Ducati 1199 Panigale: 195bhp

Under..
Jag gissar på 165-170 för vanliga panigale. 190 för S och 220 för SP/Corse/Tricoloure om det nu kommer tre varianter.
 
Last edited:
Skulle vara nåt med att bibehålla oljetryck eller något vid motorbroms / låga varv om jag inte missminner mig. Stod på nån sida med all fakta om motorn.

Ok, mystiken tätnar. Jag får bida min tid och se vad det är för ngt.
 
1. Ride-by-wire.
2. Vacuum-pump.
3. Kamkedja + drev.
4. Auto-decomp.
5. Våtkoppling.
6. Ny elektronik.
7. 195hk, 130Nm, 11500rpm.........

Mycket nytt i denna modell.........fränt!!
Men jag väntar nog tills 2:a eller 3:e generationen innan jag köper en sån ;)

/J
 
"Ducati MotoGP-style highly efficient Gerotor oilpump (2 stage).
The pump effectively maintains a constant vacuum in the crankcasearea below the pistons"


Tvångstrycka/suga undan (med vacuum) ev. uppiskade luftbubblor? Man minimerar risken att trycka ut "luft" till smörjställena = mer tillförlitligt smörjsystem för alla förekommande extremfall inom RR, säkert med mindre pumpförluster vs andra typer av pumpar. Som sagt, det gäller att ha stabilt oljetryck + flöde (speciellt på låga varv) så inte motorn skär ihop när man plockar ur 130Nm/200hk/12000RPM ur en 1200cc superkompakt twin för gatbruk..."kanske"? :)

Edit: Nya motorn har väl glidlager som ramlager för vevaxeln, då vill man verkligen inte ha en oljepump som är för klent dimensionerad på låga varv där vridet finns. Kan även tänka mig att våtkopplingen stör upp en hel del ovälkommen oljespray vs. den förra motorgenerationen.
 
Last edited:
OK, jag är såld. Jag köper nog en sån här... Fast om ett år typ, eller kanske två.
Har nu två år i rad köpt en sprillans mc. Börjar bli kostsamt :huvet:huvet:huvet
 
Lite diskussion om motorn..
http://www.ducatinewstoday.com/2011/10/qa-with-ducati-on-the-superquadro/

De förefaller rätt så medvetna om traditionalisternas ve och fasa inför de nya förändringarna. Återstår om själen är räddningen. Spännande att bolaget vågar ta ett nytt språng in i framtiden.

Marknadschefen Diego Sgorbati:

"Every Ducati is an exclusive combination of unmistakable italian design, unique technical features and superior performance. If a product matches this requirements everybody will immediately recognize it as a Ducati. It’s not a matter of body, it’s a matter of soul."
 
Nån som sett om den har ABS?

om den ska konkurera med S1000RR så måste den ha det

Meh, sluta nu! Den har själ!

...Marknadschefen Diego Sgorbati:

"Every Ducati is an exclusive combination of unmistakable italian design, unique technical features and superior performance. If a product matches this requirements everybody will immediately recognize it as a Ducati. It’s not a matter of body, it’s all a matter of soul."
 
Last edited:
När man kraschar en Ducati så börjar hundar i trakterna yla och vissa personer säger sig se en sorts dallring i luften ovanför hojen som långsamt ebbar ut och försvinner.

Det här var en förbannat intressant hoj tycker jag! Om priset ligger i nivå med vad man kan tänka sig att betala för en själ så kan det nog bli intressant någon gång i framtiden!
 
synd att det inte var torrkoppling, ljudet av det är ju underbart!
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top