Metzeler Sportec M3, bra eller anus?

jag har tyvärr ingen laptimer men det var en som tog tid på 1.09 sviestad nått random varv, vet inte vilket så kanske åkte 1.07 nått varv och enda gången jag hade släpp var på blött och när jag skulle växla ner in i torparn, Twin plus en dålig mellangas:död

Har hört mycket bra om stortsmart men kör du cbr600 med sportsmart oxå?

Nee.. Fick massa Michelin-däck med nya hojen, så jag ska döda dem först. Sen blir det Dunlop GP racer.

Och Torparn kan jag säga att de flesta vad jag förstått åker rätt brett in i som åker fortfort. Jag fick släpp både med SuperDuken (så jag vet vad du menar med motorbroms) och nu med 600an.. Och ärligt talat är inte skillnaden så stor. På 600an måste man hålla varvet över 10.000 och biter den tillbaka också. Men, så har jag inte fattat det där med mellangas heller :brinnerup

Kul att det gått bra för dig.. Ses vi på träningarna i vår då?

Nee.. Fick massa Michelin-däck med nya hojen, så jag ska döda dem först. Sen blir det Dunlop GP racer.

Och Torparn kan jag säga att de flesta vad jag förstått åker rätt brett in i som åker fortfort. Jag fick släpp både med SuperDuken (så jag vet vad du menar med motorbroms) och nu med 600an.. Och ärligt talat är inte skillnaden så stor. På 600an måste man hålla varvet över 10.000 och biter den tillbaka också. Men, så har jag inte fattat det där med mellangas heller :brinnerup

Kul att det gått bra för dig.. Ses vi på träningarna i vår då?

ja det där med mellangasen har jag börjat lura med men ibland så går det lite för fort i nerväxlingen så gasen kommer efter och det blir ett skutt ist för inbromsning.

Ja som det ser ut nu så blir det 600cc rr i vår, men jag velar om jag ska bygga egen eller köpa färdig, både för o nackdelar, men jag hoppas iaf att det behövs nya däck till hojen då blir der racetec för hela slanten:)
Vi syns på träningarna!

ja det där med mellangasen har jag börjat lura med men ibland så går det lite för fort i nerväxlingen så gasen kommer efter och det blir ett skutt ist för inbromsning.

Ja som det ser ut nu så blir det 600cc rr i vår, men jag velar om jag ska bygga egen eller köpa färdig, både för o nackdelar, men jag hoppas iaf att det behövs nya däck till hojen då blir der racetec för hela slanten:)
Vi syns på träningarna!

Köp färdig, tveklöst.

Räknar jag på min så är det minst hälften av priset som är extragrejer.

En sjysst hoj är en sak, men raceade och klotade hojar är ofta rätt billiga, men inte sämre för det. Och så får man ofta med:

- extra uppsättningar hjul
- racefotpinnar
- Bättre dämpare
- helsystem
- laptimer
- kraschkåpor
- stålomspunnet
- najjat, glykolfritt och reglementsenligt.. Inte så dyrt, men skönt att slippa själv.

Det billigare inköpet fyller du ut med däcksverktyg, däcksvärmare, depåstöd, sjyssta verktyg för de vanliga sakerna och en kraschbudget tills du behöver ny hjälm.

Gällande val av däck som licensåkare har jag grottat lite i det precis nu då jag ska köpa till nästa säsong. Billigast är att köpa beggade racedäck. Problemet är att de bästa däcken blir hala (kalla) om man inte är tillräckligt snabb, och det är ganska snabbt det. Mönsrade racedäck, typ Michelin power one comp är lika bra som slicks, men slits snabbare.

De "bästa" däcken, som man sätter banrekord med, kostar dessutom massor per set. Så jag kommer köra typ dunlop gp räser endurance eller liknande. Ntec verkar bäst enligt alla som vet, och får man lite hjälp med dämparinställningar så håller de tydligen hyfsat också.

GPracer E 180/55 kostar typ 1650 pix på hojdäck.. Bättre än 2500 för däck man ändå inte behöver hos TL racing.

Sen finns det tusen läror, men är kör man inte runt på 59or så känns det som man kan köpa däck som är lite billigare och håller längre så man har råd att köra lite mer istället.

Mina 0,50

Köp färdig, tveklöst.

Räknar jag på min så är det minst hälften av priset som är extragrejer.

En sjysst hoj är en sak, men raceade och klotade hojar är ofta rätt billiga, men inte sämre för det. Och så får man ofta med:

- extra uppsättningar hjul
- racefotpinnar
- Bättre dämpare
- helsystem
- laptimer
- kraschkåpor
- stålomspunnet
- najjat, glykolfritt och reglementsenligt.. Inte så dyrt, men skönt att slippa själv.

Det billigare inköpet fyller du ut med däcksverktyg, däcksvärmare, depåstöd, sjyssta verktyg för de vanliga sakerna och en kraschbudget tills du behöver ny hjälm.

