddiskar istälet för 1 stor. Är lite mer driftsäkert :)

Det har du rätt i, åkte med i rena farten :gnissla

Det har du iof rätt i! Jag tänkte mer energisnålt som vanligt xD

Nyheter
Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Nya BMW S 1000 RR tar form