Vatten i oljan.

EWessman

Ny medlem
Gick med
31 Mar 2011
Ort
Näsum
Hoj
1999 Kawa vn800 Bobber
Upptäckte idag när jag skulle tvätta cykeln att det ser ut som att det kommit vatten i oljan, nivåglaset såg bailys färgat ut på mitten och när jag tog bort oljepåfyllningspluggen så va det lite klet även däri.. Har kört ett par dagar denna vecka då det regnat rätt så rejält och undrar således om det kan vara orsaken till att det kommit vatten i oljan... vet inte heller om det kan vara mycket vatten då oljenivån är normal. Vågar man köra eller ska man göra ett oljebyte innan man vågar sig iväg igen?

Cykeln det gäller är en Ducati Monster 620...

Lägger in en bild på hur det ser ut..
visabild.php
 
Jag hade nog skiftat oljan, om där kommit ner vatten tillsammans med oljan. Billig försäkring. Par liter olja är inte så dyrt om man ser till avd det kan kosta om man skär motorn.

Givetvis kommer en massa andra personer skriva en massa skit här om att det kanske inte är nödvändigt osv, och en del hålla med mig. Inte ofta folk är eniga här. Men ta det säkra före det osäkra :rolleyes:
 
Jag hade nog skiftat oljan.
Eller behållit oljan och bytt hojjen? :D

Allvarligt, även om det regnat så in i helvete-kärcher-mycket så
skall det inte kunna komma vatten i oljan av den anledningen.
(Såvida den inte stått med tratt i öppet påfyllningshål.:rolleyes:)

OM det är vatten i oljan så kommer det från kylaren vilket innebär
att du har någonstans har ett läckage mellan de två systemen.

Att byta olja skulle bara ta bort symtomet, inte problemet.

Du har inte liiiite större bild på nivåfönstret? :)

EDIT=>Om du ofta kör korta sträckor hinner den kondens som på något magiskt sätt alltid bildas i oljan inte ångas bort och du får till
slut det vita oljeemulsionsgucket i fönstret.

Åtgärd, ut bränn på lite längre och lite fortare! :mattias

Troligen det som är felet.
När bytte du olja sist btw? :rolleyes:

/e
 
Last edited:
Eller behållit oljan och bytt hojjen? :D

Allvarligt, även om det regnat så in i helvete-kärcher-mycket så
skall det inte kunna komma vatten i oljan av den anledningen.
(Såvida den inte stått med tratt i öppet påfyllningshål.:rolleyes:)

OM det är vatten i oljan så kommer det från kylaren vilket innebär
att du har någonstans har ett läckage mellan de två systemen.

Att byta olja skulle bara ta bort symtomet, inte problemet.

Du har inte liiiite större bild på nivåfönstret? :)

/e

Då cykeln är luftkyld så har jag väldigt svårt att tro att vattnet kommer från kylaren ;)
Större bild kan nog ordnas imorgon..
 
Last edited:
Det är inget och oroa sig över, har haft precis det samma på min Moster S2R. Det är inte vatten, det är nått jävla skit som fastnar på glasset. När jag öppnade min koppling så rengjorde jag glasset och det kom inte tillbaks mera.
Har läst om detta fenomenet på Ducatiklubben.

/Ducati
 
Som redan sagts, kånndänns. Sätter sig av förklarliga skäl helst på glaset.

Kör en redig långtur, skulle bli förvånad om det inte försvinner då.
 
Får väl chansa och ta en långtur och hoppas den inte rasar ;)

Tackar alla för svar...
 
Att byta olja i tid och otid är många gånger en ren sport för somliga även om oljan ser fin ut.Men mitt eget råd om du har minsta misstanke om vatten i oljan är ju att ett byte är att föredra istället för en motorrenovering.Studera då hur oljan ser ut och gör en bedömning om det är lönt att byta den även nästa nästa gång den färdats längre sträckor i regn och minst lika viktigt om detta återupprepas, ta reda på hur vattnet i så fall lyckas ta sig in i motorn.
 
Sådär då va olja och filter bytt.. Ingen tendens till vatten i oljan som va i så det va väl som ni trodde att det va kondens..
Men nu slipper jag oroa mig för motorras iallafall..

Tackar alla kunniga för hjälpen..
 
Sådär då va olja och filter bytt.. Ingen tendens till vatten i oljan som va i så det va väl som ni trodde att det va kondens..
Men nu slipper jag oroa mig för motorras iallafall..

Tackar alla kunniga för hjälpen..

Ta det här rätt nu....

Om du är rädd för lite fukt och imma på fönstret så råder jag dig att inte köra varken tidigt eller sent på säsongen. Då är det mer regel än undantag, i synnerhet om turerna inte blir så långa. Detta sagt av en som tidigare körde åtminstone nästan året runt. Blir inte så nu när man bor i stan. Garage, försäkringar mm gör det svårare att motivera.

Har också kastat ut motuls svindyraste olja en gång när jag blev lite nojig på en införskaffad mc. Dyr läxa.
 
Som sagt...Kondens... Inget att oroa sej för!

Hadde oljan däremot varit gråaktig = problem

:tummenupp
 
*/ ?>
Nyheter
Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa

Det händer en hel del när d...

Katalogen börjar ta form!

Stora Motorcykelkatalogen 2...

KTM och Husqvarna återkallelser

Pressreleaser från KTM och ...

Provkörning pågår: KTM 1390 Super Adventure S EVO

Vulkanen Teide vakar över o...

Äventyr i Algeriet

I januari åker Allt om MC t...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Lite fler live foton på KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Direkt från Teneriffa! Förs...

Back
Top