Gällande val av däck som licensåkare har jag grottat lite i det precis nu då jag ska köpa till nästa säsong. Billigast är att köpa beggade racedäck. Problemet är att de bästa däcken blir hala (kalla) om man inte är tillräckligt snabb, och det är ganska snabbt det. Mönsrade racedäck, typ Michelin power one comp är lika bra som slicks, men slits snabbare.

De "bästa" däcken, som man sätter banrekord med, kostar dessutom massor per set. Så jag kommer köra typ dunlop gp räser endurance eller liknande. Ntec verkar bäst enligt alla som vet, och får man lite hjälp med dämparinställningar så håller de tydligen hyfsat också.

GPracer E 180/55 kostar typ 1650 pix på hojdäck.. Bättre än 2500 för däck man ändå inte behöver hos TL racing.

Sen finns det tusen läror, men är kör man inte runt på 59or så känns det som man kan köpa däck som är lite billigare och håller längre så man har råd att köra lite mer istället.

Mina 0,50

Ja det är ju just det, Priset.

Det men Endurance däck har jag kollat ganska mycket och enligt hojdäck.se så håller medium 250km och endurance 400km tävlingstempo så det blir ju ganska mycket dyrare att åka på medium eller soft.

däckonline har metzeler racetec slick CompK 180/55-17 för 1524:- och racetec interact k3 1658:- men testvinnaren racetec k3 kostar 2161:-

59or på sviestad lär det ju ta ett tag innan man når upp dit:)

Ja det är ju just det, Priset.

Det men Endurance däck har jag kollat ganska mycket och enligt hojdäck.se så håller medium 250km och endurance 400km tävlingstempo så det blir ju ganska mycket dyrare att åka på medium eller soft.

däckonline har metzeler racetec slick CompK 180/55-17 för 1524:- och racetec interact k3 1658:- men testvinnaren racetec k3 kostar 2161:-

59or på sviestad lär det ju ta ett tag innan man når upp dit:)

Av andras erfarenhet och tips jag fått (är inte där än själv :().. Så börjar man väl åka träningar så är man nere runt 1.03 hyfsat snabbt. Därefter hänger det lite på vilja och talang om man kommer ner till minuten, eller under. Men i år var det många nya och vi i bottenskrapet :huvet har nog åkt mellan 1.03 och 1.05 ungefär, för att hitta ett rimligt intervall.

Och grejen är ju ändå att priset per däck är rätt ointressant, det är priset per varv/mil/timme som spelar roll.

Sen tror jag att vi (du & jag) kommer MYCKET längre än 40 mil på ett E däck. Tävlingtempo som de anger är nog rätt mkt högre än man kan vänta sig leverera på ett tag till :(.

Testa, känn dig trygg med valet.. Och som jag prioriterar när jag ska välja försöker jag fråga mig fram till vilka som släpper "snällast". Så man kan gå lite brett utan att highsidea varenda gång man blir kaxig (ajsomfanochdyrtsomfan)

Av andras erfarenhet och tips jag fått (är inte där än själv :().. Så börjar man väl åka träningar så är man nere runt 1.03 hyfsat snabbt. Därefter hänger det lite på vilja och talang om man kommer ner till minuten, eller under. Men i år var det många nya och vi i bottenskrapet :huvet har nog åkt mellan 1.03 och 1.05 ungefär, för att hitta ett rimligt intervall.

Och grejen är ju ändå att priset per däck är rätt ointressant, det är priset per varv/mil/timme som spelar roll.

Sen tror jag att vi (du & jag) kommer MYCKET längre än 40 mil på ett E däck. Tävlingtempo som de anger är nog rätt mkt högre än man kan vänta sig leverera på ett tag till :(.

Testa, känn dig trygg med valet.. Och som jag prioriterar när jag ska välja försöker jag fråga mig fram till vilka som släpper "snällast". Så man kan gå lite brett utan att highsidea varenda gång man blir kaxig (ajsomfanochdyrtsomfan)

ja det däcket jag bara kommer 40 mil på med mina tider kommer inte jag köra på igen. jag tror man kan få ut iaf 80-100mil på ett endurace.

Jag har försökt forska lite i endurance däck i metzeler och jag tror det är k3, om jag förstått rätt så är det k0-3 och det är hårdgrader då k3 är hårdast men man får väl prova runt lite om jag inte är nöjd :tummenupp

ja det däcket jag bara kommer 40 mil på med mina tider kommer inte jag köra på igen. jag tror man kan få ut iaf 80-100mil på ett endurace.

Jag har försökt forska lite i endurance däck i metzeler och jag tror det är k3, om jag förstått rätt så är det k0-3 och det är hårdgrader då k3 är hårdast men man får väl prova runt lite om jag inte är nöjd :tummenupp

Jag blev rekommenderad Metzeler just för att de släpper snällt.. Inte snabbast, men det är ju inte jag heller.

