2-t olja del eller helsyntet

bobbe1996

Ny medlem
Gick med
5 Oct 2011
Hoj
2009 Yamaha xj-6n
Hej, har det någon betydelse om jag kör på hel eller delsyntet på min husqvarna sm125? och blir det någon skilldnad på flödet i pumpen om jag har delsyntet motför helsyntet? :confused:

Finns det alltså 2T-oljor som inte passar för premix?

Det här är en sån sak som kan diskuteras i all evighet, men det är mycket beroende på användningsområde. Jag har upplevt att man får anpassa oljetypen efter hur grejerna används, till en hoj man ligger och pressar varv efter varv på banan ska man självklart ha en helsyntetisk grymmeolja, till t.ex min WR som bara används på lite stigar ute i skogen blir hemskeoljan "för bra", där passar en delsyntet av lite enklare sort bättre.

Som sagt, här finns det lika många åsikter som det finns mekaniker och hojåkare, enklast är att bilda sig en egen uppfattning och köra med det som funkar.

Det här är en sån sak som kan diskuteras i all evighet, men det är mycket beroende på användningsområde. Jag har upplevt att man får anpassa oljetypen efter hur grejerna används, till en hoj man ligger och pressar varv efter varv på banan ska man självklart ha en helsyntetisk grymmeolja, till t.ex min WR som bara används på lite stigar ute i skogen blir hemskeoljan "för bra", där passar en delsyntet av lite enklare sort bättre.
Och då blir man givetvis nyfiken på vilka problem du får ute på skogsstigarna av "för bra" olja?

Ofullständig förbränning, det blir sotigt och jävligt överallt med igenslagna stift och dålig gång som följd.
Kör man hårt hela tiden funkar det skitbra, vid putterkörningen i skogen funkar det bättre med en "sämre" olja.

Ofullständig förbränning, det blir sotigt och jävligt överallt med igenslagna stift och dålig gång som följd.
Kör man hårt hela tiden funkar det skitbra, vid putterkörningen i skogen funkar det bättre med en "sämre" olja.

Hel eller delsyntet har mig veterligen inget med sot vid meskörning att göra. Men du är välkommen att övertyga mig...

Karboniseringsfaktor

Det finns massor att skriva om det här men som koop var inne på så är det helt förkastligt att köra med tvåtaktsoljor med för hög karboniseringsfaktor då inte oljan i bränslet förbränns.
Det blir en slaskig gegga över allt på grund av för dålig värmeutveckling.

Det är två bovar i det dramat!
Temperatur och omsättningshastighet.
Sen beror valet på om du är motionsåkare eller elitåkare och vilken disciplin du åker i !
En motor som går med full belastning under långa perioder behöver en olja som tål högre värme och cylindertryck.
Det finns massor att skriva om detta men jag hinner inte mer just nu.
Vi hörs
Roffe:tummenupp

Det håller jag till fullo med om men hel eller delsyntet har i sig inget med saken att göra. Finns delsyntetiska RR oljor som kletar igen en enduromotor på nolltid samtidigt som Motul 800 som är en av de med störst värmestabilitet ger noll avlagringar i samma motor.

*/ ?>
Back