Vilken gas/tråd till mig/mag?

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Hoj
Några olika
Hej, köpte mig en Esab Caddy C200i för hemmabruk.
Tänkte ni duktiga svetsare kunde reda ut vilken gas/tråd det är man skall använda idag.

Vad krävs för:
ALU
Vanligt plåt
Rostfritt

Eller finns det bra kombinationsgaser/trådar att använda?

Kommer svetsa rostfritt mot vanlig bilplåt men det vore välidgt trevligt att även kunna svetsa Aluminium med samma gas om möjligt.

För aluminium krävs en svets med växelströmsfunktion, mig veterligen. På hobbynivå och mindre verkstäder använder man nog främst en AC/DC TIG för att köra Aluminium, då MIG/MAG:ens svetsmeter/timme inte direkt spelar någon roll.

Jag kör mest MAG, då jag aldrig haft behovet av att köra varken alu eller rostfritt med MIG, det kör jag med TIG:en. Men angående tråd till den skulle jag kört en 0,8 homogen olegerad tråd för olegeratstål upp till ~4 mm, den funkar för tjockare gods med men fyller ju inte lika snabbt så det kanske finns en viss chans för bindfel om man svetsar grejer till en rymdfärja eller så...

Jag gillar både MMA (pinne), MIG/MAG och TIG...men jag tror på hobbybasis är en TIG mest användbart...särskillt en AC/DC TIG...och om man har råd en vattenkyld 3-fas. MIG/MAG:en är skitbra när man ska svetsa mycket och snabbt, 10 ggr snabbare än TIG:en oftast, eller mer.

Hitta en beg. TIG för 10-15k istället för att lägga nästan motsvarande på en ny 1-fas MIG/MAG utan AC.

inte svetsa rostfritt mot svart.
när du ska köpa fylla på så ber du om vanlig gas för migen så vet dom.
ska du svetsa rostfritt och alu finns de miniflaskor på typ jula för dom ändamålen. olika för båda.
de är även olika tråd till alla.

Tror det blir kolsyra på 6kg flaska, kostade 800:- sedan 300:- / fyllning.

Frågan angående rostfritt/svart är att det är så lite rostfritt det handlar om så det är inte motiverat med en massa extrakostnader om det inte är ett absolut krav.

Finns det en tråd exempelvis OK Autrod 12.51? som även kan få en rostfri bit att fastna med co2 vore det bra.

alternativt

En rostfri tråd som funkar med co2?

Alu är nog bara 100% argon som är vägen, eller?

Kommer svetsa 80% bilplåt etc så därför blev det en mig/mag och Caddyn verkar vara en sjukt fin liten grej.

http://esabsp.esab.net/templates/docOpen.asp?file=files/Fact sheets/Welding Equipment/XA00149410.pdf

Last edited:
Alu och rostfritt svetsar du med ren eller kväve/heliumblandad argon. Co2 går bara till svart. Det är skillnaden mellan Mig och Mag. Argon är en inert, ickelegerande gas medan olika co2 blandningar är aktiva, legerande gaser.
Mig står för metal inert gas, Mag står för metal active gas.
Alu går att svetsa med Mig, men blir inget finlir direkt, då är mma att föredra.
Jag kan hålla på med det här hela dan :)

---
I am here: http://maps.google.com/maps?ll=59.909554,10.747274

Alu går vad jag vet inte att svetsa med en standard MIG/MAG. Det krävs bland annat ett handtag med matning för att dra tråden p.g.a. att den är för mjuk för att bara matas.

Sen om det stämmer generellt vet jag inte :rolleyes:

Alu går vad jag vet inte att svetsa med en standard MIG/MAG. Det krävs bland annat ett handtag med matning för att dra tråden p.g.a. att den är för mjuk för att bara matas.

Sen om det stämmer generellt vet jag inte :rolleyes:

de går men klatrar lite mer. lättare att tråden fastnar mm men de funkar om allt lirar

Alu går att svetsa med Mig, men blir inget finlir direkt, då är mma att föredra.
Jag kan hålla på med det här hela dan :)

---
I am here: http://maps.google.com/maps?ll=59.909554,10.747274

Där tycker jag tvärtemot, Att köra alu med MIG går utmärkt ,men att MMA svetsa med pinne i Alu blir inget snyggt,men har du hittat en vettig pinne som fungerar så får du gärna berätta vilken det är.

de går men klatrar lite mer. lättare att tråden fastnar mm men de funkar om allt lirar

Brukar funka bra om man kör telfonledare i slang/handtaget och U spårade matarhjul.

Last edited:
Där tycker jag tvärtemot, Att köra alu med MIG går utmärkt ,men att MMA svetsa med pinne i Alu blir inget snyggt,men har du hittat en vettig pinne som fungerar så får du gärna berätta vilken det är.

Brukar funka bra om man kör telfonledare i slang/handtaget och U spårade matarhjul.

telefonledare är väl nästan ett måste.. :)

En fråga till: Vad använder man för arbetstryck/gasflöde till de olika gassorterna som utgångsinställning är det de magiska 10l/min för allt?

Last edited:
Handlat lite extra:
Autrod 12.51 för svartstål
Autrod 316LSi för rostfritt
Autrod 5183
Samt trådledare och matarhjul för aluminium.

Tänkte köra 316LSI (rostfritt) med ren argon, skall enligt spec ha 1-2% syre men tror det går bra ändå.

Då klarar jag alla stålsorter med 2 olika gaser.

Skall bli spännande och se resultatet. Autrod 12.51 med kolsyra funkade perfekt.

*/ ?>
Back