Magura koppling, tar inte..

nextpeanut

Landsherre
Gick med
11 Feb 2011
Hoj
CBR F4I Stunt
Hoy, har sökt på google etc men hittar ingenting som skulle kunna hjälpa mig.. Det är så att min koppling slutade ta för 2 dagar sen, efter att den funkade fin fint. Det hela började med att kopplingen tog allra längst ut på handtaget i början, sen tog den mer och mer in, tillslut slutade den ta alls. Och jag har luftat med ny olja etc, men den vill inte ta. :va
Och jag vet inte vad som är felet...
Är det nya lameller eller vad är det som gäller? :död

Luft i systemet är vanligast. Plocka av slavcylindern nere på motorn och kolla om den rör sig när du drar i handtaget. Försök att hålla emot med polygrip och se om det sviktar pga luft.

Sen får du definiera vad tar inte är. Slirar kopplingen så du inte kommer iväg när du ger gas med växel i eller är det svårt att få i växeln då det inte frikopplar.

Luft i systemet är vanligast. Plocka av slavcylindern nere på motorn och kolla om den rör sig när du drar i handtaget. Försök att hålla emot med polygrip och se om det sviktar pga luft.

Sen får du definiera vad tar inte är. Slirar kopplingen så du inte kommer iväg när du ger gas med växel i eller är det svårt att få i växeln då det inte frikopplar.

Det jag menar med "tar inte" är att det inte går att koppla ur, dvs neutralen går inte att få i, och när man stannar vid rödlyse måste ja bromsa med frambromsen och hålla gasen uppe, annars dör den om ja slutar gasa.

Det jag menar med "tar inte" är att det inte går att koppla ur, dvs neutralen går inte att få i, och när man stannar vid rödlyse måste ja bromsa med frambromsen och hålla gasen uppe, annars dör den om ja slutar gasa.

OK. Kopplar den inte ur så är det med största sannolikhet hydrauliken som behöver luftas eller ses över.

OK. Kopplar den inte ur så är det med största sannolikhet hydrauliken som behöver luftas eller ses över.

Slavcylindern rör sig inte något när man kopplar inte det minsta, inte ens efter 1.5h timmes luftings försök, och på slutet av luftningen kom det inte några bubblor alls ur kopplingshandtaget, och det kom heller ingenting ur luftnippeln vid motorn när man öppnade den. Tips? :Bugar

Slavcylindern rör sig inte något när man kopplar inte det minsta, inte ens efter 1.5h timmes luftings försök, och på slutet av luftningen kom det inte några bubblor alls ur kopplingshandtaget, och det kom heller ingenting ur luftnippeln vid motorn när man öppnade den. Tips? :Bugar

Då är det dags för renovering av pumpen om du är säker att du luftat korrekt.

Då är det dags för renovering av pumpen om du är säker att du luftat korrekt.

Jag renoverade pumpen med en sats för 800 kr. Men nu har den börjat läcka uppe vid handtaget, dvs det kommer olja därifrån lite smått.
Och jag använde LMH oljan från biltema som du tipsade om. Vet inte om den har förstört packningarna eller vad som hänt? Vad tror du?:tungan

Jag renoverade pumpen med en sats för 800 kr. Men nu har den börjat läcka uppe vid handtaget, dvs det kommer olja därifrån lite smått.
Och jag använde LMH oljan från biltema som du tipsade om. Vet inte om den har förstört packningarna eller vad som hänt? Vad tror du?:tungan

Då har du gjort fel när du renoverade. Packningarna går inte sönder oavsett vad du häller i för vätska.

Min magurakoppling var lite likadan, den kunde komma och gå, funkade oftast inte. Fick lufta om hela tiden. Verkade som den läckte i slavcylindern utan att jag kunde hitta nåt, men bytte den iaf och allt var frid och fröjd!

Då har du gjort fel när du renoverade. Packningarna går inte sönder oavsett vad du häller i för vätska.

Ska jag ta lös kolven och allting uppe vid handtaget då eller? Skulle vara schysst med en liten beskrivning om du orkar, tack på förhand! :krama'
Notera* Jag gjorde ingenting med slavcylindern, bara renoveringkit uppe vid hantaget

samma problem med min magura hydraul koppling jag bytte ut skiten mot wire och den fungerar jämt:yoparty

Jag har inte Magurakoppling på Sukkan men annars stämmer beskrivningen ovan på pricken. Förklaringen var att muttern som höll den inre kopplingskorgen hade lossnat !
Bara plockat ut den yttrekopplingskorgen och alla skivor (lägg dem i rätt ordning så de kommer tillbaka exakt likadant för de kan vara olika).
Sedan trycka till låsplåten så det gick ta loss muttern. Banka låsplåten plan. Sätta tillbaka låsplåten (proffs byter förståss till ny låsplåt) Dra åt muttern med moment enligt Haynes. Bocka till låsplåten så den låser muttern. Sätta tillbaka alla skivorna och yttre kopplingskorgen, Tillbaka med fjädrar och muttrar.
På med kopplingskåpan. Fylla på oljan.
Och inte längre några problem med att få i nollan.

Jag har inte Magurakoppling på Sukkan men annars stämmer beskrivningen ovan på pricken. Förklaringen var att muttern som höll den inre kopplingskorgen hade lossnat !
Bara plockat ut den yttrekopplingskorgen och alla skivor (lägg dem i rätt ordning så de kommer tillbaka exakt likadant för de kan vara olika).
Sedan trycka till låsplåten så det gick ta loss muttern. Banka låsplåten plan. Sätta tillbaka låsplåten (proffs byter förståss till ny låsplåt) Dra åt muttern med moment enligt Haynes. Bocka till låsplåten så den låser muttern. Sätta tillbaka alla skivorna och yttre kopplingskorgen, Tillbaka med fjädrar och muttrar.
På med kopplingskåpan. Fylla på oljan.
Och inte längre några problem med att få i nollan.

*/ ?>
Nyheter
KTM uppdaterar sin elhoj

Pressrelease från KTM: ...

Verksamheten säkrad på Gotland Ring!

Det har varit många turer k...

Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Back