Var fixa runddragen bult?

Trixter

MotoX-rookie
Gick med
1 May 2007
Hoj
08, KTM SuperDuke
Tja!

Skulle försöka renovera gaffeln på crossen och föregående ägare verkar ha dragit åt bulten i botten av gaffelbenet med en meterlång nyckel. Jag försökte lossa med mutterpickan till kompressorn och det funkade inte så till slut var det ju bara att öka momentet och ta en lååång förlängare och naturligtvis slutade det med att bulten är runddragen men sitter kvar som berget.

Frågan är ju då... Var går jag för att få loss fanstyget? Roliga cykeln? Någon mekanisk verkstad med plånboksvänliga priser?

borra ur i botten? ur med benet o försök igen med lite värme?

borra ur i botten? ur med benet o försök igen med lite värme?

Njah... Det sitter ju en justeringsskruv i botten så det kan bli svårt att borra ur. Dock är ju skallen liksom ihålig (just pga justeringsskruven) så det går nog att slipa ett jack på vardera sidan och därefter sätta i en fet skruvmejsel eller någon form av järnstag så att man kan få bättre grepp. Är dock rädd för att jag förstör ännu mer så jag ser gärna att någon mer erfaren fattar beslut kring hur jag ska gå vidare.

Skrota gaffeln och köp Öhlinare istället?? Lättare så :tummenupp

ok visste inte de fanns såna gafflar, har bara pysslat med vanliga. men de går inte o byta ut justerskruven oså då?

Nu ger jag fan upp! Har nu slipat ett spår i bulten så att jag ska få bättre grepp. Slog ner en fil i spåret och tog en rörtång och vred. Filen sprack. Bytte till ett rejält stag av smidigare metall. Det vreds runt... Men skruvfan sitter där den sitter.

Så tillbaka till ursprungsfrågan: Kan någon rekommendera en mekanisk verkstad i Västerås som kan tänkas vara kompetenta nog att få loss denna skruv utan att sabba gaffelbenet?

Last edited:
Jag kan prova få bort den, men jag har inte tid före i morgon fredag och du får lämna gaffeln på jobbet på Tegnéområdet i så fall. Vi håller till bakom Arosfortet. AMA heter vi. Hör av dig på 021-391542 Tor Berg.

Idag kan jag vara svår att få tag på för jag ska vara på kurs, men prova runt lunch eller efter fyra så går det nog bra.

Jag kan prova få bort den, men jag har inte tid före i morgon fredag och du får lämna gaffeln på jobbet på Tegnéområdet i så fall. Vi håller till bakom Arosfortet. AMA heter vi. Hör av dig på 021-391542 Tor Berg.

Idag kan jag vara svår att få tag på för jag ska vara på kurs, men prova runt lunch eller efter fyra så går det nog bra.

Låter grymt! Jag slår en signal vid lunch! :)

Såg nog fan ut så där innan bulthelvete gav med sig

Ja, tack gode Tor för att det finns kompetenta och välvilliga människor. Dessutom verkar de vara ovanligt vanliga bland MC-folk!

Stort tack för hjälpen! :krama Nu ska här mekas gaffel i helgen! :) Tyvärr hinner jag inte få ihop den till morgondagens Geggdrama i banjoland! :gnissla

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back