Underligt beteende hos varvräknaren på R6 -06

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
UA, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Tja!

Varvräknaren på racehojen har fått spel. Det började med att den rörde sig väldigt ryckigt när den gjorde checken vid uppstart, sen funkade den perfekt i 1,5 dag, men nu vill den inte gå ner till noll, utan rör sig mellan tex 14k och 22k varv :huvet Shiftlighten verkar blinka som den ska dock.

Jag har kollat kontakten bakom instrumenthuset och öppnat det och kollat så kretskortet ser helt ut osv. Är det så enkelt, och dyrt, att instrumentet är slut, eller är det tre sparkar på bakdäcket som gäller? Eller kanske någon signal från ECU som spökar?
 
Var hämtar den signalen, tändspole, kamaxelgivare, vevaxelgivare?
 
Går den ner till 0 när du stänger av den, sen när du sätter på tändningen gör den sin koll, sen när du startar ställer den sig på 14k ?
 
Last edited:
När du hade isär mätarhuset, putte du på varvräknarnålen, om den löper som den ska från 0 till max ?
 
Nix, inte alltid, ibland går den till noll, ibland hamnar den lite var som helst.

Min beter sig exakt som din så efter en krasch på Midlanda i E4-kurvan.

Har inte forskat mer i det men som din så hoppar den lite hur som helst.
Stannar på olika ställen på skalan, när man stänger av, kör checken, ute och kör, osv.

Shiftlighten funkar bra.

Ska kolla över lite kablar när jag får tid.
Även mätarhuset ska få sig en översyn när jag orkar(läs: har tid).
Beteendet ser inte ut som att nålen ska gå kärvt eller haka fast i något.

Dal-Mausen
 
Eftersom shiftlighten fungerar så bör inte givaren vara felaktig.
Är varvräknarens konstruktion av samma typ som en del analoga ampere/voltmetrar så finns det en eller två spiralfjädrar i konstruktionen. Går en sådan här spiralfjäder av eller lossnar från sina fästen borde man kunna få de beskrivna symptomen.
men nu vill den inte gå ner till noll, utan rör sig mellan tex 14k och 22k varv
http://en.wikipedia.org/wiki/Galvanometer
 
Eftersom shiftlighten fungerar så bör inte givaren vara felaktig.
Är varvräknarens konstruktion av samma typ som en del analoga ampere/voltmetrar så finns det en eller två spiralfjädrar i konstruktionen. Går en sådan här spiralfjäder av eller lossnar från sina fästen borde man kunna få de beskrivna symptomen.

http://en.wikipedia.org/wiki/Galvanometer
Aha, det skulle ju kunna vara något! Det ska undersökas, förhoppningsvis redan imorrn! Hojen va ju i backen på Falken, så att mätarhuset lossnade, men den har ju gått 5 dagar på Gelleråsen och en dag på Sviestad utan problem efter de...

Hinner du kolla på den när du kör?
Eh, jag hinner både njuta av utsikten, kolla varvräknaren och plocka navelludd när jag kör :gnissla
 
Last edited:
Min beter sig exakt som din så efter en krasch på Midlanda i E4-kurvan.

Har inte forskat mer i det men som din så hoppar den lite hur som helst.
Stannar på olika ställen på skalan, när man stänger av, kör checken, ute och kör, osv.

Shiftlighten funkar bra.

Ska kolla över lite kablar när jag får tid.
Även mätarhuset ska få sig en översyn när jag orkar(läs: har tid).
Beteendet ser inte ut som att nålen ska gå kärvt eller haka fast i något.

Dal-Mausen
Nu har jag rivit isär min igen och kollat efter dåliga/släppta lödningar, men för blotta ögat ser dom ok ut. Har du hunnit kika något på din?

Eller är det någon annan som har någon teori om ev lödningar som släpper och kan orsaka såna här fel? :va Eller om det är någon komponent som kan ha spruckit tex?
 
Måste bumpa den här tråden lite då min varvräknare fått spel den också.
Samma symptom som beskrivs ovan den fladdrar och har sig över hela skalan och den stannar lite var som helst när man slår på tändningen.
 
Läste manualen lite snabbt.
http://www.yamaha-motor.com/assets/service/manuals/2007/lit-11626-20-43_r6_1310.pdf

Teroetiskt ska varvräknaren gå från 0-18000varv vid tillslag av tändningen, sen ner till 0.

Funderar om varvräknarens shift lights har balat ur så den tror du håller att ställa in den, sida 3-10, lätt att testa i såna fall.

Om nu kretskortets lödningar har lossat så är det lättast med en lupp att gå över det, annars täck alla plastkomponenter med ugnsfolie ( obs väldigt noga, annars kommer plasten börja smälta ) sätt ugnen på 200 grader, tror det va 10min man skulle ha inne instrumentet sen ta ut de å låt de svalna. bara söka om ämnet.

På detta sättet så sätter sig alla lödningar på plats.
 
Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Back
Top