Lära mig köra på bakhjulet

LiamWis

Medlem
Gick med
3 Sep 2009
Hoj
BMW F800R
Ok, säsongen börjar närma sig slutet :död men ack den som ger sig.

Jag kör en F800R och har börjat bli bekväm med hur den beter sig och har börjat "leka" med att få upp den på bakhjulet.

Just nu är den en i orginal utförande så ingen slipon mm .
Någon som har tips hur man skall göra? En härlig "dummy for wheely".

Jag är ute efter att kunna göra "slow" weelys, dvs inga power wheelys här.

Någon som har en F800R och som kan ge lite tips.
Eller har du kanske moddat den, och i så fall vad?
Slipon?
Drevat? (fram / bak och hur många "kugg")

Just nu får jag väl upp fronten ca 40% av gångerna, så helt "hoplös" är man kanske inte. :)
Men är det någon som är duktig så hjälp gärana till med tips..

Tackar på förhand.

Letar och ser.. Men finns det någon snäll person som har tiden över så skriv gärna en rad här eller lägg upp läng.

Tackar

Säg den som vet :)

Vill bara få tag i liet tips hur man skall göra så man är på rätt spår.
Känns lite som man är "fast" och kommer inte längre.

Hojen är inte den lättaste att få upp även om reklamen som BMW vill få oss att tro på säger motsatsen.

Tips, hjälp, länkar eller pm funkar.
All hjälp är välkommen.

Ang PeterNorth så är han tydligen "bannat och visas ej på SH längre."

Last edited:
he he. Då hade han varit rätt man att ge ett eller annat tips :)

Well, någon annan som har tips / råd att ge så.. :-)

Knepet är att framhjulet ska vara högre än bakhjulet, dvs har man svårt att få upp framhjulet får man istället gräva ner bakhjulet.

Just detta moment är dock lättare på grusväg än på asfalt, men med lite träning så klarar man det på alla underlag :tummenupp

Finns en tråd om det här i stuntforat..

Menmen, större bakdrev gör de lättare att få upp den, och att köra sakta på slangen.

Lättaste sättet att få upp den är ju att åka sakta på 1an, dra in kopplingen, varva och sen släppa kopplingen fort - samtidigt som du följer med med kroppen/drar hojen bakåt. Glöm inte att ha en fot på bromsen, kan göra ont med lite otur annars:död

Luta dig inte framåt när du får upp den...

Det enda tips som någonsin kommer få dig att lära dig är: Öva!

När jag lärde mig så läste jag allt på internet om att köra på bakhjulet! Gjorde de mig till slangkung? Nej! Det gjorde faktiskt ingen skillnad alls.

Det är bara öva öva öva öva.

Men visst kan du får tips om du vill jag e verkligen ingen surpuppa! :)

1. Använd kopplingen, in med kopplingen, varva upp hojen, sen släpper du kopplingen (detta är också en sak du behöver öva på för att få känsla i det)
2. Luta dig inte frammåt, INTE! Luta dig gärna lite bakåt istället men inte så långt bakåt så armarna blir helt raka.
2. Ha foten på bakbromsen.
3. Gasa mera. Visst kan det låta riskabelt och man tänker också "men jag gasar ju fullt". Men nej det gör man inte, att dömma av det du säger att framhjulet kommer upp i luften 40% av gångerna tyder på att du gasar för lite.
4. Försök inte att köra jättehögt på bakhjulet för ens du kan få upp hojen i luften på varje försök, för annars när du väl får upp den högt kommer det vara okontrollerat.
5. I början när du övar så är det ett jättebra sätt att åka och göra "kaninhopp" med hojen bara för att lära dig lite knep med hur du ska flytta kropp och trycka fjädring när du ska studsa upp den.
Så åk på 1an på varvet där du vet den drar fint, så trycker du till med kroppen frammåt sen samtidigt som motorn rusar till (inte samtidigt som du vrider på rullen, finns alltid fördröjning) så flyttar du kroppen bakåt.
6. Ha foten på bakbromsen!
7. När du börjar bli irriterad, sluta!
Du kan åxå tömma ur lite luft ur bakhjulet... Eller lite och lite, ska du enbart och 100% öva bakhjul 1 timme kan du tömma ur mycket luft (ner till typ 1,5bar) men tänk på att det ändrar egenskaperna på motorcykeln om du börjar köra annat än bakhjul.

