Telias adsl / HD / bandbredd

Torbjörn Gartsjö

Radical Riders
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
Honda Pan European
Jag har Telias adsl 8mbs. Normalt ligger hastigheten på ca 7,8 men om jag har en HD kanal igång på digitalboxen (bredbands-tv) så dippar hastigheten till ca 4,5 på bredbandet. Funderar nu på att gå upp till 30 mbs men är osäker på hur mkt bandbredd jag kommer att få ha kvar när digitalboxen är igång. Min gissning är att OM det går fram 30 mbs till mitt hus så kommer digitalboxen att ta sina 15 om icke HD kanal är igång o ytterligare 3-4 om HD kanal är igång. Gissar alltså på att jag kommer att ligga på ca 12 mbs på bredbandet. En ökning med dryga 4 mbs alltså. Lönt?

Det jag har hört innan är att tv:n inte ska belasta hastigheten på bredbandet om inte hastigheten totalt är så låg att den inte klarar att leverera fullt till både tv och bredband. Så tror inte det kommer va lönt för dig.

Telias digital tv äter bandbredd....

Jag har telia 24/1 och får ut ca 12-14MB/s ner och 1MB/s upp när tvboxen är avstängd...

När jag sätter på tv boxen så sjunker hastigheten till ca 6-9MB/s och börjar man zappa runt bland HD kanalerna så sjunker det ner till 3.5-4MB/s

Upp hastigheten brukar ligga runt 0.6MB/s när tvboxen är på... Har man då 3st datorer igång samtidigt så går det ibland extremt långsamt! :huvet
Jag fattar inte varför dom begränsar upp hastigheten till 1MB/s när man har digitaltv?!?! För på det "vanliga" 24Mb/s abonnemanget så får man ut 2.5MB/s...

Hade 24/1 men har precis bytt till 30.
Där dom "garanterar" minst 12..men det vet man hur det är med det.
Det samma med upphastigheten garanterar dom minst 5 eller 7 tror jag han sa.
För samma pris som 24mbit.
Kanske ett alternativ då det bara kostar 50 kr extra för 30 istället för 8.

Hade 24/1 men har precis bytt till 30.
Där dom "garanterar" minst 12..men det vet man hur det är med det.
Det samma med upphastigheten garanterar dom minst 5 eller 7 tror jag han sa.
För samma pris som 24mbit.
Kanske ett alternativ då det bara kostar 50 kr extra för 30 istället för 8.

Garanterat 12, ja det var just precis vad det blev. Men med digitalboxen avstängd. Med påslagen digitalbox blev det 9 och med HD-kanal aktiv blev det 4. Skillnad blev i princip nada. Tur det finns ångerperiod.

Nyheter
Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...

Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Shelby Turner, klar för GGN