Är det okej att AGA sitt barn?

Gör det verkligen det? Finns det verkligen fall där lärare fällts eller avskedas för att, med ett bestämt grepp om en arm, ha avvisat en bråkig elev från en lektion?!

....eller är det skrönor och som upprepats så många gånger att de blivit sanning?

Nej det är sant, en lärare tog ett bestämt tag om min kusins arm, och denna läraren fick sparken! Min kusin sa att det var okey det som hände till rektorn men det brydde han sig inte om.

Vet en praktikant som gjorde samma sak, och denne fick en varning.

För min del? Nej, jag visade inte så mycket respekt innan de fick rätsida på mig. Men ont hade jag aldrig. Aldrig någonsin hatade jag mina föräldrar eller farföräldrar eller morföräldrar för det. Jag har istället respekt för dem.

Du verkar ha en otrolig insikt i hur du betedde dig i unga år, var detta något dom tog till när du började komma upp i tonåren eller?

Helt plötsligt gav hela din släkt upp och började fysiskt tillrättavisa dig eller vad hände?

Men om jag skulle haft unge och gett en klapp på baken när de hittar på hyss så lär de inte bli helt instabila i sitt liv.

Du måste vara den största idioten på sporthoj, är det nåt som skapar instabila människor så är det nog just våld. Sen kan du kalla det aga, tillrättavisning eller vad du vill.

Barn gör inte som du säger utan som du gör så när du slår din unge så lär du honom att det är ok att slå andra sedan har du bäddat för fortsatta problem i både ditt och barnets liv.

Jag gissar att 99.9% av alla hustrumisshandlare, fotbollshulliganer, krogfighters mm är sådana barn som fått lite pedagogisk aga.

Så den dagen du får barn ber jag dig att verkligen fundera vad du vill lära dina barn.

Du verkar ha en otrolig insikt i hur du betedde dig i unga år, var detta något dom tog till när du började komma upp i tonåren eller?

Helt plötsligt gav hela din släkt upp och började fysiskt tillrättavisa dig eller vad hände?

Ja tänk att vissa vet hur dem var när de var små. Att ens familj berättar de för en. Har du aldrig fått höra historier om dig som liten?
Nej tonåren var jag en lugn och snäll påg. De var i mindre ålder som jag levde rejäl jävel.

Nej, jag visade inte så mycket respekt innan de fick rätsida på mig.

Ett litet barn kan inte begripa innebörden av ordet respekt oavsett hur mycket man försöker daska in det i huvudet på honom.

Ett större barn kommer inte behöva daskas för att visa dig respekt om du var tydlig, konsekvent och genomtänkt i din uppfostran av honom under den första delen av hans liv...

Sen är det heller ingen överaskning att daskförespåkarna gärna pratar om den där gången då de delade ut en knogmacka till någon som minsann förtjänade det... Själv lever jag i tron att odaskade barn delar ut färre knogmackor som vuxna.

Ja tänk att vissa vet hur dem var när de var små. Att ens familj berättar de för en. Har du aldrig fått höra historier om dig som liten?
Nej tonåren var jag en lugn och snäll påg. De var i mindre ålder som jag levde rejäl jävel.

Så dina föräldrar talade om för dig vilken odåga du var innan dom fick rätsida på dig?

Du är inte så värst smart va?

Du måste vara den största idioten på sporthoj, är det nåt som skapar instabila människor så är det nog just våld. Sen kan du kalla det aga, tillrättavisning eller vad du vill.

Barn gör inte som du säger utan som du gör så när du slår din unge så lär du honom att det är ok att slå andra sedan har du bäddat för fortsatta problem i både ditt och barnets liv.

Jag gissar att 99.9% av alla hustrumisshandlare, fotbollshulliganer, krogfighters mm är sådana barn som fått lite pedagogisk aga.

Så den dagen du får barn ber jag dig att verkligen fundera vad du vill lära dina barn.

Tack men behåll dina nedsättande ord. Använde dina föräldrar idiot åt dig när du växte upp?

Ja jag slår mina flickvänner jag har och jag går dessutom ut och slåss på stan när deä r fotboll. Och fan om jag inte får minst ett krogslagsmål varje gång jag är ute.
Men jag ska klart ändra åsikt direckt för du tycker jag är idiot. Min erfarenhet och mina upplevelser räknas absolut inte. Inte när vi är i 2011 talet. För visst ska vi bli programmerade och göra som alla andra.

Du behöver nog inte oroa dig för det lille påg.

