8000 att köpa cykel för. Tips?

Crescent Apple Bay e lite tuff,speciellt med speciallacken.

Det är en skitkass cykel att cykla långt eller fort med, samma sak gäller alla glassiga cruisers.

För att en cykel ska fungera effektivt ska den se ut som en racer, dvs framåtlutad, stora hjul, smala däck.

Lite mera upprätt (men fortfarande framåtlutad) sittställning och lite bredare däck gör underverk för komforten, men försämrar effektiviteten i motsvarande grad.

En hybrid med 28-44mm breda däck på 622 hjul (28" för er som fortfarande pratar stenåldersspråk), stenhårt pumpade är en bra kompromiss.

Starstriker ska ha en vit Skeppshult STC Steel för att matcha den glassiga livsstilen.
skeppshult-stc-steel-94.jpg

Faktum är att jag tänkte just föraslå en Skeppshult STC, fast den 7-växlade basic-varianten.
http://www.skeppshult.se/sv/cyklarna/herr/stc-basic

Jag har precis köpt en sådan för att köra omkring min son med och för att cykla till jobbet. Det är en bra cykel för att:

- Den har sju invändiga växlar, dvs inget bekymmer med justering och hoppade kedja.
- Skärmar sitter på när man köper den, ok, den blir lite fulare, men man vill ändå ha dem.
- Den har pedalbroms bak. Let´s face it, skivbroms är coolt och effektivt, men om man som jag lärde sig cykla på stenåldern sitter ändå reflexerna kvar att man vill trampa bakåt om något händer.

- Den har sju invändiga växlar, dvs inget bekymmer med justering och hoppade kedja.
- Den har pedalbroms bak. Let´s face it, skivbroms är coolt och effektivt, men om man som jag lärde sig cykla på stenåldern sitter ändå reflexerna kvar att man vill trampa bakåt om något händer.

i beg to differ!

Invändiga växlar, ett par citat:
-"Jag åretruntpendlade ett par år med 8vxl nexusnav. Det fungerade bra i början men trots service känns det allt mer som ett gammalt tröskverk. Verkningsgraden är nu 50% på de lägre växlarna skulle jag tro. Inget jag skulle välja igen..
Shimanos navväxlar är nog främst designade för stadscykling på sommarhalvåret, alternativt användas på sydligare breddgrader."

-"SRAMs 5 och 7-växlade system har bra kvalitet på naven men reglage och klickboxar är katastrofalt dåliga, framför allt under vintern.
Shimano Nexus fungerar bra förutsatt att navet fettas om invändigt 1-2ggr per år. Det gäller framför allt på de naven med fotbroms, de naven med rullbroms håller mycket bättre/längre utan service."

Själv har jag har kört min 21 växlade snik-Marin (3295:- på Cykling i mars -99) i 12 år nu.
De första åren året runt ca 10-15km/dag. Borstar av kedja och drev i bästa fall 4 gånger om året.
Bytt fram-bakdrev-kedja-bakväxel en gång. Är på 3-dje eller fjärde omgången däck. 1 punktering so far.
Framväxeln, fälgsidor och reglage börja dock bli lite slitna och den
tidigare ferrariröda lacken är numera ljusrosa.:tuttar
Men den är fortfarande så sjukt lättdriven. Alltid minst 6bar i däcken!
Tröttnar aldrig på att spelat oberörd i jeans och kavaj dundra förbi
fullkittade rejsputtar, ni vet de där med en massa små plastflaskor på rumpan. :D
Jag tror att det är barnstolen och den rosa lacken som
gör att det blir lite sleepervarning. :D

Dock är mtb-utväxlingen lite låg i längre utförslöpor.
På typ Tranebergs- och Västerbron varvar man ur runt 55km/h
och över 60km/h är nog inte fysiskt möjligt att uppnå.

Och vad gäller oförmågan att lära sig använda handmanövrerad bakbroms
så är det väl bara ytterligare en äktsvensk hederlig gammal myt?

Alla (som inte har någon grav neurologisk defekt) kan lära om på en vecka! :fakta
Sedan sitter det i ryggmärgen.
Självklart finns det människor som inte VILL lära om,
men man skall akta sig för att förväxla VILL med KAN. :D

Till och med svärmor 68 gick över till bara handbromsat för typ 10 år sedan.
Men är man över 100 är kanske fotbroms fortfarade the shit? :va

Dessutom är ju bakbromsen tämligen värdelös,
både som hand och fotmanövrerad.
Det är frambromsen som gäller om man vill stanna effektivt.
(På vintern får bakbromsen iofs jobba lite mer.)

