FZ750 oljelampa tänds samt blårök

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Mors!

Var ute och puttrade med damens hoj för någon vecka sedan.
En FZ750 88:a som jag har lagt på tok för mkt tid med att fixa till..

Det senaste som har dykt upp är att oljelampan tänds vid kraftigt gaspådrag. Givaren på FZan "mäter" nivå och inte tryck, men nivån är bra. Kan det vara givaren som börjar ge upp, eller kan det vara relaterat till pumpen?

Det andra som har dykt upp är att den blåryker en aning när jag kör på hårt. Inte när madamen fiser fram dock. Kan detta vara antingen slitna kolvringar, eller är det relaterat till toppen/ventilerna? Den drar ingen märkbar mängd olja dock.

I övrigt går den som ett skott utan missljud, eller andra tecken på problem.

Tacksam för tips!

Standard att FZ750 (och även FZR-modellerna) drar en del olja när de börjat gå några tusen mil. (Hade samma problem på min). Hona om cylindrarna och i med nya kolvringar så blir det bättre, men frågan är om det inte är billigare att förse den med olja och låta den blåryka lite i fortsättningen också?

Angående oljenivågivaren. Prova häll i en liter olja extra och se om det försvinner. Kvarstår problemet så är det något fel på givaren.

Tack för tipsen!

Den madammen har passerat 8´ mil precis så mina misstankar om kölvringarna stämmer nog med dina. Den blåryker ju inte satan som sagt, vet inte hur jäla nojig man skall vara. När damen kör den syns inga tendenser alls på rök. Kan man ta ett komptest för att kika på hur "illa" det är. Ang. givaren så lyser den endast när man drar på kraftigt, sen slocknar den efter ett tag. Alternativt måste jag fimpa tändningen och sätta på den igen. Vette tusan om packboxar etc. gillar att jag kör med 1 liter extra olja i motorn, men jag förstår vad du menar ;)

Det går inte att mäta över givaren?

Tack som fasen för tipsen!

Tack för tipsen!

Den madammen har passerat 8´ mil precis så mina misstankar om kölvringarna stämmer nog med dina. Den blåryker ju inte satan som sagt, vet inte hur jäla nojig man skall vara. När damen kör den syns inga tendenser alls på rök. Kan man ta ett komptest för att kika på hur "illa" det är. Ang. givaren så lyser den endast när man drar på kraftigt, sen slocknar den efter ett tag. Alternativt måste jag fimpa tändningen och sätta på den igen. Vette tusan om packboxar etc. gillar att jag kör med 1 liter extra olja i motorn, men jag förstår vad du menar ;)

Det går inte att mäta över givaren?

Tack som fasen för tipsen!

prova ta loss givaren och ge den en omgång med bromsrengöring

Det kan nog bli lite kackigt i den med åren

Mina FZR han aldrig bli så där gammla hehe

...Vette tusan om packboxar etc. gillar att jag kör med 1 liter extra olja i motorn, men jag förstår vad du menar ;)
....

Tänkte mest som test för givaren. Det går att tömma ur och hälla i rätt mängd olja efter testen. Annars är det ingen fara att köra med något för mycket olja. Vevhusventilationen trycker ut överskottet om oljetrycket skulle bli för högt. (Om du nu skulle ligga på 10.000 rpm konstant...) ;)

Nyheter
Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Bike-Dagarna har öppnat!

Vinn en airbagväst från Dai...

H-D Pan America 1250 Limited provkörd