Engelska, universitet/högskola

Drysen

Sporthoj® Gold™ account holder
Gick med
4 Dec 2006
Hoj
FoxP2
Jag har en fundering. Jag har en engelsk polare som är sugen på att läsa på universitet men inte har råd med att göra det i England. Jag funderar på hur detta fungerar språkmässigt för det finns ju ganska många utländska studenter som inte pratar svenska, hur fungerar detta? :confused:

Om han inte har råd hemma, hur ska han ha råd här menar du? :va

Som svar på din fråga: i de kurser som ges på andra språk än svenska behöver man inte kunna annat än det språk som kursen ges på; ges kurses på svenska måste man kunna svenska, kurser på engelska, ja, you get the idea.

Sedan HT 2010 är undervisning för utlandsstudenter inte längre gratis i Sverige, lägger in en reservation för utbytesprogram etc.

Om han inte har råd hemma, hur ska han ha råd här menar du? :va

Som svar på din fråga: i de kurser som ges på andra språk än svenska behöver man inte kunna annat än det språk som kursen ges på; ges kurses på svenska måste man kunna svenska, kurser på engelska, ja, you get the idea.

Själva utbildningen kostar ju där. Lite som USA. Men tackar för svar!

Sedan HT 2010 är undervisning för utlandsstudenter inte längre gratis i Sverige, lägger in en reservation för utbytesprogram etc.

Utomeuropeiska studenter kostar det för. Inte inom EU/EES.

I Uppsala där jag pluggar ges kursen på engelska om det finns studenter närvarande som inte kan svenska. Har dock bara sett detta på masterkurser. Ofta blir kvalitén på föreläsningarna lidande då föreläsarna inte är så duktiga på engelska samt ofta oförberedda på detta.
All kurslitteratur som iaf vi har haft (Civ. ing. Kemiteknik) är på engelska så man borde nog klara studierna även utan föreläsningar, om man vi gå på grundnivå. Masterkurser ges som sagt alltid på engelska om det krävs.

Gå in på kurssidorna till det han ska läsa, där brukar det stå vilka språk kursen ges på.
Överlag blir det mer engelska ju mer avancerad kursen är då urvalet av studenter och föreläsare blir mindre.

Har för mig att det var 10.000 kronor eller liknande. En symbolisk summa om man jämför med vad det kostar att utbilda sig i andra länder.

Tuition and application fees
Tuition fees apply to students who are not citizens of the EU, EEA or Switzerland. The fees apply only to bachelor’s and master’s programs and courses, while PhD programs are tuition-free. Universities set their own fees, and these vary between SEK 80,000–140,000 per academic year for most subjects. However, programs in the fields of medicine and art have notably higher fees. The fee for the Studera.nu application to Swedish universities and colleges for fee paying students has been set to SEK 900.

At the same time, scholarships are also available. The Swedish Institute (publisher of Studyinsweden.se) administers several of these. More information is available here. Additionally, Swedish universities will offer scholarships directly to non-EU/EEA students from autumn 2011.

Nota bene: The above fees only apply to citizens of countries outside the EU, EEA and Switzerland, and if these students are not part of a bilateral agreement or exchange between universities. You can read more about in which cases fees are applicable at Studera.nu.
http://www.studyinsweden.se/How-To-Apply/Basic-information/Fees-and-costs/

Utomeuropeiska studenter kostar det för. Inte inom EU/EES.

Man måste alltid blanda in SAMTLIGA kostnader i kalkylen. I USA exempelvis betalar du för att studera samt boende i samma summa.

Nu när jag bor i göteborg och pluggar kostar det ju mig att hyra en lägenhet, ungefär samma summa som man betalar i usa för att plugga och hyra lägenhet.

Det är bara olika system för att få in pengarna. Om din polare flyttar hit för att plugga kommer han oavsett vad få betala rätt fet student hyra för en lägenhet, samt väldigt dyr svensk mat.

Blir det inte billigare för honom att bo hemma hos föräldrarna och betala för skolan?

Man måste alltid blanda in SAMTLIGA kostnader i kalkylen. I USA exempelvis betalar du för att studera samt boende i samma summa.

Nu när jag bor i göteborg och pluggar kostar det ju mig att hyra en lägenhet, ungefär samma summa som man betalar i usa för att plugga och hyra lägenhet.

Det är bara olika system för att få in pengarna. Om din polare flyttar hit för att plugga kommer han oavsett vad få betala rätt fet student hyra för en lägenhet, samt väldigt dyr svensk mat.

Blir det inte billigare för honom att bo hemma hos föräldrarna och betala för skolan?

För honom skulle det fortfarande vara billigare i Sverige.

Som tidigare sagts: På de flesta program och kurser inom riktiga ämnen (naturvetenskap/medicin/teknik) så ges undervisningen på engelska ifall det finns studenter med som ej har svenska som modersmål. Inga konstigheter och inga problem.

Planerar han att läsa nåt flumämne kan det bli svårare med undervisningen, men han kan ju alltid läsa svenska en sommar innan han hoppar på plugget så fungerar även det.

Hmm, lite intressant faktiskt. Har två kompisar som pluggar på engelska universitet nu till hösten och ingen av dem betalar avgift. Den ena pluggar visserligen på distans - hemifrån Sverige - men den andra är på plats. Kanske beror på vilken utbildning man vill gå och vilket uni man vill till också.

tror det beror mycket på vad för samarbeten universiteten har med varandra.
Som svensk student kan du studera på en skola utomlands som är dyrare men fortfarande för ett "svenskt pris", du får CSN mm, vise versa får då också deras studenter läsa på den svenska skolan.

inte helt hundra men tror det är ungefär så det fungerar

föresten, detta förutsätter ju att du redan läser på ett universitet och gör ett utbytesår

inte helt hundra men tror det är ungefär så det fungerar

föresten, detta förutsätter ju att du redan läser på ett universitet och gör ett utbytesår

Ingen av de två deltar i nåt sånt program. Möjligt att skolorna ingår i nåt sånt men de har båda sökt direkt till skolan - CSN-godkända utbildningar dock så de får studiemedel.

*/ ?>
Nyheter
KTM uppdaterar sin elhoj

Pressrelease från KTM: ...

Verksamheten säkrad på Gotland Ring!

Det har varit många turer k...

Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Back