ER6-tråden

vid vilka mil lämnar man in för sevice ,har gjort 100 mil servicen
när är nästa service? återförsäljaren säjer 600 mil intervaller tycker det låter ofta , men vill ju inte få problen om det skulle hända något har 2 års fabriksgaranti

Det stämmer; 100, 600, 1200, 1800, 2400 mil.. osv. Men 600- och 1800-milaservicen är lite mindre och bör därmed vara lite billigare..



Någon som strypt en er6n? Har bara mellankort så måste dessvärre strypa ner den.

Är det bara mc-kompaniet som säljer satser och hur svårt är det att pilla in en sats från dom?

Har inte själv strypt hojen, men tror jag har sett strypningssats på mcweb.se bland annat. Kolla där!
 
Bytte kopplingsfjädrarna på hojen under helgen och drog iväg på en tur. Fick inte upp hojen på slangen på 2:ans växel innan. Nu gick det lite bättre men är inte nöjd ändå. Känns som den slirar lite grann. Är ju en 08 så lamellerna borde väl inte va slut i den? Eller?
Har läst på forumet om någon som bytt till stålombundna slangar till koppling. Bör man göra det om man slangar mycket? Kanske täcker å smörja lite?
Vad tror ni? Tips idéer mottages!


---
I am here: http://maps.google.com/maps?ll=59.053975,12.685762
 
Bytte kopplingsfjädrarna på hojen under helgen och drog iväg på en tur. Fick inte upp hojen på slangen på 2:ans växel innan. Nu gick det lite bättre men är inte nöjd ändå. Känns som den slirar lite grann. Är ju en 08 så lamellerna borde väl inte va slut i den? Eller?
Har läst på forumet om någon som bytt till stålombundna slangar till koppling. Bör man göra det om man slangar mycket? Kanske täcker å smörja lite?
Vad tror ni? Tips idéer mottages!


---
I am here: http://maps.google.com/maps?ll=59.053975,12.685762


Nu är det så att jag har fått samma problem. Det gick att koppla upp den på 2an hur lätt som helst, men nu verkar det vara så att kopplingen är helt slut. Det slirar bara, får knappt upp framhjulet någonting. Men det som är konstigt är att när jag drar ut den och kört kanske 1 mil så går det att få upp den, men desto varmare cykeln blir desto sämre går det. Tills vi kommer dit att det inte går att få upp den alls. Någon som har en fundering kring detta?
 
Hur längesen var det ni gjorde ett oljebyte? Vad har ni för olja i? Var noga med att det är en olja med kopplingsegenskaper för våtkoppling, annars kan det lätt uppstå att det slirar lite.
Hjälper inte det så är det ju enkelt att kolla till lamellerna och kopplingskorgens skick, men låter ju sjukt att de redan sak vara slut. Eller iof, har man åkt runt och slirat på kopplingen så blir det lite slitet rätt fort.
När ni står stilla med växel i och varvar upp, driver den frammåt då? Slirar den även vid acceleration?
Stålomspunnaslangar har man till bromsar, ER-6an har vajer till kopplingsarmen så det blir lite svårt att fixa.
 
Hur längesen var det ni gjorde ett oljebyte? Vad har ni för olja i? Var noga med att det är en olja med kopplingsegenskaper för våtkoppling, annars kan det lätt uppstå att det slirar lite.
Hjälper inte det så är det ju enkelt att kolla till lamellerna och kopplingskorgens skick, men låter ju sjukt att de redan sak vara slut. Eller iof, har man åkt runt och slirat på kopplingen så blir det lite slitet rätt fort.
När ni står stilla med växel i och varvar upp, driver den frammåt då? Slirar den även vid acceleration?
Stålomspunnaslangar har man till bromsar, ER-6an har vajer till kopplingsarmen så det blir lite svårt att fixa.

Driver inte framåt med växel i, köpte hojen ifjol och då kopplade jag upp den på 2:an. Lämnade in den på 1200 service på bike i Trollhättan och då började jag köra mer bakhjul. Bytte kopplingsfjädrarna i helgen och ny olja och det blev bättre men inte bra...
Oljan heter castrol power1, har bra spel i wiren. Kan det vara oljan som spökar?
Köpte genom bike denna gången också. Läste inatt på forumet om slirande koppling och dom flesta rekomenderade biltemas olja...ska pröva å smörja själva wiren o se om det gör något.


---
I am here: http://maps.google.com/maps?ll=59.053627,12.687114
 
min har gått dryga 700 mil nu, när har ni bytt drivpaketet? tycker inte mitt ser så dåligt ut men undrar när ni har bytt.
 
Hej beställ extra starka fjädrar från www.blueridgeperformance.net det är speciall fjädrar från barnett som är hårdare än deras standard fjädrar. Han är den enda som har dessa vad jag vet. Kolla lameller o stålskivor och är dom tveksamma så köp nya OBS endast original. Följ dessa råd och dina problem blir lösta :tummenupp



Driver inte framåt med växel i, köpte hojen ifjol och då kopplade jag upp den på 2:an. Lämnade in den på 1200 service på bike i Trollhättan och då började jag köra mer bakhjul. Bytte kopplingsfjädrarna i helgen och ny olja och det blev bättre men inte bra...
Oljan heter castrol power1, har bra spel i wiren. Kan det vara oljan som spökar?
Köpte genom bike denna gången också. Läste inatt på forumet om slirande koppling och dom flesta rekomenderade biltemas olja...ska pröva å smörja själva wiren o se om det gör något.


