R1 och R6-tråden!

Nån som har en tank eller bakram liggandes till en -05?

Kollat ebay? MC-skrotar?

Är det någon som vet vad som är rekomenderat fjädrings-"häng" på R1 från 2003?

Menar du statiskt häng så är ca 5-10mm ganska vedertaget.
Inklusive förare ca 30-40mm. (Detta är dock riktlinjer för bankörning / sportig inställning).
 
Last edited:
Gött!:tummenupp Hoppas du får igång den snart så du hinner köra det sista av säsongen!

Tackar!
Nja i år blir det knappast aktuellt, jag är glad nog om jag får igång den till vårens första dagar :tummenupp

Men du, en fundering: Om jag skulle slå till på det där USA-kittet, får jag då igång min R1'a? Den har ju fortfarande imobilizer-systemet igång, eller? Även om jag beställer nya delar så kommer ju nuvarande imobilizer att bråka med de nya delarna känns det som. Jag hoppas att min okunnighet även är felaktig förstås :P

För om jag nu har fel så verkar det vara det klart bästa alternativet. Blir 13.000:- för samma delar från Yamaha om jag låter Sam's motor direktimportera.....fast då ingår ju styrkrona för 1800:- med :tuttar
 
Tackar!
Nja i år blir det knappast aktuellt, jag är glad nog om jag får igång den till vårens första dagar :tummenupp

Men du, en fundering: Om jag skulle slå till på det där USA-kittet, får jag då igång min R1'a? Den har ju fortfarande imobilizer-systemet igång, eller? Även om jag beställer nya delar så kommer ju nuvarande imobilizer att bråka med de nya delarna känns det som. Jag hoppas att min okunnighet även är felaktig förstås :P

För om jag nu har fel så verkar det vara det klart bästa alternativet. Blir 13.000:- för samma delar från Yamaha om jag låter Sam's motor direktimportera.....fast då ingår ju styrkrona för 1800:- med :tuttar

Eller är den här det bästa alternativet tro?
http://www.ebay.com/itm/Yamaha-YZF-...42?pt=UK_Motorcycle_Parts&hash=item2314105db2
Ser ut som om tanklocket följer med också, vilket behövs om jag ska byta nycklar. Men är det inte så att OEM betyder att det är ett komplett set och att jag då kommer att kunna ha imobilizer?
(sorry för många frågor nu X-up!)
All the best to you for your help and support!
 
Eller är den här det bästa alternativet tro?
http://www.ebay.com/itm/Yamaha-YZF-...42?pt=UK_Motorcycle_Parts&hash=item2314105db2
Ser ut som om tanklocket följer med också, vilket behövs om jag ska byta nycklar. Men är det inte så att OEM betyder att det är ett komplett set och att jag då kommer att kunna ha imobilizer?
(sorry för många frågor nu X-up!)
All the best to you for your help and support!

OEM betyder att det är orginalprylar.

startspärren sitter i ECU, dvs databoxen

ringen runt tändningslåset är bara en antenn, för att kunna prata med boxen.

priset för ovan verkar vettigt, då allt medföljer. dock bara en nyckel.


du kan ju alltid buda på denna http://www.ebay.de/itm/yamaha-r1-rn...pt=Motorrad_Kraftradteile&hash=item415d7e0979
 
Last edited:
Hej!

-00:an uppdaterades på 150 punkter, det mesta är mindre grejer, bl a så blev körställningen lite mer civiliserad, lamporna en liten annorlunda form med mera.

-98:an hade problem med en liten fjäder till 2:ans växel som gärna gick av, detta uppdaterades till -99. För övrigt finns det inga andra "fel" eller kampanjer.

Däremot finns det en hel del att kolla upp generellt, men specifikt växellådorna som kan vara slitna och ha problem med växlar som hoppar ur. Detta beror oftast på slitna växelgafflar. Många exemplar tenderar också att dricka mycket olja. Annars, ett säkert köp!

Så det är alltså värt att köpa 00an? vilken körställning är mest upprätt, alltså vilken hoj har kortast avstånd mellan sadel och styre?

olja är jag van vid eftersom min hoj drar sjukliga mängder olja.

finns det någon märkesförsäkring för yamaha cyklar?
 
Så det är alltså värt att köpa 00an? vilken körställning är mest upprätt, alltså vilken hoj har kortast avstånd mellan sadel och styre?

olja är jag van vid eftersom min hoj drar sjukliga mängder olja.

finns det någon märkesförsäkring för yamaha cyklar?

Så det är alltså värt att köpa 00an?
Ja, förutsatt att den är felfri för övrigt :)

Vilken körställning är mest upprätt, alltså vilken hoj har kortast avstånd mellan sadel och styre?
-00:an (-99 och -98 är mer extrema).

Finns det någon märkesförsäkring för Yamaha cyklar?
Nej, tyvärr inte för Yamahas sporthojar i alla fall.
 
Kollat ebay? MC-skrotar?



Menar du statiskt häng så är ca 5-10mm ganska vedertaget.
Inklusive förare ca 30-40mm. (Detta är dock riktlinjer för bankörning / sportig inställning).

Tackar. Precis vad jag ville veta. Får låna hem en kompis som kan hjälpa med att mäta. Ska bara måla färdigt i garaget/upp med massor av lysarmaturer/köra 5S och förpassa annan bråte till tippen.