Så dina föräldrar talade om för dig vilken odåga du var innan dom fick rätsida på dig?

Du är inte så värst smart va?

Haha tack du. Nej jag är inte ingenjör. Jag är mellanklass, förlåt mig för det.

Last edited:
Du missförstår mig, jag menade inte utbildning eller samhällstillhörighet, utan snarare brist på sunt förnuft.

Tackar för din diskussion. Du får själv bilda uppfattningen. Men du har visst redan gjort det. Vi får inte ha 2 olika meningar i diskussionen för då är man icke smart.
Klart som fan jag inte har brist på sunt förnuft.

Farsan nöp tag i nacken på mig ibland när jag va extra jävlig, han är stark i händerna och det var ingen behaglig upplevelse. Hände även att man fick en öppen handflata över bakhuvudet a´la Ronny & Ragge.

Att påstå att det är aga och att ett barn far illa av det säger mycket om hur samhället är skapt idag.... Föräldrar som inte vågar/orkar sätta gränser för sina barn och lärare som knappt vågar höja rösten med risk för att bli anmälda.

Sedan förfäras alla över att dagens ungdom inte har någon respekt för auktoriteter och att dom gör precis som dom vill.

Givetvis ska man inte skada sitt barn på något sätt, men detta är ju mer en markering än något annat.

Tackar för din diskussion. Du får själv bilda uppfattningen. Men du har visst redan gjort det. Vi får inte ha 2 olika meningar i diskussionen för då är man icke smart.
Klart som fan jag inte har brist på sunt förnuft.

Så du ser på riktigt inte var det brister när du baserar dina argument på vad dina föräldrar berättat för dig, samma föräldrar som tillsammans med sina föräldrar och din fars föräldrar valde denna metoden?

Så du ser på riktigt inte var det brister när du baserar dina argument på vad dina föräldrar berättat för dig, samma föräldrar som tillsammans med sina föräldrar och din fars föräldrar valde denna metoden?

Inte riktigt. Du vill få fram de till att uppfostran fortsatte i generationerna. Det fatta jag själv.
Min åsikt kommer ändå inte räknas så de är inte lönt för jag orkar inte argumentera med någon som inte tänker förstå heller.

Sedan förfäras alla över att dagens ungdom inte har någon respekt för auktoriteter och att dom gör precis som dom vill.

Respektlösa ungdomar av idag är snarast ett resultat av en frånvarande föräldrageneration, som haft fullt upp med att utveckla sig själva och sina egna karriärer och som fortsätta bete sig som tonåringar själva istället för att på allvar axla rollen som vuxen och förälder...

Man ska inte fysisk behöva tillrättavisa ett barn genom att aga dem. Nyligen var jag i Italien och såg två olika pappor som gav sin respektive son upprepade hårda örfilar som tillrättavisning för något. Jag hoppas inte att det är kutymen där för jag gillade inte det jag såg.

Tyvärr tror jag fortfarande att det är många barn som far illa av otillräckliga föräldrar som ser våldet som enda lösningen på de flesta problemen. Att vi avskaffade aga i slutet på 70- talet har nog inte fått den effekt man avsåg. Inom familjens stängda väggar sker saker man inte vill höra talas om än idag.

Last edited:
Är det bara jag som ser framför mig WT-leffe-farsan ge sin skinhead-folkölsdrickande son en örfil när jag läser tråden?

Behöver man slå sina barn för att få dem att förstå vad som inte är okej skulle man blivit av med barnen för länge sen till socialen alternativt aldrig haft barn.

Inte riktigt. Du vill få fram de till att uppfostran fortsatte i generationerna. Det fatta jag själv.
Min åsikt kommer ändå inte räknas så de är inte lönt för jag orkar inte argumentera med någon som inte tänker förstå heller.

Nej jag vill få fram att du bara vet vad dom berättat för dig.

Finns det inte ett uns i dig som ens tänker tanken att dom försöker rättfärdiga sina egna handlingar genom att påstå att det behövdes och gjorde nytta?

Respektlösa ungdomar av idag är snarast ett resultat av en frånvarande föräldrageneration, som haft fullt upp med att utveckla sig själva och sina egna karriärer och som fortsätta bete sig som tonåringar själva istället för att på allvar axla rollen som vuxen och förälder...

Fotbollstränaren har respekt iallafall, likaså ridläraren.

Undra varför.

Last edited:
*/ ?>
Nyheter
Verksamheten säkrad på Gotland Ring!

Det har varit många turer k...

Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...

Back