Mystiskt elfel eller motorfel?

Watoosh

Medlem
Gick med
9 Feb 2008
Hoj
2x Kawasaki Z1000 -77 samt XR650R
Har drabbats av nåt mystiskt fel på XR:en, efter att jag bytte stator till en 200w Ricky Stator, den går som den ska på tomgång och en bit upp i registret, osäker på varvtalsintervall, då den börjar misstända, som att gnistan inte räcker till helt enkelt. Det här har hänt förut och då har jag bytt stift och sen har problemet varit väck men nu är det alltså ett helt nytt stift i.

Dessutom spökar lyset, vilket var hela anledningen till att jag köpte bättre stator, det lyser "okej" på låg tomgång men såfort det blir varv i maskin (=statorn börjar ladda ordentligt) så blir det stearinljuslyse.

Min tanke är CDI:n och AC-regulatorn om det är elfel
Kan det vara något med ventilerna? Att dom inte stänger eller något?

P.S Hojen är alltså en XR600R -93

Jordfel ? Någonstans går strömmen kanske fel väg när det blir mer
effekt vid högre varvtal?

Kan du prova att mäta upp spänningen ich se om den dippar vid de varvtalen då den börjar misstända?

Har varit med om en opel där Likriktarbryggan var spräckt så i tid och otid så släppte den ut växelspänning från generatorn.

Nu är en MC uppbyggd på ett annat sätt då likriktaren sitter utanför generatorn (den är integrerad i laddningsregulator)

Men en kass likriktare kan börja spöka när spänningen ökar (Högre varvtal) och släppa igenom växelspänning. Det skulle kunna ge felet du beskriver. (Rent teoretiskt i mitt huvud)

Koppla bort generatorn och se hur den går utan generator. Det besvarar ju det hela ganska fort.

Last edited:
Skulle kunna tänka mig fel på likriktare/regulator då den ev kortsluter helt ist för att bara ta bort överskottsspänningen. En regulator på en mc är ju byggd så att den "kortsluter" bort överskottsspänningen. Om då allt tas bort så är det inte så konstigt att inget fungerar!

Ja alltså det lyser ju, men på dåligt vis, när det börjar varva så all kräm försvinner ju inte. Jag skall testa att koppla förbi regulatorn och se om jag kan få tag i en annan likriktare att prova med. Men jag kan fortfarande inte förstå varför den misständer, eftersom kraften kommer direkt från statorn via en egen lindning direkt till CDI:n, i såna fall borde den också vara kass? :confused:

Inte koppla förbi regulatorn !?!?! Det går inte då får du ju växelström i systemet.

Hmm Här får vi nog titta på elsystemet o se hur det är uppbyggt.
Men om det är som du säger att det drivs helt separat o har en egen krets så låter det skumt

Inte koppla förbi regulatorn !?!?! Det går inte då får du ju växelström i systemet.

Hmm Här får vi nog titta på elsystemet o se hur det är uppbyggt.
Men om det är som du säger att det drivs helt separat o har en egen krets så låter det skumt

Nej men dock en outjämnad kraftström! AC-regulatorn dumpar bara all effekt som överstiger ett visst värde, den likriktar inte. Allt som kommer från statorn är växelström, sen sköter likriktaren omvandlingen till likström :tummenupp

Vet inte hur det ser ut på din hoj men styrelektronik brukar ha överspänningsskydd.

När inspänningen (inom vissa rimliga gränser) överstigs så stängs den av eller t.o.m kopplar ur den genom att kortsluta och skjuta säkringen(med en zenerdiod) på ingången.

har du batteri på hojen ??

Jag har exakt samma problem på min R6:a sen u våras :mad:

har testat ALLT, det som jag inte provat byta är uppmätt eller rengjort.

skall testa köra på ren batterispänning nu i veckan, dvs koppla bort generator/likriktare

efter det har jag fan inte en susning.. :confused:

har du batteri på hojen ??

Jag har exakt samma problem på min R6:a sen u våras :mad:

har testat ALLT, det som jag inte provat byta är uppmätt eller rengjort.

skall testa köra på ren batterispänning nu i veckan, dvs koppla bort generator/likriktare

efter det har jag fan inte en susning.. :confused:

Nix, inget batteri!

Intressant tanke där om överspänningsskyddet. Jag har hört nånstans att CDI:n på XR inte gillar när det svetsas i ramen, vilket då skulle medföra att den käkade tändstift och spökade, precis som min gör men det var fan två år sen jag var framme med svetsen, tycker det borde märkts tidigare :confused:

Nix, inget batteri!

Intressant tanke där om överspänningsskyddet. Jag har hört nånstans att CDI:n på XR inte gillar när det svetsas i ramen, vilket då skulle medföra att den käkade tändstift och spökade, precis som min gör men det var fan två år sen jag var framme med svetsen, tycker det borde märkts tidigare :confused:

kan tänkas att någon komponent tagit lite stryk och sedan slits ut i förtid....

det finns inte något ett man kan koppla bort hela likriktar tjohejset och testa koppla på ett batteri, bara för att se om felet försvinner ?

kan väl inte vara så många kablar som matas från den ?

kan tänkas att någon komponent tagit lite stryk och sedan slits ut i förtid....

det finns inte något ett man kan koppla bort hela likriktar tjohejset och testa koppla på ett batteri, bara för att se om felet försvinner ?

kan väl inte vara så många kablar som matas från den ?

Smart tänkt där! Skall rycka fram min el-labbstation och testa, återkommer!

Nyheter
Bike-Dagarna har öppnat!

Vinn en airbagväst från Dai...

H-D Pan America 1250 Limited provkörd

I nummer 5 av Allt om MC ko...

Custom Bike Show den 6e juni.

När Twin Club MC i Norrtälj...

Tidigare SMC-profil tar över som ordförande i Svemo

Mötets ordförande Anna Iwar...

The Distinguished Gentlemans’s Ride 

Den 17 maj är det åter dags...

Stor invigning på Sulas MC