Jaja har du några funderingar så fråga på! :)

Tackar Lethenstrm.
Öva öva och åter öva.. Någon som vet vart det finns bra ställen på att öva i Stockholm? Ut på gatan är kanske inte det bästa närman är grön som jag, he he.

Hade hoppas på någon BMW åkare kunde ge lite rpm tips mm.
Hojen visar ju rött vid 9000 rpm och många andra hojar har ju ett par tusen rpm till att leka med.

Just nu gör jag så här.
1) Kör sakta och är kanske 2000 rpm på ettan (ettan är J lång på F800R)
2) Trycker in kopplingen och "drar i rullen" (gasar på)
3) Släpper kopplingen vid ca 4,5-5000 rpm

Gör jag rätt?
Lite trixigt att inte varva för mycket för vid 6000 rpm så spinner man bara loss nu.

Men har jag "fattat" tekniken rätt, och så är det bara att öva öva?

Tackar Lethenstrm.
Öva öva och åter öva.. Någon som vet vart det finns bra ställen på att öva i Stockholm? Ut på gatan är kanske inte det bästa närman är grön som jag, he he.

Hade hoppas på någon BMW åkare kunde ge lite rpm tips mm.
Hojen visar ju rött vid 9000 rpm och många andra hojar har ju ett par tusen rpm till att leka med.

Just nu gör jag så här.
1) Kör sakta och är kanske 2000 rpm på ettan (ettan är J lång på F800R)
2) Trycker in kopplingen och "drar i rullen" (gasar på)
3) Släpper kopplingen vid ca 4,5-5000 rpm

Gör jag rätt?
Lite trixigt att inte varva för mycket för vid 6000 rpm så spinner man bara loss nu.

Men har jag "fattat" tekniken rätt, och så är det bara att öva öva?

Försök att hittar vart i varvregistret effektkurvans topp ligger, gissningsvis runt 4 tusen varv?! Accelerera på vald växel, precis innan du prickar denna topp med varvnålen, duttar du till på kopplingen och rycker i styret. Å iväg på slangen far du som skjuten ur en kanon. Nästa steg är att kasta upp hojen på slangen och sedan peta i nästa växel nästan direkt, du slipper då att varvet tar slut.

Btw, Kan PeterNorth slanga en gammal trött KTM kan du slanga en BMW :D:tummenupp

Stirra dig inte blind på hastighet eller vissa varvtal, gå på känsla o motorljud...
Börja med att ha foten beredd på bakbromsen, 2:ans växel, Håll full gas, när effektpuckeln kommer så trycker du ihop dämparna fram samtidigt som du duttar till på kopplingen(håll kvar full gas, släpp av först när du kommer upp på balanspunkten)

Så gör jag, det funkar för mig... :)

Lycka till!

Bli inte för besviken bara om det inte fungerar så bra iom Bmw har en lång hjulbas så är den inte bland de lättare hojarna att busa me ;)

Jag powerwheelade med min i söndags. Det var lite läbbigt faktiskt, mest för att jag inte var beredd på det. Dagens minst informativa inlägg på sh. :)

Åk ner till jordbro, brukar öva på rörvägen mellan jet och åvc.. Där finns det en fin uppförsbacke att öva i. Det blir lättare i uppförsbacke, iaf att hålla kvar den på slangen

*/ ?>
Nyheter
Harley-Davidson lanserar RIDE

Pressrelease från Harley-Da...

KTM uppdaterar sin elhoj

Pressrelease från KTM: ...

Verksamheten säkrad på Gotland Ring!

Det har varit många turer k...

Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

Back