Rm 250 vägrar starta, för mycket komp?

Gubbeen

Ny medlem
Gick med
18 Oct 2010
Ort
Trollhättan
Hoj
triumph
Rm 250 vägrar starta HJÄLP!

suzuki 250 vägrar starta efter att toppen läckte. nu vill den inte gå igång och jag har bytt tändstift, rengjort förgasare, kollat gnistan och ja den har gnista, använder startgas men vägrar gå igång på startgas fast den har gnista!? behöver hjälp!!
 
Last edited:
Eftersom det är teknikforumet utesluter jag att det är ngn sorts flame.

2mm är alldeles för mycket. Om du ska rädda den toppen förutsätter det sannolikt att du (om nog gods finnes) svarvar ur förbränningsrummet, så att du får korrekt förbränningsrumsvolym och squish igen.

Det kan ju dock finnas fler fel i din motor, men 2 mms planing (utan höjd avgasport och squish-jobb) är fullt giltigt som enda felkälla.
 
Annars så gör en 2mm packning av kopparplåt och testa
 
Eftersom det är teknikforumet utesluter jag att det är ngn sorts flame.

2mm är alldeles för mycket. Om du ska rädda den toppen förutsätter det sannolikt att du (om nog gods finnes) svarvar ur förbränningsrummet, så att du får korrekt förbränningsrumsvolym och squish igen.

Det kan ju dock finnas fler fel i din motor, men 2 mms planing (utan höjd avgasport och squish-jobb) är fullt giltigt som enda felkälla.

om jag svarvar ner förbränningsrummet 2mm...blir det samma komp som innan då? för stiftet är ju fortfarande 2mm närmre kolven men spelar ingen roll eller?
 
Har du mätt squishen efteråt? Troligen är den extremt låg, så det är nog tur att den inte går igång. Varvar du lite finns det risk att kolven kysser toppen = dyrt.

För högt komp är inte alls bra. Risk för spikning.
Den kanske inte får någon gnista p.g.a det höga kompet (gissning).
 
Har du mätt squishen efteråt? Troligen är den extremt låg, så det är nog tur att den inte går igång. Varvar du lite finns det risk att kolven kysser toppen = dyrt.

För högt komp är inte alls bra. Risk för spikning.
Den kanske inte får någon gnista p.g.a det höga kompet (gissning).

men skulle det funka att svarva mer förbränningsrummet lika mycket som jag plana toppen, alltså 2mm..skulle det bli samma komp som innan?
för stiftet är ju fortfarande 2mm närmre kolven ..
 
men skulle det funka att svarva mer förbränningsrummet lika mycket som jag plana toppen, alltså 2mm..skulle det bli samma komp som innan?
för stiftet är ju fortfarande 2mm närmre kolven ..

Kan säkert funka om du distansar upp tändstiftet med 2mm m.h.a brickor.
Nu är jag inget proffs så någon annan får gärna bekräfta det..
 
toppen är fixad och monterad, men vägrar gå igång!! den har gnista, nytt tändstift, rengjord förgasare, och startar tom inte på startgas fast den har gnista!? fattar ingenting..
 
toppen är fixad och monterad, men vägrar gå igång!! den har gnista, nytt tändstift, rengjord förgasare, och startar tom inte på startgas fast den har gnista!? fattar ingenting..

Kan ha nått att göra med att du planade toppen ca 2mm för mycket

Gör som han säger ovan och skaffa fram en ny topp
 
Hmm...Orginal squish brukar ju vara nånstans 2.0 - 1,6 mm.

Släng toppen och köp en ny eller beggad. Det finns en Rm 250 (2001-2010) topp på blocket billigt!

Annars Mc skrot. 2-takts topp beggat bör inte kosta mer än 500:- då en ny kanske kostar 1500:-?
 
har pratat med än, enligt han så spelar d ingen roll att stiftet är 2mm närmre, men kan ju testa med kortare stift...eller menar du avståndet mellan stift elktroden?
Han menar mellan stiftet och elektroden..
 
har fåt den att tända till nu men med startgas men för direkt, lcykas alltid bara 1 gång! och stiftet blir fortfarande blöt av bensin så får bensin & gnista, men fattar inte varför den vägrar gå på bensinen!? ideer?
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

Back
Top