;)

Äntligen får jag återanvända lite dynga!
Saxat ur "Sport vs touring, eller båda"-tråden:

Att välja däck inför resan är ju lite lurigt eftersom för mjuka däck med det sköna klistriga greppet gärna tar slut när man har som roligast, och med däck som är lite hårdare kanske aldrig förtroendet att dra ett åtta-minuters varv på Ringen infinner sig.

Veckan innan jag skulle sticka ner till Alperna bestämde jag mig för ett set
Metzeler sportec m3. Först skulle jag klara av en heldag på Sviestad, vilket gick kanonbra!
Tyckte väl kanske att det kanade lite ut ur esset så jag sänkte trycket från 2.4 till 2.2 fram och från 2.9 till 2.5 bak, sen var det bara och köra! Det vart höga 57:or innan dagen var slut (gamla banan) utan att de svimmade av värme. Schyssta touring mackor!

En dag i Österrike i början av min semester:
Jag hade landat i Gmunden men stan va inte riktigt som jag hade tänkt mig, så jag lallade vidare nästa dag. Åkte förbi Attersee och tänkte att när jag ändå är så nära kan jag lika gärna dra till Salzburgring och kolla om det var nåt på gång. Satte mig i en slänt utanför staketet och glodde. Det verkade vara nån typ av förarkurs för rätt vad det var stannade en grupp där jag satt. Efter en kort genomgång fick deras instruktör syn på mig.
Han skrek: ”Vad sitter du där för?”
Jag svarade: ”Jag bara tittar lite.”
Han: ”Vi har banan till klockan åtta, hon är bara elva än. Kassan är där borta.”
Jag: ”Men jag ska int…”
När han fällde ut armen i riktning mot restaurangen i depån tröt mina argument.

90 € fattigare hängde jag av väskorna i en av depå boxarna som arrangören hade hyrt.
Zeb förklarade; ”Ni kör bakom mig på ett led första passet, nästa pass kör ni framför mig en i taget. När vi kört ett varv går ni åt sidan och lägger er sist i gruppen, okej?
Och förresten, min grupp är den snabbaste” sa Zeb och tittade på mig.
Det kändes som om Svea Rikes heder hängde på mina axlar. Banan i sig var väl inte så märkvärdig utom ett parti. Efter ca två kilometers fullgas uppför baksidan kommer man till ett krön (med min r6 ca 270) blippar ned till 5:an och vräker sig in i en låång höger med pucken i backen. Hårresande!
När dagen slutade var hojen ännu ovurpad och jag stoppade ner 1.36 i bagaget och drog ner till Zell am See.
Men däcken då? Ja dom gjorde ett utmärkt jobb, jag märkte inte av dom på hela dan. Det var väl nån gång det gled iväg lite men helt ofarligt. Efter två veckor i Alperna gasade jag upp till Ringen och sedan hem . Efter totalt 740 mil var ca 3 mm gummi borta dvs. halvslitet. Ett kompromissdäck som funkar helt okej på bana och ändå har en anständig livslängd. Hade jag haft möjlighet skulle jag verkligen vilja prova efterföljaren sportec m5.

Jag undrar hur ni själva tänker när ni ska ut på sportsemestern?
Kör ni vidare på däcken ni använder normalt här hemma och struntar i att det kanske kostar semesterdag att hitta en hojfirma som kan byta?
Vilka är era erfarenheter av däck som både pallar motorvägar i högt tempo och bankörning?

-----------------------

Sammanfattning: Inget touringdäck, och inget räserdäck, men perfekt för allt däremellan!
Och sen är nog 3mm är drygt halvslitet.

edit:
Och överhuvud taget är Metzeler snälla vid gränsen för släpp, både racedäcken och gatdäcken, men lite tunga att ändra riktning med, profilen är ju som ett U, Dunlop bl.a är lite mer V.

Last edited:
Äntligen får jag återanvända lite dynga!
Saxat ur "Sport vs touring, eller båda"-tråden:

Att välja däck inför resan...

Sammanfattning: Inget touringdäck, och inget räserdäck, men perfekt för allt däremellan!
Och sen är nog 3mm är drygt halvslitet.

Fint!, jag har bara hunnit med ca 400mil och det enda är att det blivit lite plattslitet (motorväg ner till sviesta o hem).
Jag körde som bäst med 2.1bak 2.3fram kalltryck mer vågade jag inte gå ner för att kunna förstöra däcken.

Men absolut det är inget räserdäck men ett förbannat bra till både touring och lättare bana.
Ska tillläggas att jag drog mig vatten över huvet och åkte för fort ur bergskurvan så det vart gräsmattan i 120 men jag höll mig på hjulen så offroaddäck går det bra som oxå:)

Jag har knäskrapat med mina...ingen elefant kvar heller.

elefant?:va

Last edited:

Är du säker på att du kör på Metzeler?

elephant.jpg

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT