ER6-tråden

Jag tror att min hoj börjat läcka olja. Efter en tur kunde jag ta dessa bilder:
 

Bifogat

  • DSC00627-0.jpg
    DSC00627-0.jpg
    241.1 KB · Visningar: 155
  • DSC00627-8.jpg
    DSC00627-8.jpg
    224.5 KB · Visningar: 148
  • DSC00627-6.JPG
    DSC00627-6.JPG
    222.5 KB · Visningar: 152
  • DSC00627-5.jpg
    DSC00627-5.jpg
    228.7 KB · Visningar: 140
  • DSC00627-4.jpg
    DSC00627-4.jpg
    233.1 KB · Visningar: 122
  • DSC00627-3.jpg
    DSC00627-3.jpg
    236.2 KB · Visningar: 150
  • DSC00627-2.jpg
    DSC00627-2.jpg
    204 KB · Visningar: 144
  • DSC00627-1.jpg
    DSC00627-1.jpg
    205.3 KB · Visningar: 169
Jag tror att min hoj börjat läcka olja. Efter en tur kunde jag ta dessa bilder:

Kolla oljenivån, om där är för mycket olja kan det läcka ur vevhusvetilationen eller tom trycka sig igenom packboxen bakom framdrevet. Tvätta rent allt så att du sedan kan härleda varifrån läckaget kommer. För det är väl inte kedjeolja som blivit varm och skvätt runt..??
 
Kolla oljenivån, om där är för mycket olja kan det läcka ur vevhusvetilationen eller tom trycka sig igenom packboxen bakom framdrevet. Tvätta rent allt så att du sedan kan härleda varifrån läckaget kommer. För det är väl inte kedjeolja som blivit varm och skvätt runt..??

Det är inte kedjeolja det vet jag med säkerhet. Om man kollar på bilden där jag fotat under luftburken så ser det ut som det kommer därifrån. Det ser så jävla sjukt ut bara. Halva hojen är ju dränkt i olja.
 
Hade samma fel på min. Uppkom efter wheelande.
Lämnade in den på garanti och fick då frågan om de var mycket bakhjulskörning , ja lite grann gav jag som svar.
Dom tätade luftburken med nån form av epoxy sen var problemet som bort blåst.
Och dom tog de på garantin :)
 
Hade samma fel på min. Uppkom efter wheelande.
Lämnade in den på garanti och fick då frågan om de var mycket bakhjulskörning , ja lite grann gav jag som svar.
Dom tätade luftburken med nån form av epoxy sen var problemet som bort blåst.
Och dom tog de på garantin :)

Jag klarar inte av att köra på bakhjulet :). Efter att ha kikat runt lite på nätet har jag funnit att detta tydligen är vanligt på våra hojar. Det ska vara en dålig konstruktion med vevhusventilationen och tätniningen vid luftburken.

Nu har jag ingen garanti kvar så jag får nog allt fixa det här själv. Det blir att plocka bort tank och luftburk och sedan täta med permatex. Funderar även på att byta fjäderslangklämman till någon lite hårdare då jag tycker denna sitter lite väl löst i min smak.

Länk till vart jag hittade informationen.
http://homepages.slingshot.co.nz/~shanetp/Faults.html#Question_15
 
Har du bild så att man kan se? Ljudet hörs inte av alla.. känns som att det är högfrekvent. Jag hör den och jag är säker på att det inte bara är i mitt huvud det låter. :huvet

Så här gjorde jag

Ta av tanklocket (Lossa tre insexskruvar)
Pilla bort "gummidutten" (Se röd pil)
Sätt dit tanklocket igen

Hoppas detta hjälper dig (Spara gummigrejen! :tummenupp)
 

Bifogat

  • Före.jpg
    Före.jpg
    236.5 KB · Visningar: 150
Jo angående mitt problem jag hade med hojen så var det inget allvarligt. Oljan på motorn hade kommit av att hojen legat ner vid olyckan. Oljan på bakdäcket var för att mecken på verkstaden upptäckt att min kedja var i dåligt skick. Han hade försökt rädda den genom att smörja den ordentligt. De hade inte hunnit gå in innan jag körde iväg.

De tvättade den åt mig och fyllde i lite extra olja i motorn så jag är grymt nöjd :). Nu funkar allt som det ska.
 
Så här gjorde jag

Ta av tanklocket (Lossa tre insexskruvar)
Pilla bort "gummidutten" (Se röd pil)
Sätt dit tanklocket igen

Hoppas detta hjälper dig (Spara gummigrejen! :tummenupp)

Vad har gummidutten för funktion? Är det inte risk för läckage av något slag om man tar bort tätningarna?
 
