Var köpa slang mellan bromsvätskebehållare och pump?

zilog

Mr. Hardtechno
Gick med
13 Jan 2004
Hoj
RSV1103R -02 Magnesium, VW Polo 1.4 GTI -97
Som rubiken lyder, vad för typ av slang måste man ha för att det ska tåla bromsvätska utan att hårdna eller lösas upp. Vill även kunna köpa slangclips på samma ställe.

Har ingen riktig koll på vilka grovlekar jag är ute efter, men 4-5-6mm nånstans är nipplarna om jag får gissa (Brembo 19x18 radialbromspump samt original kopplingspump Aprilia RSV1000R -02).

I princip vilken silikonslang som helst duger.

Mekonomen har garanterat sån slang.

EPDM/nitril är skiten om det skall hålla på lång sikt.
Alternativt PTFE/teflon men det är i vissa fall inte så smidigt att använda då det är "hårt".

I princip vilken silikonslang som helst duger.

Mekonomen har garanterat sån slang.

Har nu fått tag i en slang från en mc-handlare, dock visste de själva inte vad det var för material i den mer än att den skulle vara lämplig för min tillämpning. Jag har gjort ett "U" med pluggar i ändarna, och fyllt slangen med bromsvätska (50/50 Starta + Motul RBF600 för att få lite spridning på vätsketypen) samt hängt den så att vätskan stannar i "U":et. Den hänger nu i en ouppvärmd lokal i södra delarna av landet.

Det är 2 veckor tills jag hinner röra detta igen, kommer dessa två veckor att räcka som testperiod för att veta om slangen kommer att svettas vätska eller hårdna i framtiden? Efter 1 dygn så har iaf inget svettande eller hårdnande inträffat.

Ska det verkligen vara såpass special för icke trycksatt bromsvätska? Måste väl finnas nån annanstans med kan man tycka (typ Biltema, Jula etc)
Ställer mig samma fråga.
En av anledningarna till att man använder just "bromsvätska" (en glykol) är ju att den är skonsam mot gummi och gummipackningar.
En lämplig bränsleslang borde således vara helt ok?
Dock inte den sopiga och snabbhårdnande transparenta "plastslang" som ofta används mln tank-förgasare på moppar...:gnissla

Eller har jag fel?

Har kört fultemas bränsleslang flera ggr, den är kass! Ytterhöljet spricker av uv-ljus och innerslangen torkar sönder av bromsvätskan. Tar tacksamt emot förslag på vart man kan hitta "riktig".

*/ ?>
Nyheter
Sista dagarna för ”Early Bird”, Gotland Ring Bike Week!

Boka senast lördag 31/1 för...

Gotland Ring GPE Circuit i konkurs, verksamheten räddad!

Bolaget bakom den dagliga d...

Besöksstorm till MC-mässan på Elmia

Den svenska mc-mässan har v...

MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Nya Indian Chief Vintage

I kölvattnet av att ha spar...

MotoGP 2026: kalender och förare

MotoGP-kalendern och förarn...

Benavides till dramatisk Dakar-seger

Luciano Benavides, som gick...

Gotland Ring Bike Week 2026 – rabatt på färjan klar!

Alldeles nyss fick vi klart...

Michelin lanserar Anakee Adventure 2 – nytt adventuredäck med fokus på väg, men redo för grus!

Michelin breddar sitt adven...

Back