Hmmm, Cykloteket startade sin stora höstrea i dag, kika där kanske? :tummenupp
(Fast beggat på blocket är förstås oslagbart prismässigt.)

/e

Last edited:
Kul att se att folk använder sina cyklar istället för att låta dem stå och rosta i vedboden.
Mina erfarenheter av utanpåliggande växlar från 90-talet är nog rätt mycket mer negativa än dina. Därmed inte sagt att invändiga växlar är underhållsfria.
Folk som cyklar snabbt och mycket brukar ta upp att verkningsgraden på invändiga är sämre. Så länge det inte rör sig om misskötta grejer tror jag dock inte att gemene man märker någon större skillnad.
Jag har haft handbroms bak innan, men jag känner mig bara bättre till mods med fotbroms.

Last edited:
Det gäller bara att hitta en butik som lånar ut dem över helgen så han kan test-matcha cykeln mot det blankvita epoxygolvet i lägenheten.

Precis:tummenupp
Den kan stå i vardagsrummet som en skulptur när den inte används!

Faktum är att jag tänkte just föraslå en Skeppshult STC, fast den 7-växlade basic-varianten.
http://www.skeppshult.se/sv/cyklarna/herr/stc-basic

Jag har precis köpt en sådan för att köra omkring min son med och för att cykla till jobbet. Det är en bra cykel för att:

- Skärmar sitter på när man köper den, ok, den blir lite fulare, men man vill ändå ha dem.

Plus för stänkskärmar, men gillar inte fotbromsen. Det där har jag vant mig av med så jag skulle köra ihjäl mig direCkt!

Hade den haft lite längre räckvidd hade jag slagit till! Pimpa upp den lite och sen får hela familjen plats på flaket!

Last edited:
Jag passar på att låna tråden lite.

Någon som har ett tips på en hardtail mountainbike med 26"-hjul för ca 8000-10000kr?

Det är inga problem att hitta någon sån. Problemet är att det finns massor av de. Sedan ska man försöka bena ut de pyttesmå skillnaderna mellan hoj nummer 1, 2 och 3 för att se vilken som kanske är lite mera prisvärd än de andra. Har hoj 1 lite bättre bromsar så kanske gaffeln är bättre på hoj 2 och växelreglagen lite bättre på hoj 3.

I början på sommaren så dammsög jag nätet och var in till alla lokala handlare utan att bli så mycket klokare. :va

Jag passar på att låna tråden lite.

Någon som har ett tips på en hardtail mountainbike med 26"-hjul för ca 8000-10000kr?

Det är inga problem att hitta någon sån. Problemet är att det finns massor av de. Sedan ska man försöka bena ut de pyttesmå skillnaderna mellan hoj nummer 1, 2 och 3 för att se vilken som kanske är lite mera prisvärd än de andra. Har hoj 1 lite bättre bromsar så kanske gaffeln är bättre på hoj 2 och växelreglagen lite bättre på hoj 3.

I början på sommaren så dammsög jag nätet och var in till alla lokala handlare utan att bli så mycket klokare. :va

Jag tycker Rose verkar vara sjukt prisvärda. Har nog inte sett något annat märke där man får så bra utrustning kontra pris.
Ex.vis: http://www.rosebikes.se/artikel/count-solo-2-2011-/aid:433679

Har en Scott P55 hybrid o är riktigt nöjd, 24 vxl, dämpad gaffel o mekaniska skivbromsar! mellan 5-6000:-

Men för i helvete köp en billig beggad och spara pengarna till dakar lastbilen.

Men för i helvete köp en billig beggad och spara pengarna till dakar lastbilen.

ar faktiskt funderat på en billigare cykel. Det är liksom ingen ide med cykel om man inte vågar ställa ifrån sig den, men samtidigt vill jag inte trampa runt på nåt härke, får då blir det inge kul.

Kikade som snabbast på Blocket efter beggade, men tyckte det var glest mellan de lite nyare cyklarna.

Den bästa brukscykeln jag har haft var en gammal gubbcykel jag köpte för en spottstyver från 50- 60 talet. Ställde ifrån mig den överallt och den hade skön patina. Tyvärr lånade jag ut den till en kompis som lät den stå några dagar för länge på ett och samma ställe. Den blev stulen. Att ha en cykel som ser ut som ett vrak är ingen garanti för att den ska få vara kvar.

Köp en Scott Sportster P2 vetja. Jag är nöjd med min! :tummenuppDu akn kanske få tag i en föregående års modell.
Team Sportia i Sickla har bra priser på bra cyklar.

*/ ?>
Nyheter
Verksamheten säkrad på Gotland Ring!

Det har varit många turer k...

Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...

Back