I/H-balk,någon som är duktig?

När vi ändå är inne på detta med balkar....

Jag ska bygga en altan och har tänkt att använda mig av H eller I balkar, är liknande.
Anledningen är att jag vill ha en bygghöjd som är så liten som möjligt, då jag vill ha carport under altanen.
Vill inte heller ha någon pelare i mitten, utan de ska vara 5,5m långa.

Kan någon berätta för mig hur kraftiga balkar jag behöver ha?
Samt andra bra att veta saker. =)

Bifogar en liten skiss.

//Niklas

Till att börja med, H-balkar ska användas eftersom de tar mer last än I balkar i förhållande till höjden. Sedan kanske försöka få fram lite vad för last/vikt som kommer att finnas på altanen.
Vad kommer du ha på altanen? Bara vanlig plåtgrill och lite trädgårdsmöbler eller kommer du lyxa till det och bygga grill i betong och kanske en liten 10 kubiks uppblåsbar pool för känslan att sväva bland molnen.

Last edited:
På altanen kommer jag mest ha som du beskriver, inga betong konstruktioner, dock ett skärmtak över en del, samt att jag har förstått att snö väger en del! =)

På altanen kommer jag mest ha som du beskriver, inga betong konstruktioner, dock ett skärmtak över en del, samt att jag har förstått att snö väger en del! =)

om du går in på moelvens hemsida så kan du få alla vikter och mått med en limträbalk,sedan är det lättare att översätta.

Jag ska upp till Halmstad i slutet av nästa vecka och jobba som det ser ut nu ivf, skulle kunna dyka ut och titta på det.

det hade varit hur snällt som helst,börjar misstro att väggen ens är bärande som folk påstått med egenutsedd kunskap.

i mina ytterväggar är sponten stående,i min innervägg är den liggande ,jag skickar med lite bilder:)

Bifogat

• DSCN5593.jpg
    DSCN5593.jpg
    226.4 KB · Visningar: 383
  • DSCN5594.jpg
    DSCN5594.jpg
    217 KB · Visningar: 201
det hade varit hur snällt som helst,börjar misstro att väggen ens är bärande som folk påstått med egenutsedd kunskap.

i mina ytterväggar är sponten stående,i min innervägg är den liggande ,jag skickar med lite bilder:)

Jag ska till Fortifikationsverket i Halmstad nu på onsdag på byggmöte vid halv 3.
Vet inte hur lång tid det tar men runt 4-5 tiden ska jag nog vara klar.

Kan det passa.

varsågod,så då behöver du en vaccumpump eller är det bara läckage någonstans?
tack för hjälpen och ögonen

varsågod,så då behöver du en vaccumpump eller är det bara läckage någonstans?
tack för hjälpen och ögonen

Det var så lite så.
Skoj att snacka skit igen efter så pass många år sen sist vi mekade och drack öl.

Ska kolla det i eftermiddag, ska till Hjärnarp och orientera nu.

Hoppas det är ett läck, men har inte haft tid att kolla det.

Löste sig med skruv igårkväll förresten.

När vi ändå är inne på detta med balkar....

Jag ska bygga en altan och har tänkt att använda mig av H eller I balkar, är liknande.
Anledningen är att jag vill ha en bygghöjd som är så liten som möjligt, då jag vill ha carport under altanen.
Vill inte heller ha någon pelare i mitten, utan de ska vara 5,5m långa.

Kan någon berätta för mig hur kraftiga balkar jag behöver ha?
Samt andra bra att veta saker. =)

Bifogar en liten skiss.

//Niklas

Vilken last det skall tåla finns säkert i någon byggnorm så det borde någon byggare kunna ta reda på.

Om man vet lasten kan jag räkna ut vilken balk som behövs men om man tänker så här.

I golvbjälklag funkar 45x145 i trä c-c 600 med spännvidd 3-4 m. Om du använder HEA160 eller HEB160 så är dom betydligt starkare än en 45x145 i trä så en gissning är att det räcker.

På jobbet har vi ett lagerutrymme och ett kontor som har golv som lligger på balkar med ungefär din spännvidd och dom balkarna är defenitivt inte större än 160. Jag kan kolla på Måndag.

Har nu kollat på jobbet

Fri spännvidd 5,5 m:tummenupp

HE-B160
C-C 1600

HE-B160.jpg

Upplagda på stående RHS 120x80x8

Tack för den bilden och svaret, känns som att jag fick lite mera info. Har en kompis som ska räkna åt mig oxå.

*/ ?>
Nyheter
Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Back