Bästa lutningsvinkeln på däck?

Gixxer 1100 1986, motor 1992 känns trimmad. Fram har jag avon AM22 110 80 18. Nageltesten säger mjukt.
 
Har själv aldrig kört på Avon, men folk överlag verka spotta och kasta skit på dom så fort dom nämns.

Och vad sitter det bak då?

Spelar ingen roll egentligen. Jag kan iaf inte ge dig någon grad på lutningsvinkel som är säker. Och om du nu har ett "stopp" i huvudet som säger att nu "vågar jag inte luta mer" hur hade du då tänkt att du skulle kunna kolla på ett instrument för att se hur mycket du lutar???

Det är inget man skall pyssla med när man kör hoj. Speciellt om du åker runt och är rädd, för då är risken överhängande stor att du gör en tabbe!

Som sagt, det finns ingen matematisk genväg. Köp en SMC kurs och lär dig "känna" din hoj. Det är väl spenderade slantar!!!
 
Bak står i tråden macadam m59 160 60 18. Budgetlösning med dålig prestanda, både bak och fram.

Känsla har jag kört länge på. Nu behöver jag fakta för att gå vidare. Tråden har gett en del. Som att många parametrar påverkar. Och den behöver inte bara handla om mig och mina förutsättningar, utan kunna hjälpa fler.
 
Bak står i tråden macadam m59 160 60 18. Budgetlösning med dålig prestanda, både bak och fram.

Känsla har jag kört länge på. Nu behöver jag fakta för att gå vidare. Tråden har gett en del. Som att många parametrar påverkar. Och den behöver inte bara handla om mig och mina förutsättningar, utan kunna hjälpa fler.

Som du ju säkert redan förstått så kan du inte få ett exakt svar eftersom det är så många variabler. Eftersom du verkar behöva någon form av bekräftelse på "vad som är möjligt" så begee dig till en bana (SMC-kurs eller något annat) och åk efter någon mer erfaren och betydligt snabbare alternativt be om att bli skjutsad av en vettig instruktör. Där tror jag att du kommer få en liten ögonöppnare om vad som är möjligt och att du förmodligen inte ens är i närheten.
 
Rootofevil: Vi är i stora drag överens.
Jag tror mig veta att det finns mycket mer att ge. Och att en vinkel loggning skulle hjälpa mig. Liksom att det är viktigt att kolla grund förutsättningarna(däck hoj inst m.m) och anpassa sig efter dem.
 
Rootofevil: Vi är i stora drag överens.
Jag tror mig veta att det finns mycket mer att ge. Och att en vinkel loggning skulle hjälpa mig. Liksom att det är viktigt att kolla grund förutsättningarna(däck hoj inst m.m) och anpassa sig efter dem.

Det bästa är att prova sig fram (som vi påpekat) på t.ex. bana. Där får du känna själv hur mycket det går allt eftersom du blir tryggare i sadeln på hojen.

Att få ett kvitto på att "Du lägger ner ca 30 grader men däcken är max-specade till 55 grader." säger ingenting. Att det är 25 grader kvar till vad som är tekniskt möjligt för däcken är en helt annan sak än vad som är tekniskt möjligt för dig.

Enda sättet du kan utvecklas i din körning är övning.
 
Njae, Du måste förstå att en bra förare, med känsla och rätt kontroll på broms och gas, vettig körställning och bra spårval kanske kan luta 10-15 grader mer än en som (ännu) inte äger samma kunskaper och förmågor. Skulle jag få veta vilken hastighet, acceleration och lutningsvinkel Filip Backlund har i depåböjen på Gelleråsen skulle jag med all sannolikhet dråsa duktigt i backen om jag försökte mig på samma konststycke.

Översatt till Dig och mig spelar loggning och datainsamling ingen roll alls förrän vi har förmågan att repetera samma kurva under exakt samma förhållanden gång på gång, pass efter pass.

Därför får Du de råd som kommer i denna tråd, börja med att nöta kurvteknik, investera i någon kurs och därefter ev bandagar (egen träning), bränsle och däck. Om Du nu inte redan passerat detta stadium.

När Du sedan nått en förmåga Du trivs med och kan repetera Dina varv utan betydande tidsskillnader - kan loggning tillföra något. Men lutningsvinkel säger tyvärr inget i sig självt utan ett antal andra parametrar som GPS- loggning tillför, t ex hastighet, acc eller bromskraft m.m måste tillsammans med tillgängligt fäste (friktion) beaktas för att Du ska kunna göra en vettig analys av Dina marginaler...