X-up: En annan fråga kring fjädring. Med vilken frekvens bör man skicka bakdämparn på genomgång. Min hoj har gått 3000 mil snart. Har jag någon glädje av att lägga pengar på det?
 
Hej!
Åkte FZR (-89) på 90-talet. Skillnaden mot R1 än väldigt stor. Kanske inte motormässigt förrens du kommer upp på en 04-modell men väghållningen skiljer enormt.

Byt och glädjs åt teknikens landvinningar.

Jo, jag sitter på en FZR idag. har testat några R1or.

helt annan upplevelse. men är det förfarande förgasarmotorer på tidiga r1or? är det rent av samma motor?

hur är det med delar till R1an. dyrt? tillgängligt?

hörde någonstans att r1 -99 är betydligt billigare att försäkra än -00. stämmer det eller var det bara ett säljarknep för att bli av med sin hoj via blocket?
 
Jo, jag sitter på en FZR idag. har testat några R1or.

helt annan upplevelse. men är det förfarande förgasarmotorer på tidiga r1or? är det rent av samma motor?

hur är det med delar till R1an. dyrt? tillgängligt?

hörde någonstans att r1 -99 är betydligt billigare att försäkra än -00. stämmer det eller var det bara ett säljarknep för att bli av med sin hoj via blocket?

Nej det är inte samma motor. Inte ens i närheten faktiskt då R1:ans motor är totalt ombyggd, mer framåtlutad, kompakt, kortslagig, men ja, 98-01 har förgasare. Insprut kom först till -02. Enda likheten är väl egentligen att båda motorerna är 5-ventilade som varit lite av Yamahas signum fram till -07.

Skillnaden i försäkringskostnad är marginell på en -00 mot en -99. Det vågar jag påstå. Den som sa så till dig körde nog ett försäljartrick.
 
Nej det är inte samma motor. Inte ens i närheten faktiskt då R1:ans motor är totalt ombyggd, mer framåtlutad, kompakt, kortslagig, men ja, 98-01 har förgasare. Insprut kom först till -02. Enda likheten är väl egentligen att båda motorerna är 5-ventilade som varit lite av Yamahas signum fram till -07.

Skillnaden i försäkringskostnad är marginell på en -00 mot en -99. Det vågar jag påstå. Den som sa så till dig körde nog ett försäljartrick.

98:an var typad med lägre effekt (tror dom blandade ihop kw och hk) och därför billigare att försäkra. Jag har en 00:a som jag inte tycker är farligt dyr ändå sålänge det inte ska vara helförsäkrat på medianbolaget.
 
OEM betyder att det är orginalprylar.

startspärren sitter i ECU, dvs databoxen

ringen runt tändningslåset är bara en antenn, för att kunna prata med boxen.

priset för ovan verkar vettigt, då allt medföljer. dock bara en nyckel.


du kan ju alltid buda på denna http://www.ebay.de/itm/yamaha-r1-rn...pt=Motorrad_Kraftradteile&hash=item415d7e0979

Hej på dig och tusen tack för inlägg samt tips!!
Nu är jag superkass både på tyska och på ebay...men det ser ut som om allt medföljer utom låset till kutsen?
Om jag budar och vinner den där (hur man nu budar, haha), blir jag utan imobilizer då? Jag vet inte vad det är för svart box i annonsen men misstänker det är ECU som du skriver om. (?)

Tycker ni som svarar och tar er tid är helt fantastiska. Tack som fan!
/Johan
 
Det är ingen som råkar sitta/ligga/stå/finnas brevid en Öhlins dämpare bak till en R1 05?
 
Hej hej. Köpte min R1'a igår. Har tidigare kört yzf 750r. R1'an hade precis ALLT jag letade efter hos en hoj, så det var inte så svårt att bestämma sig :tummenupp.

En liten fråga: behöver ny drivlina. Har kollat runt lite både i Sverige och på Ebay utomlands. Hur vet man vilka som är bra och värda att köpa? Finns det vissa märken man skall se upp med eller tvärtom??
Priserna skiljer ju markant.
 
Försäkring

Vad betalar ni i försäkring på eran hoj?
Hel eller halv? Ålder, bostad och årsmodell på hojen?

Kan man ställa hojen på sin mamma utan att det blir problem om det händer något?
 
Vad betalar ni i försäkring på eran hoj?
Hel eller halv? Ålder, bostad och årsmodell på hojen?

Kan man ställa hojen på sin mamma utan att det blir problem om det händer något?

Nej, det kan du inte. För det första lär försäkringsbolagen reagera när din morsa skaffar en R1:a. För det andra lär de verkligen reagera om du kör omkull på den.

En tanke kan ju vara att skaffa en avställningsbar försäkring, t.ex. från Folksam. Då betalar du bara för tiden du använder hojen.
 
Varför skulle du inte kunna få "låna" din morsas r1 hon skaffat för att övningsköra på? ;)

Klart du kan vurpa på hennes hoj du lånat för en testkörning och få ut ersättning.

Det funkar ju på bil så varför inte på hoj?
 
Varför skulle du inte kunna få "låna" din morsas r1 hon skaffat för att övningsköra på? ;)

Klart du kan vurpa på hennes hoj du lånat för en testkörning och få ut ersättning.

Det funkar ju på bil så varför inte på hoj?

För att det framgår av försäkringsvillkoren..?

Du tror väl knappast att ingen försökt samma sak förut?
 
Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Back
Top