Tändproblem med gammal 125cc

_Jackson_

Ny medlem
Gick med
4 Aug 2011
Hoj
Suzuki 125cc, Kawasaki 550
Hej!

Har en gammal Suzuki ER 125cc från -82 som har stått längst in i utehuset i 10-års tid. Bestämde mig för att ta ut rishögen och se om man fick igång den. Efter lite smårenoveringar i bakvaggan, ny kedja, ny olja och svetsad kick fick jag till min stora förvåning igång motorcykeln.

Minns att den för många år sedan hade en tendens att vid höga varvtal rätt vad det var bara slå ifrån tändning så man höll på att flyga över styret, för att sedan komma tillbaka lika fort igen. Detta problem fanns givetvis kvar nu, samt att den hackade och gick rätt så ojämnt.

Har aldrig direkt skruvat med motorcyklar, och hade tacksamt mottagit lite tips om vad man bör undersöka. Hur mycket tändning finns det på en sån här gammal hirk? Är det bara själva tändplattan, precis som på en gammal moppe?

Kunde inte ta en bild på skönheten just nu, men här är en likadan (fast blå) ;)
http://www.motomaster.fi/Suzuki_TS125ER_01.gif

Last edited:
Har den brytarsystem skulle jag börja där, kolla även kablarna vid svänghjulet när det är nere.

Har den brytarsystem skulle jag börja där, kolla även kablarna vid svänghjulet när det är nere.

Japp, den har brytarsystem... har för mig jag såg brytaren bakom hjulet tidigare. Hur kollar man specifikt att brytare och dylikt är i ok-skick?

*/ ?>
Nyheter
Harley-Davidson lanserar RIDE

Pressrelease från Harley-Da...

KTM uppdaterar sin elhoj

Pressrelease från KTM: ...

Verksamheten säkrad på Gotland Ring!

Det har varit många turer k...

Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

Back