Mina 2p, lycka till med körningen:)

...Och att en vinkel loggning skulle hjälpa mig. Liksom att det är viktigt att kolla grund förutsättningarna(däck hoj inst m.m) och anpassa sig efter dem.
 
Last edited:
Börja med att läsa (och förstå) Motorcycle dynamics av Vittore Cossalter så får du en bra teoretisk grund att stå på.

Därefter är det dags att börja mäta.

Däreftefter dags att justera åkstilen.

Men det kräver att du är rätt vass som förare för att kunna justera åkstilen efter mätvärden.

Enklare att gå en kurs och slipa bort de värsta felen, läsa lite böcker om körteknik och åka på några bandagar för att öva på tekniken.
 
Räcker det inte med att det är kul att köra?
Varför förstöra det roliga med att grubbla över teori och lutnngsvinklar?
 
svampe: Det regnar... Teoritips på nätet sökes. Även för idealspåret. Har sett nått i bilvärlden där man koncentrerar sig på att "förlänga rakorna". och kör på tesen halv gas=halv broms. Min variant full gas eller full broms!
 
-JP-: Skulle vara kul att veta ungefär när fotavtrycket från däcket minskar markant.

Jag har inbillat mig att det är när jag känner att däcket börja släppa/släpper greppet
Det finns däck där jag känt det (börja släppa) och det finns däck där det känns som det bara släpper "överraskande som jag upplever det".

Jag föredrar typen av däck där jag känner när det börjar släppa.
Framför de som "bara släpper överraskande för mig"
Men när det börjar släppa beror på så mycket (bortsett från däck) torrt / regn; asfalt / vit linje; gammal bra asfalt / ny oljig asfalt; asfalt / järnvägsspår / brunnslock / grus

Generellt är det så att ju mer hojen lutar, dessto sämre fungerar fjädringen.
Det är därför eliten har överkroppen innanför hojen i kurvorna. Ju längre från hjulen dessto bättre effekt när kroppsvikten flyttas inåt.
http://www.treklens.com/gallery/Europe/Netherlands/photo301136.htm
 
Det är ett lättlöst problem, sök dig till banorna, och gå någon form av kurs, vågar du inte ut på storbanor, börja med SMCs "knix" - körning på små banor, det är samma sak, fast i ett mindre format, till en lägre kostnad och betydligt mera lättillgängligt (för de flesta).

Det är lite grundläggande saker man bör ha pejl på innan man ger sig ut, som gör att starten blir enklare.
 
"Du kan ju luta hojen till den vinkel där däcken teoretiskt sätt ska släppa" Den sökte jag i första inlägget. Och att åka på SMC/banträff svaret har redan många gett. Men lite teori innan skadar inte, både körteknik och säkerhet.
 
"Du kan ju luta hojen till den vinkel där däcken teoretiskt sätt ska släppa" Den sökte jag i första inlägget. Och att åka på SMC/banträff svaret har redan många gett. Men lite teori innan skadar inte, både körteknik och säkerhet.

Du kan läsa dig fyrkantig, när du väl kommer ut på banan har du glömt hälften, blandat ihop resten och du kommer ha fullt upp med att det svänger så förbannat. :D

Been there, done that.

Däremot är inte teorin fel tillsammans med lite praktik, och än bättre efter praktiken, och att fundera vidare på't. :)
 
En aspekt till om ingen redan nämnt det: Det är ju rätt ointressant med teoretisk maxlutning på hojen, när det eg. handlar mycket mer om gaskontroll osv.

Ex. så kan du ju provocera fram ett bakhjulssläpp redan vid väldigt lite nedlägg om du smäller fullt på en literklubba, och likaså få ett framhjulssläpp om du får för dig att av någon anledning slå av gasen tvärt i en sväng. Detta kan ju hända låångt innan du har uppnått däckens sk. "max vinkel". Och när en max lutningsvinkel specas, så gäller det ju som sagt under rätt optimala förhållanden vad det gäller temp, asfalt samt inte minst gaskontroll.. Hur ofta har du det på gata?

Dessutom finns det säkert duktiga förare som kan plocka ut en hel del mer än däckets "teoretiska max vinkel" just tack vare mycket erfarenhet och fin känsla för gas och hur man i övrigt behandlar hojens chassi under kurvtagning.

Tänk mindre och kör mera :)
 
Nyheter
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Back
Top