---
I am here: http://maps.google.com/maps?ll=59.053627,12.687114
 
Hej beställ extra starka fjädrar från www.blueridgeperformance.net det är speciall fjädrar från barnett som är hårdare än deras standard fjädrar. Han är den enda som har dessa vad jag vet. Kolla lameller o stålskivor och är dom tveksamma så köp nya OBS endast original. Följ dessa råd och dina problem blir lösta :tummenupp

Fjädrarna är bytta redan..smörjde upp wiren lite idag också. Ska ta mig en tur i morgon o testa. Funkar det inte nu så blir det oljebyte...funkar inte det så blir det nog lamellbyte.
En fråga till: bytte packningen nu när jag hade loss kopplingskåpan, går den sönder om jag lossar den igen?
 
Fjädrarna är bytta redan..smörjde upp wiren lite idag också. Ska ta mig en tur i morgon o testa. Funkar det inte nu så blir det oljebyte...funkar inte det så blir det nog lamellbyte.
En fråga till: bytte packningen nu när jag hade loss kopplingskåpan, går den sönder om jag lossar den igen?

Nja, det beror på hur försiktig du är. Dra lite långsamt och försök peta ner med en kniv eller något om den har fastnat lite på kåpan så den inte går sönder. Men sådana där stora packningar är alltid ett helvete, ibland funkar det och ibland inte, bara att pröva, ha tålamod och ta det lugnt så funkar det nog, den är ju fortfarande ny och "färsk" förhoppningsvis.
 
Vadå menar du att du har köpt dom speciella fjädrarna från blueridgeperformance ?


Fjädrarna är bytta redan..smörjde upp wiren lite idag också. Ska ta mig en tur i morgon o testa. Funkar det inte nu så blir det oljebyte...funkar inte det så blir det nog lamellbyte.
En fråga till: bytte packningen nu när jag hade loss kopplingskåpan, går den sönder om jag lossar den igen?
 
Ok dom som blueridge har är ca 40 % hårdare än original. Jag antar att du fick ebc ? Men hojen borde gå att koppla upp ändå. Prova att gasa fullt på en hög växel då känner du om det slirar.


Fjädrarna beställde jag från bike och dom skulle va 10 procent hårdare. Försökte beställa från blueridge...men det gick inte med mitt kontokort så då blev det dessa istället.


---
I am here: http://maps.google.com/maps?ll=59.053901,12.685866
 
Ok. Tackar för alla svaren...ska ut på en liten tur senare ikväll. Fortsättning följer...
En annan fundering jag har är å sätta på ett sportstyre. (sportsbar) har ju f-modellen och är 1,86 lång så med det styret kommer jag kunna använda backspeglarna. Någon som monterat det? Hittade det på ninjashop i USA.


---
I am here: http://maps.google.com/maps?ll=59.054026,12.685701
 
Hejsan!

Varje gång jag startar motorn och den har stått över natten så går den från tomgång och upp i 3-4k varv i ca 1 minut. Sedan sjunker den fort ner till normal tomgång. Är detta ett normalt fenomen?
 
:banana Har varit ute på kvällstur! :banana
Nu fick jag äntligen upp den på slangen! :yoparty

Verkar som att det blivit något knas med kopplingsviren, smörjde ju upp den lite igår och nu när jag körde så var det inga som helst problem längre...synd man inte provade detta tidigare...:huvet

Faan va mycket roligare det blir å köra när man slangar lite med den, känns som man har fått en helt ny hoj igen!
Kommer aldrig göra mig av med min svarta pärla!

Tack till alla som hjälpt till med mitt lilla dilemma, ni är bäst!
:shrules
 
Har blivit mer och mer sugen på en ER-6:a.
Spec. efter att ha läst iaf. ~180 sidor av den här tråden. :tummenupp
Ska fortsätta läsa imorgon...

Min fundering är mest kring hur mycket man ska betala för en? :va
06-08 ligger ju ute för i stort sett samma pengar på Blocket.
Det som ryms i min budget är väl 06-09.
 
:banana Har varit ute på kvällstur! :banana
Nu fick jag äntligen upp den på slangen! :yoparty

Verkar som att det blivit något knas med kopplingsviren, smörjde ju upp den lite igår och nu när jag körde så var det inga som helst problem längre...synd man inte provade detta tidigare...:huvet

Faan va mycket roligare det blir å köra när man slangar lite med den, känns som man har fått en helt ny hoj igen!
Kommer aldrig göra mig av med min svarta pärla!

Tack till alla som hjälpt till med mitt lilla dilemma, ni är bäst!
:shrules

Gött att det löste sig för dig. Vad smörjde du med?
 
Gött att det löste sig för dig. Vad smörjde du med?

Tog lite av motoroljan från bike.
Lossade wiren uppe vid handtaget och gjorde en liten tratt av en påse och fyllde på med olja.
En halvtimmes lirkande tills det kom ut lite på andra sidan...återmonterade.
Fick stå över natten...det var väl det hela.
Tycker själv att jag fick ändra en hel del på skruven uppe vid handtaget, känns som att wiren blivit längre...kanske bara inbillning.


---
I am here: http://maps.google.com/maps?ll=59.053868,12.685775
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

Back
Top