Vad har gummidutten för funktion? Är det inte risk för läckage av något slag om man tar bort tätningarna?

Allt har säkert en tänkt funktion. Men "gummigrejen" sitter mot en upphöjning så läkage, in eller ur tanken, känns inte aktuellt. Om man inte vänder upp och ner på hojen då. (Fast då har man ju andra problem :rolleyes:) Har kört kört hela sommaren utan problem, och då även att antal ggr i verkligt ösregn. Bifogar en bild till. (Upphöjningen är nere till höger på bilden)
 

Bifogat

  • Photo 2011-09-26 18 34 17.jpg
    Photo 2011-09-26 18 34 17.jpg
    231.3 KB · Visningar: 119
vad jag hört från Örby MC är att hålet är till för att det inte ska bli vakum i tanken, dvs det sugs in luft där. Gummit är för att hindra vatten att komma in.
 
Ska eventuelt byta er6an mot en fireblade 929. har försökt sälja hojen halva sommaren utan resultat. har tom sänkt priset till 33000 med prutmån och inte ens fått ett mail trotts fint skick och 1600mil på mätaren. helt otroligt. men så provade jag en ny taktik och skickade lite bytesförfrågningar till folk och då vare faktist ganska många som var intreserade.

Hajjar inte varför den ska vara så svårsåld. jag bor i stockholm så det borde ju finnas kundunderlag tycker man.
 
Jag smörjer ungefär vart 50:de mil och efter att jag kört i regn, och givetvis när kedjan är varm och go efter en tur.

Vad smörjer ni med för olja? Märke? Vilka är bra?

EDIT: Har kommit på var mitt missljud kommer ifrån som jag pratade om tidigare i tråden.. Det ÄR kedjan som låter.. och den låter rejält mycket.. Brukar kedjorna låta mycket på dessa hojar? Sjukt irriterande.. Och kedjan har ju liksom bara rullat 123 mil.. (d.v.s. lika långt som cykeln..)

Smörjde kedjan nu idag efter att jag tvättat hojen men inte blev det mycket bättre för det.. frågan är om det kan göra någon skillnad om man spänner helvetet en aning till?
 
Last edited:
Det är nästan 9500 inlägg i tråden och det skulle ta mig några dagar att plöja igenom allt det, så jag ställer en fråga istället. Hoppas nån kan ge mig lite feedback!

Jo jag har min hoj till salu hos en handlare nere i Småland, tanken var att de skulle sälja den och sen skulle jag vara hojlös ett tag. Men nu har jag funderat igenom det och nej, det vill jag inte! Handlaren han en er6 f inne, årsmodell -06, gått runt 700 mil. Han vill ha 36 000 för den, jag har inte ringt och frågat vad han vill ha mellan min och den. Jag vill höra lite först får erfarna människor, just eftersom det är första årsmodellen. När är det service på den, vad ska jag tänka på mm.
Lite input och tankar om den är verkligen uppskattat!
 
Det är nästan 9500 inlägg i tråden och det skulle ta mig några dagar att plöja igenom allt det, så jag ställer en fråga istället. Hoppas nån kan ge mig lite feedback!

Jo jag har min hoj till salu hos en handlare nere i Småland, tanken var att de skulle sälja den och sen skulle jag vara hojlös ett tag. Men nu har jag funderat igenom det och nej, det vill jag inte! Handlaren han en er6 f inne, årsmodell -06, gått runt 700 mil. Han vill ha 36 000 för den, jag har inte ringt och frågat vad han vill ha mellan min och den. Jag vill höra lite först får erfarna människor, just eftersom det är första årsmodellen. När är det service på den, vad ska jag tänka på mm.
Lite input och tankar om den är verkligen uppskattat!

Har en er6f 09 iförsig men jag har service var 600 mil på min
vet inte hur det är med 06
 
Jag har ett GPR titan slipon samt en Power Commander III USB med tillhörande kablage för en ER6 som ska säljas. Det finns ett litet märke på på sidan av ljuddämparen efter en marksyning, men inget man tänker på. Vill sälja detta eftersom jag monterat på orignal ljuddämpare och således inte behöver sakerna längre.

För detta vill jag ha 4000 kr, vid en snabb affär kan priset självklart diskuteras. Skicka pm till mig så hör jag av mig. =)
 
Någon mer än jag som tycker att er6an är onödigt lågt drevad och dessutom med väldigt tätstegad låda? Jag kör original 15/46 och känner ofta att jag kan dubbelväxla från ex 2:an till 4:an till 6:an. Hojen har ju så bra bottendrag att de täta stegen blir onödiga. Någon som har tips på högre drevning? Och framförallt var kan man köpa 16t eller tom 17t framdrev om nu det passar...?
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

Back
Top